Annonce
Erhverv

Erhvervsredaktøren: Et hændeligt uheld, Netto?

Ligheden er slående. Tre slags keramik begået af henholdsvis designeren Anne Black og discountkæden Netto. Sø- og Handelsretten mener, at Anne Black har krav på 1,5 million kroner i erstatning, men Netto har anket dommen. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

- Netto mener ikke, at der er tale om en kopi. Hvad mener du?

Sådan stod der på de skilte, som keramikeren Anne Black tilbage i 2016 tavst holdt op foran skærmen i en film, der endte med at gå viralt. Hun viste et sæt med tre produkter, en hængepotte, en vase og en krukke med låg, som i løbet af 14 dage var blevet solgt som spotvarer i Netto.

I op mod 17.000 eksemplarer vel at mærke - og til 10 procent af den pris, som Anne Black tager for sine egne produkter.

Nu er discountkæden dømt for, at potter, vaser og krukker var kopier af Anne Blacks næsten tilsvarende designs, og Netto og leverandøren, Ronald A/S, skal betale 1,5 millioner kroner til keramikeren foruden en masse sagsomkostninger.

Det kom frem, da Sø- og Handelsretten satte et foreløbigt punktum i sagen før sommerferien. Foreløbigt. Nettos direktør, Michael Løve, var hurtigt ude at anke dommen, så den endelige afgørelse har lange udsigter.

- Vores bekymring er, at hvis man kan blive dømt for at have kopieret et så relativt almindeligt produkt som en hvid, cylinderformet vase lavet af keramik, så vil det i praksis være meget vanskeligt for butikker, der sælger brugskunst, at vide sig sikker på, at den type produkter, de sælger, ikke er en kopi, har Michael Løve sagt til TV2/Lorry.

Han står dog nogenlunde alene med det synspunkt, at Anne Blacks design er relativt almindeligt. Eksperter - og nu også dommerne i Sø- og Handelsretten - er enige om, at det skulle være et pudsigt tilfælde, hvis man kunne skabe tre så ens produkter uden at have kendskab til originalerne fra Anne Black.

Retssagen er interessant, for det er usædvanligt at få tilkendt en erstatning på 1,5 millioner kroner i den slags sager. Normalt vil man gå efter, om ofret i sagen kan dokumentere et tab, fordi man er blevet udsat for plagiat.

Det kan Anne Black, for de kopierede produkter udgjorde en stor del af hendes sortiment i 2016, og salget faldt drastisk bagefter.

Men domstolen anerkender også, at sagen har skadet Anne Blacks navn. Forbrugere er gået i Netto og har tænkt, at Anne Black nok har solgt et restlager til discountkæden. Den slags er enormt skadeligt for en anerkendt designer. Pludselig bliver der længere mellem dem, der vil give 350 kroner for en hængekrukke, som de - måske - kan købe senere for 39 kroner i Netto.

Netto, der ligesom Bilka og Føtex er ejet af Salling Group, har erkendt at have en dårlig sag. Sidste år tilbød koncernen et forlig, som blev afvist af Anne Black. Salling Group er sikkert også opmærksom på, at virksomheder med milliardomsætning typisk får tæsk, hvis de knægter små selvstændige erhvervsdrivende som eksempelvis Anne Black.

Det er sikkert derfor, at Michael Løve ikke blot vil forsvare sin egen ret, men ”tager en for holdet”. Han anker sagen for at hjælpe alle, må vi forstå. Også de små brugskunstbutikker, der kan komme i klemme, hvis Anne Black-dommen står til troende.

Man kunne også lade Anne Black og hendes designbutik være i fred. Det er nemlig ikke første gang, at discountkæden er på kant med Anne Blacks design. I 2004 lykkedes det kæden at indgå et forlig med keramikeren i en anden sag.

Et fint udfald vil være, hvis indkøbschefen i Netto fremover gør sig umage på indkøbsturen til Kina og vælger varer, der er unikke - for Netto.

