Annonce
Debat

Er fornuften ved at sejre vedrørende letbane i Aarhus? Ja, foreløbig på Aarhus Ø

Annonce
Knud N. Mathiesen (DF), byrådsmedlem, Aarhus Kommune. Pressefoto

LÆSERBREV: En dejlig oplysning, at letbanen er kørt i remise, som Århus Stiftstidende kunne berette 18. juni.

Rådmand for Teknik og Miljø Bunyamin Simsek og borgmester Jakob Bundsgaard er på et møde 27. maj blevet enige om at udskyde letbanen på Aarhus Ø. En beslutning, vi i Dansk Folkeparti er meget tilfredse med, og vi håber selvfølgelig på, at den ikke kommer ud af remisen igen.

Det er en god beslutning. Undersøgelser, foretaget bl.a. i Nørreport-krydset, viser, at man i spidsbelastninger vil kunne komme op på 44 til 48 letbanetog i timen. Det vil stoppe al trafik på Kystvejen, også selv om Molslinjen snart flytter.

I dag kan man risikere at holde i krydset op til fem minutter, hvor der i dag kommer op til 32 letbanetog i timen i spidsbelastninger, så det er jo klart, at hvis det øges til 48 letbanetog i timen, vil krydset stort set være lukket i spidsbelastningerne. Det vil de mennesker, der har købt dyre lejligheder på Aarhus Ø, ikke kunne være tilfredse med, og slet ikke dem, som kører i bil.

Andre mennesker, som har behov for at komme til de virksomheder, som er på Aarhus Ø, kan heller ikke leve med, at en af de vejindgange, som er til Aarhus Ø, bliver blokeret af en letbane, og for de mange tusinde mennesker, der skal til deres bolig, vil det være ganske urimeligt.

Dansk Folkeparti har for flere år siden anbefalet at afprøve førerløser biler på denne stækning, det synes jeg, man stadig skal arbejde videre med, også selv om det forslag, der er kommet frem fra Midttrafik med en udvidelse af busbetjening, også ser fornuftigt ud. Men det skal ikke standse en tanke med at afprøve førerløse busser.

Men uanset hvilken trafikform man vælger, ligger der store besparelser, hvis man dropper letbane til Aarhus Ø. Den seneste pris ligger på over 100 millioner for en letbane på 1,2 kilometer. Det får man trods alt meget kollektiv trafik for i Aarhus.

Nu bliver der måske en chance for, at den kollektive trafik også kan tilgodeses i yderområderne i vores by.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Dyr redningsaktion: Bravo Tours sender kæmperegning til skatteyderne

Annonce