Annonce
Debat

Erhverv Aarhus bakker op: Ja tak til planerne om et nyt banekvarter

"Som vi ser det, skaber forslaget om banekvarteret mulighed for at udvikle et bykvarter, der understøtter et pulserende byliv. Det giver god mening at sammenbinde en velfungerende infrastruktur med stærke bofællesskaber og byfunktioner, som motiverer folk til at bruge tid i området, men også sikrer effektive forbindelser til omkringliggende områder og byer, uanset om man er til fods, på cykel, i bil eller benytter kollektiv transport", skriver Marc Perera Christensen. Visualisering: C.F. Møller

DEBAT: Erhverv Aarhus følger med stor interesse debatten om overdækning af banegraven. Som udgangspunkt støtter vi planerne, som er fremlagt af et konsortium med DSB i spidsen, om at etablere et nyt bykvarter.

Vi mener, at banekvarteret kan være med til at styrke byens attraktivitet og understøtte befolkningstilvæksten, som forventes at ramme 450.000 indbyggere i 2050. Nye borgere, nye arbejdspladser, et dynamisk forretningsliv og gå-ud-miljø er forudsætninger for fortsat velstand og udvikling i Danmarks anden vækstmotor.

I Erhverv Aarhus ser vi et stort potentiale i at bruge overdækningen af banegraven til at binde byen bedre sammen. I takt med at Aarhus vokser, opstår der behov for nye, attraktive boligområder og rekreative byrum.


Vi håber derfor, at et politisk flertal vil have modet til at arbejde videre med forslaget, så vi får endnu et attraktivt og dynamisk bymiljø i Aarhus nu, hvor vi har chancen.


Som vi ser det, skaber forslaget om banekvarteret mulighed for at udvikle et bykvarter, der understøtter et pulserende byliv. Det giver god mening at sammenbinde en velfungerende infrastruktur med stærke bofællesskaber og byfunktioner, som motiverer folk til at bruge tid i området, men også sikrer effektive forbindelser til omkringliggende områder og byer, uanset om man er til fods, på cykel, i bil eller benytter kollektiv transport.

For os er det vigtigt, at banekvarterets arkitektur, infrastruktur og bylivsstrategi tænkes sammen, så den nye bydel tiltaler både dem, der kommer til at bo der, og alle dem, der bor i bydelene omkring, f.eks. på Frederiksbjerg. Det skal også være nemt for pendlere, turister og gæster at komme til og fra bydelen og besøge butikker, virksomheder, restauranter, cafeer, museer osv.

I debatten om forslaget udtrykkes stærke ønsker om grønne og rekreative områder i midtbyen. Dette ønske kan vi godt følge – der skal være rum til at holde pause, trække luft og nyde naturen. Derfor vil vi opfordre til, at der i det videre arbejde med projektet indtænkes en mangfoldighed af aktiviteter og ideer, som kan blande både udendørs liv, kultur, idræt, bolig og erhverv.

De visionære tanker om banekvarteret skal naturligvis også tænkes sammen med hele udviklingen omkring banegården fra Banegårdsgade forbi Banegårdspladsen, til rutebilstationen og helt ned til Sydhavnen. Der skal være sammenhæng i visioner, byrum og ny bebyggelse hele vejen for at skabe en attraktiv bymidte. Et særligt opmærksomhedspunkt er infrastruktur og tilgængelighed. Det er afgørende, at infrastrukturen dimensioneres til det antal mennesker, der må forventes at bo og færdes i området.

Man kan selvfølgelig drømme om en helt bilfri bymidte. Men realistisk set må vi forvente, at mange stadig vil komme til midtbyen i bil, og parkering er allerede et stort problem i området. Derfor hilser vi forslaget om et p-dæk velkomment – det er simpelthen nødvendigt.

Med tanke på det stigende antal tilflyttere og elbiler må vi forvente, at der kommer flere – og ikke færre – biler på vejene i de kommende år. Det skal infrastrukturen tage højde for. På endnu længere sigt kan det selvfølgelig være, at vores transportbehov ændrer sig, men så kan fremtidens generationer sikkert finde noget andet at bruge de attraktive kvadratmeter på dækket til.

Forslaget om banekvarteret kritiseres fra flere sider, og der bliver sat spørgsmålstegn ved blandt andet bæredygtighed og mobilitet. Det er vigtige temaer, som kan anskues fra mange forskellige vinkler. Men så vidt vi kan bedømme, udmærker banekvartersforslaget sig netop ved at falde inden for kommunens visioner og planer for byudvikling, klimaplan og mobilitetsplan.

Vi håber derfor, at et politisk flertal vil have modet til at arbejde videre med forslaget, så vi får endnu et attraktivt og dynamisk bymiljø i Aarhus nu, hvor vi har chancen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Alarm 112

Lig fundet i Brabrand Sø

Coronavirus

Forsinket vaccineplan chokerer rejsebranchen: 'Vil det så ske igen - og til det værre?'

AGF For abonnenter

Schouby: Fyringen af Haysen var uundgåelig - sådan skal AGF komme videre

Annonce