Annonce
Aarhus

Et mandshøjt plankeværk skal holde støjen fra fire spor ude af Glenns baghave: Kommunen afviser at opføre nyt støjværn

Glenn Hald (til højre) bor i første række ud til Viborgvej i Tilst, tæt på krydset ved Bilka og Bauhaus. Han og genboen Carsten Smitt mener, at det nuværende støjværn allerede i dag er utilstrækkeligt, og de frygter, at det bliver helt utåleligt at bo som nærmeste nabo til Viborgvej, når den fra 2023 bliver firesporet. Foto: Jesper Bech Pedersen
Viborgvej vokser i de kommende år til fire spor, og så måtte det da være tid til et rigtig støjværn, håbede Glenn Hald fra Tilst. Et andet sted på strækningen vil kommunen nemlig bygge nyt støjværn, og der larmer det mindre end hos ham. Glenn Hald må dog selv til lommerne, lyder det i et afslag fra kommunen.

TILST: I 2023 bliver Viborgvej firesporet på hele strækningen fra Hasle Ringvej og ud til motorvejen.

Det vil få de tusindvis af daglige pendlere til at smile fornøjet i bakspejlet. Men inde bag et 1,8 meter højt plankeværk i Tilst - lige over for Bauhaus - ser Glenn Hald frem mod udvidelsen med bekymring.

Han er en af seks husejere på Brynhøjvænget med baghave lige ud til Viborgvej. Allerede i dag er trafikstøjen betragtelig, særligt når lastbiler og busser buldrer forbi få meter på den anden side af plankeværket.

Annonce

Havebord i carporten

Skulle Glenn Halds hus være bygget i dag, måtte det slet ikke ligge, hvor det gør. Støjniveauet ved facaden er beregnet til 68dB og endnu højere ude på græsplænen.

Støjgrænsen for nybyggerier hedder 58dB. Og ikke uden grund. I praksis kan man ikke høre hinanden tale i familien Halds have, når der kører en lastbil forbi.

LÆS OGSÅ: FLERE END DU TROR - SÅ MANGE BOLIGER ER BELASTET AF VEJSTØJ

- Allerede i dag bruger vi nærmest ikke baghaven. Den er ikke hyggelig at være i, fortæller Glenn Hald, mens vi kanter os vej forbi et sort alu-havebord med tilhørende seks stole.

Bordet står i carporten på den modsatte side af huset, hvor det er nogenlunde til at være for støjen.

- Vi har boet her i 14 år, så vi lever jo med det. Men jeg er godt nok bekymret for, hvordan det vil lyde, når vejen bliver udvidet. Hele ideen med udvidelsen er jo at få flere bilister til at vælge Viborgvej i stedet for at køre ad de mindre veje. Så der vil komme mere trafik, og de vil også kunne komme hurtigere frem end i dag, forudser Glenn Hald.

Annonce

Har bedt om nyt støjværn

Lige over for ham bor Carsten Smitt i nummer 80.

Han er formand for den lokale grundejerforening, og da planerne om udbygningen af Viborgvej var i høring, skrev han til kommunen og argumenterede for et nyt og højere støjværn ud mod Viborgvej.

- Jeg bor i anden række, så det generer ikke mig personligt. Men jeg synes, det nuværende hegn er helt utilstrækkeligt for de seks huse, der ligger helt ud til Viborgvej. Det blev sat op af Århus Amt for mange år siden, siger Carsten Smitt om det 180 centimeter høje plankeværk.

Der er kun få meter fra kørebanen ind til det cirka 180 cm høje støjværn. Aarhus Kommune forventer dog ikke, at støjen bliver værre i fremtiden, eftersom de to nye spor skal anlægges på den modsatte side af den nuværende kørebane. Foto: Jesper Bech Pedersen

Han kan ikke forestille sig, hvordan støjen skal undgå at stige, når vejen bliver firesporet.

- Støjniveauet er allerede i dag alt for højt, og det kan kun blive værre, når trafikken fra omfartsvejene skal samles på den firesporede vej. Jeg er forundret over, at kommunen ikke allerede i dag tilbyder at erstatte det tynde hegn med et rigtigt støjværn, siger Carsten Smitt.

Annonce

Støjen vil være uændret

Aarhus Kommune har imidlertid ikke tænkt sig at opgradere til et rigtigt støjværn ud for de seks parceller.

