AARHUS: Lars Larsen er den danske udgave af den gamle amerikanske drøm om at skabe et forretningsimperium fra bunden. Sådan mindes direktør for Erhverv Aarhus' 650 medlemsvirksomheder, Marc Perera Christensen.
Det var i Aarhus, at Lars Larsen åbnede sin første Jysk Sengetøjslager-butik, det var i Aarhus, dynekongens verdenskendte tv-reklame med et godt tilbud blev skabt - og hovedkvarteret for Jysk ligger i Brabrand.
- Vores tanker går lige nu til familien. Lars Larsen blev 71 år, og han døde alt for tidligt. Han skulle jo have levet i mere end 20 år mere, siger Marc Perera Christensen.
Han understreger, at Lars Larsen har betydet rigtig meget for det århusianske erhvervsliv - og for alle danskere.
- Vi har jo alle lært af Lars Larsen. Når vi skulle finde den rigtige vare til den rigtige pris, er det jo hos Lars Larsen, vi går, siger Marc Perera Christensen.
Direktøren for Erhverv Aarhus mener samtidig, at et stort forbillede er gået bort.
- En kæmpe er gået bort. Lars Larsen var det nærmeste, vi herhjemme kommer den amerikanske drøm. Han skabte med flid og dygtighed et verdensomspændende forretningsimperium. Det skete på trods af de ting, erhvervslivet kan støde på af forhindringer i Danmark, men han lykkedes, fordi han ville, siger Marc Perera Christensen, der mener, Jysk nu står overfor en stor opgave.
- Det bliver også en spændende opgave at føre Jysk videre, og der er dygtige direktører og medarbejdere placeret i hele koncernen, siger Marc Perera Christensen.