Annonce
Østjylland

Et nyt skridt mod et trinbræt

<p>I Laurbjerg er der stadig ønske om at få genåbnet stationen. Arkivfoto: Martin Ballund</p>

Laurbjerg afventer analyse fra DTU Transport.

Lys forude.

Annonce

Sådan tolker formanden for 'Borgergruppen trinbræt tilbage til Laurbjerg', Birgit Liin det brev, som hun forleden fik fra transportminister Hans Chr. Schmidt (V), hvor han skriver at kommende drøftelser af mulige stationsåbninger bør omfatte både Laurbjerg og Stilling stationer, og at man nu afventer en undersøgelse fra DTU Transport.

Brevet er et svar på hendes spørgsmål om, hvorvidt genåbning af Stilling Station er en sag for sig eller, om der er planer om at genåbne både Stilling og Laurbjerg. Og Birgit Liin kæmper som bekendt fortsat for genåbning af trinbrættet og har været i kontakt med transportministeren flere gange.

»Analysen af effekterne af stationsåbninger på hovedbanestrækningen i Østjylland, herunder med særlig fokus på mulige stationer i netop Laurbjerg og Stilling, er igangsat af DTU Transport,« skriver han i brevet.

»Jeg mener, at de kommende drøftelser bør finde sted på et så oplyst grundlag som muligt. Jeg vil derfor afvente analysen fra DTU Transport, inden jeg indkalder til drøftelser,« tilføjer transportministeren.

Birgit Liin glæder sig meget over brevet, fordi der nu er fremskridt i sagen.

»Det betyder, at arbejdet med effektanalysen er sat i gang. Analysen handler om kapaciteten på strækningen, idet Trafikstyrelsen tidligere har sagt, at der kan være kapacitets-mæssige problemer ved at standse i Laurbjerg, dette er dog ikke blevet dokumenteret. Vi ser derfor frem til at få spørgsmålet ordentligt belyst. Samtidig vil analysen handle om de passagermæssige effekter ved en standsning,« siger hun.

»Når analysen er færdig - formodentlig efter sommerferien, indkalder transportministeren til politiske drøftelser med transportordførerne i Folketinget om mulige stationsåbninger. Laurbjerg vil indgå i disse drøftelser, og det er særdeles positivt,« siger Birgit Liin.

Arbejdet med at få genåbnet Laurbjerg Station har stået på længe, og adskillige tranportministre har besøgt stedet, og lige så mange argumenter for ikke at genåbne stationen har været fremført. Et argument var, at det krævede helt nye spor for, at toget kunne standse, og et andet var, at en standsning i Laurbjerg ville forlænge rejsetiden for de øvrige passagerer.

Men nu er der altså gang i den såkaldt effektanalyse, som DTU laver,og det kan man så på borgernes vegne håbe er endnu et skridt mod at beskeden til togpassagerer »næste station Laurbjerg« bliver virkelighed.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Er du agil nok til fremtiden?

Er du parat til fremtiden med en kampklar hjerne og følelsesmæssig agilitet? Hvis du ikke aner, hvad agil betyder, så læs med, for det er ordet, som du skal flashe i din jobansøgning og til mus-samtaler i øjeblikket. Agil er ifølge ordnet.dk afledt af at agere og betyder, at man kan agere hurtigt, let og smidigt i sine bevægelser. Mest forbinder jeg agil med hundetræning, men af for mig ubegribelige veje er det blevet oversat til, at man kan ”navigere i uvished, handle passende under pres, tage kalkulerede risici i ukendte territorier, innovere og skabe en stabil fremdrift i høj sø”, som det står på en hjemmeside, hos en af de mange konsulenter, der tilbyder at give dig en kampklar hjerne, emotionel agilitet og agil lederkompetence. Her kunne en og anden jo nok føle sig koblet af fra start. Det kan man måske også i Landbrugsstyrelsens stillingsopslag, hvor man søger en ny medarbejder i form af en agil coach og anvender ordet ”agil” 26 gange i annoncen, hvis jeg har talt rigtigt. Som så mange andre stedet rulles det agile koncept nu ud for fuld skrue, også på offentlige arbejdspladser. Det består af en række sikkert gode og brugbare metoder, der kræver mere indsigt end jeg har, men det er ifølge stillingsannoncen noget med Daily Stand-ups og en række agile ceremonier, hvilket lyder lige vel ”loge-agtigt” for mig. Indtil for nylig var det disruption, der blæste ind over det ganske land. Enhver arbejdsplads stod med risiko for at blive disruptet eller på mere lavdansk forstyrret af ”nogen”, der på grund af den globale digitale motorvej kunne udføre jobbet hurtigere, billigere og med mere individuelle services. Til konferencer gjorde forretningsfolk sig klar til kamp, når det lød fra talerstolen, at mange vil blive overflødiggjort i løbet af de næste 5-10 år. Så er der brug for disruption-eksperter, hvis ikke angstens sved skal få overtaget. Det med disruption er ved at være overstået. Altså ikke konkurrencen, men som de fleste hotte ord kan management konsulenter kun leve af dem i få sæsoner. Som fremtidsforsker lever jeg også som konsulent, og jo mere forvirring og rav i gaden nye ord kan skabe, desto bedre for mig. Når det regner på præsten, drypper det også i min biks. For som fremtidsforsker har man fokus på at vende skråen og vurdere nye ord og tendenser, og det er der heldigvis i tiltagende grad brug for. Jo mere man forstår de vigtigste megatrends og krydspresset imellem dem, jo større er chancen for ikke at blive grebet af panik og angst, også når de nye hektiske buzzword opstår. Hvad er så det næste? Det er forhåbentlig ordet ”nænsomhed” og det er ikke så blødt, som det lyder. For måske er nænsomhed den nye effektivitet? Mange af de frække ord kan hurtigt slå en hjem i utilstrækkelighedsludo, for hvem evner eller orker i virkeligheden at besidde evige kampklare agile hjerner og hjerter? I fremtiden skal vi – bedste bud – leve af innovation og udvikling blandt andet i forhold til den grønne opstilling. Derfor skal alle byde ind med sine kompetencer og betragtninger, for den gode ide respekterer ikke ledelseslag. Det kan snildt være Lise i omstillingen, der opfatter et signal fra en kunde, der kan give anledning til en bedre service fremover. En sådan åben innovation kræver, at alle tør komme med deres ideer og ikke er så stresslammede, at kreative tanker er gået i baglås. Måske skal vi i fremtiden være mere nænsomme med hinanden, ikke grine af fjollede ideer og fejl eller dømme hinanden ikke agile, bare fordi man insisterer på at nyde sin traditionelle madpakke i sine ikke-agile sutsko.

Aarhus

Pladsmangel og dårlige faciliteter: Politiet drømmer om at flytte fra Politigården

Annonce