Det har rådmand for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V), oplyst grundejerforeningen i et brev dateret i december 2020.

Heri støtter rådmanden sig til en støjrapport, som viser, at udvidelsen af Viborgvej ikke vil forværre støjen væsentligt i forhold til grundejerne.

Selv om der kommer to nye spor, så vil de nemlig blive anlagt mod syd. Det er på den modsatte side af den nuværende vej, væk fra villahaverne. Dermed vurderes støjen at blive på samme niveau som i dag. Og dét skal vise sig at være en væsentlig detalje.

Brevet afsluttes med denne opfordring fra rådmanden:

Det står jer selvfølgelig frit for selv at erstatte det eksisterende hegn med et hegn, der støjafskærmer bedre, men det vil i så fald skulle finansieres i privat regi.

Annonce

Støjværn ved Eldalen

Længere inde mod midtbyen, langs den lille vej, Eldalen, skal der til gengæld opføres et nyt støjværn.

Her er støjen fra Viborgvej også allerede over den vejledende grænseværdi, men den er mindre end hos Glenn Hald og hans naboer.


Logikken mangler, det vil jeg gerne anerkende.

Bünyamin Simsek (V), rådmand for Teknik og Miljø


Hvor husene på Brynhøjvænget i dag ligger i en 68-73 dB zone, så lever beboerne på Eldalen med støj på 63-68 dB.

Fremover kommer støjen ved Eldalen til at stige til et lignende niveau, som Glen Hald har levet med de seneste 14 år, men det er altså kun Eldalen, der får et nyt støjværn betalt af kommunen.

Hvornår skal kommunen betale for støjværn?

Når der i Aarhus Kommune bliver udlagt nye byggegrunde, må det ikke ske i områder, hvor støjen overstiger 58 dB.

Grænseværdien på 58 dB gælder dog ikke for boligejere, der i forvejen bor ud til en støjende vej. Her må man finde sig i, at eksempelvis en udvidelse af vejen kan få støjen til at stige en smule.

  • Hvis det eksisterende støjniveau er 58-63 dB må støjen stige til 63 dB.
  • Hvis det eksisterende støjniveau er 63-68 dB må støjen stige til 68 dB.
  • Hvis det eksisterende støjniveau er over 68 dB må støjen ikke vokse yderligere.

Hvis et konkret projekt overskrider ovennævnte grænser, skal der laves støjdæmpende foranstaltninger - eksempelvis et støjværn.

Djævlen ligger i detaljen, siger man, og i dette tilfælde er detaljen, at støjen stiger ved Eldalen, mens den ifølge beregningerne fortsætter på et uændret højt niveau ved Brynhøjvænget.

At støjen i praksis vil være lige høj de to steder er sagen uvedkommende.

Annonce

Umuligt at måle

Kommunens egne regler siger også, at vejstøjen hos Glenn Hald er så markant i dag (over 68 dB), at den ikke må stige yderligere. Som i overhovedet ikke.

Brynhøjvænget er markeret med lilla til venstre i billedet. Her skal der ifølge reglerne ikke opføres støjværn, selv om husejerne allerede i dag er mere plagede af støj end ved Eldalen markeret med rødt til højre i billedet. Kort: Google Maps/Jesper Bech

Der bliver dog ikke foretaget manuelle før/efter målinger, forklarer Ole Gregor, der er landinspektør i Planafdelingen ved Teknik og Miljø.

- Det er stort set umuligt at måle vejstøj i praksis, for der vil gå al mulig anden baggrundsstøj i. Derfor beregner man sig frem til det ved hjælp af data om hastighed, trafikmængde, typen af køretøjer og vejbelægning. Det er derfor, man allerede nu kan sige, hvordan støjniveauet vil blive i fremtiden, forklarer Ole Gregor.

Hvad gør beboerne så, hvis de efter udvidelsen føler, at støjen alligevel er blevet værre?

- De kan appellere til politikerne om at komme i betragtning til at få midler fra den generelle pulje mod støj. Men hvis beregningerne viser, at støjen ikke er steget, så er de ikke berettiget til et nyt støjværn. Jeg siger ikke, at et støjniveau på 68 dB ikke er højt, for det er det. Men sådan er reglerne, siger Ole Gregor.