Annonce

Forbrugere er gået i Netto og har tænkt, at Anne Black nok har solgt et restlager til discountkæden. Den slags er enormt skadeligt for en anerkendt designer.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Små og store skridt mod vægttab

Uanset om man er sundhedsprofessionel eller privatperson, kan man nogle gange opleve at have rigtig store ambitioner på andre folks vegne. Det kan være, man sidder og taler med en ven eller patient, som ofte er rigtig ked af sin overvægt, og som nu proklamerer, at han vil skære ned på colaen. I sådan en situation kan den lyttende få tanken: ”Ja, det er meget godt, men det er jo ingenting i forhold til de ændringer, du burde lave – det dér alene kommer jo ikke til at gøre en forskel!” Den lyttende tænker måske, at for denne person er der rigtig mange andre kostændringer, som er meget mere relevante at tage fat på, og som i meget større omfang ville have en indflydelse på udseende eller sundhedstilstand. Og hvad med fysisk aktivitet og søvn og alkohol og …? Sådan en tanke kan på sin vis virke rationel nok: hvis en person eksempelvis udtrykker bekymring over risikoen for livsstilssygdomme, giver det jo mening for omgivelserne at tænke, at så bør personen sætte ind med de ændringer, der vil reducere risikoen mest muligt, hurtigst muligt. Omgivelserne kan måske endda opfatte det som deres pligt at sige: ”Det dér er bare ikke nok – du kan stadig få diabetes!”, og derefter gå i gang med at opliste alt det, der burde ændres i stedet. Måske er det ment som et forsøg på at redde den anden fra at bruge cola-reduktionen som en sovepude, eller fra at blive skuffet, når resultaterne udebliver. Man kan imidlertid også se på såkaldte ”små skridt” på en helt anden måde. For det første: det kan være, det er et rigtigt stort skridt for denne person! Det, der ville være let for dig at opgive, kan være en kæmpe sejr for din ven eller patient. For det andet: måske er det lige netop denne ændring, der kan give personen troen på, at andre ændringer kan lade sig gøre – at lykkes med dette skridt styrker troen på, at andre ændringer også kan lykkes, og dermed sandsynligheden for, at personen overhovedet gør forsøget med de andre ændringer. For det tredje: der kan være en grund til, at personen valgte lige præcis colaen, og ikke kagerne eller pizzaerne – lige præcis dén adfærd kan repræsentere noget helt individuelt, som gør det vigtigt at starte der. Når en person udtrykker intention om en livsstilsændring, som du finder for lille eller irrelevant, vil det sandsynligvis ikke have en god effekt på motivationen, hvis du går i gang med at argumentere for andre og mere omfattende ændringer. I stedet kan du prøve at gøre følgende: Anerkend den andens lyst til at handle på problemet og hans/hendes tro på, at dette første skridt kan lykkes (husk at du ikke ved, hvor stort et skridt det er for den anden), ved eksempelvis at sige: ”Du har tit nævnt dine vægtbekymringer, og nu har du fundet en sted, hvor det giver mening for dig at starte – dejligt for dig!” Vær nysgerrig og stil spørgsmål som: ”Hvorfor har du valgt at starte med netop det? Hvad tænker du, at der sker, hvis du lykkes med den ændring?” Det kan være, at den anden selv får nyt perspektiv på sin plan ved at udtrykke den til andre. Hvis du som fagperson føler dig forpligtet til at give information om, hvilke effekter man kan forvente af den foreslåede forandring, skal du selvfølgelig gøre det, men undersøg først, hvad personen allerede ved – måske er de udmærket klar over, at dette skridt i sig selv ikke gør underværker, og planen har hele tiden været, at det blot var en prøveballon, en start, en opvarmning, der skal give mod på mere. Men det, at de selv har valgt, hvor der skal startes, kan gøre en stor forskel for motivationen i det lange løb.

112 For abonnenter

Spark, slag og knivstik mens offer lå ned: Fem gerningsmænd på fri fod

Annonce