Annonce

Logikken mangler

På rådmandskontoret medgiver Bünyamin Simsek, at det ser mærkeligt ud, at Eldalen kan få et kommunalt finansieret støjværn, mens Brynhøjvænget selv må til lommerne, når støjniveauet ender med at være ens de to steder.

Rådmand for Teknik og miljø, Bünyamin Simsek, vil gerne imødekomme Brynhøjvængets ønsker om et rigtigt støjværn. Han kan dog ikke love andet, end at han vil forsøge at finde økonomi til det. Foto: Axel Schütt

- Logikken mangler, det vil jeg gerne anerkende. Det ville give mere mening at tage udgangspunkt i den konkrete decibel i stedet for at se på, om det stiger eller ej, siger Bünyamin Simsek.

Betyder det, at du vil hjælpe beboerne på Brynhøjvænget med et nyt støjværn?

- Jeg vil love så meget, at hvis der bliver midler til overs i viborgvejsprojektet, så kommer vi til at kigge på støjværn det pågældende sted. En anden mulighed er, at resten af byrådet går med til at afsætte flere penge til generel støjbekæmpelse. Så kan vi både se på dét sted og mange af de andre støjplagede strækninger i Aarhus, siger rådmanden.

Han tilføjer, at han ved de seneste budgetforhandlinger argumenterede for flere midler til kommunal støjbekæmpelse, men at det kun lykkedes i begrænset omfang:

- Der er behov for rigtig meget mere, men den vilje til prioritering har der hidtil ikke været i byrådet. Trafikstøj er til væsentlig gene for mange århusianeres livskvalitet, og det er noget, jeg fortsat vil arbejde for at finde flere penge til. Det klinger lidt hult, når vi som kommune kræver, at staten nedbringer støj på de statslige veje, hvis vi så ikke selv leverer der, hvor vi har ansvaret.

Så mange biler kører der i døgnet

Den seneste trafikmåling på Viborgvej er foretaget i 2019.

Her kørte der i snit 21.600 køretøjer forbi i døgnet på strækningen ved de seks husejere. (Målt på Viborgvej ved Anelystvej).

Til sammenligning kørte der i 2018/2019 så mange køretøjer på:

  • Oddervej (ved Sandmosevej, 2018): 19.800 køretøjer.
  • Marselis Boulevard (ved Stadion Alle, 2019): 15.800 køretøjer.
  • Silkeborgvej (ved Viby Ringvej, 2019): 21.500 køretøjer.
  • Randersvej (ved Skejbyvej, 2019): 30.100 køretøjer.
  • Grenåvej (ved Lystrupvej, 2018): 29.500 køretøjer.

Bag tallene: På de store indfaldsveje bliver der foretaget trafikmålinger flere forskellige steder. Til brug i sammenligningen har vi udvalgt det højeste tal på hele strækningen i enten 2018 eller 2019.

Annonce
Østjylland For abonnenter

Efter 71 år uden hovedbygning: Godsejer vil genopføre Rathlousdal ved Odder

Danmark

Tirsdagens coronatal: Tre døde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Alarm 112

Tre personer kæntret i jolle ved Samsø - Både Molslinjen og Samsøfærgen er sejlet til undsætning

AGF For abonnenter

Bagkanten: 5 gode grunde til, at det ikke er så slemt i AGF, som det ser ud

Aarhus

Aarhusregionens kulturinstitutioner udvalgt: Million-indsprøjtning skal kick-starte vigtigt erhverv

AGF

Svensker trænede tirsdag med AGF for første gang: - Han kan spille kampe lige med det samme

Aarhus For abonnenter

Holy shit: Stiften tjekker byens automatiske toiletter -  sarte sjæle bedes klikke på en anden artikel

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Debat

Vi glemmer, hvad der er vigtigt: Den pæne tone fylder så meget, at sagen bliver ligegyldig

Aarhus

Se video: Voldsomme oversvømmelser omkring Aarhus

Indland

Optag på uddannelser: Så mange får deres førsteprioritet

Alarm 112

Kørt på skadestuen: 62-årig mand i kørestol blev påkørt af personbil

Aarhus For abonnenter

Se her, Aarhus: I Odder findes det gode eksempel på et godt liv som voksen-handicappet

Alarm 112

Kæledyr bliver smidt ud i naturen: Stigning i dumping af dyr efter corona

Annonce