Annonce
Aarhus

Et skridt tættere på løsning i hovsa-kryds ved Dokk1: Nu skal detaljer granskes

Foto: Flemming Krogh.

Forslaget om forsøg med steler, der kan spærre kryds i myldretiden i hovsa-krydset ved Dokk1, får opbakning i byrådet, men først skal alle detaljer granskes i teknisk udvalg.

AARHUS: Byrådet kom onsdag aften et skridt nærmere en bedre trafikløsning i det såkaldte hovsa-kryds ved Dokk1. Men inden krydset laves om, skal detaljerne granskes nærmere i teknisk udvalg.

Umiddelbart tegner det til opbakning til et lidt utraditionelt forslag fra rådmanden for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V). Dog med visse kritiske bekymringer.

Rådmanden foreslår, at kommunen etablerer såkaldte steler ved krydset, der kan hejses og sænkes afhængig af tidspunkt på dagen.

- Det eksisterende T-kryds er ikke optimalt for alle. Der er behov for at vi kikker på en mere hensigtmæssig løsning. Og når vi ved, at dækningsprocenten på P-huset ligger på under 20 procent, er der behov for at gøre noget. For et eller andet må der være galt, og det er nok adgangsforholdene. Noget af det vi er betænkelige ved i forslaget er, om det kan fungere med deltidsåbent. Men det kan vi tage i teknisk udvalg, sagde Ango Winther (S).

Annonce

Forslaget

Rådmand Bünyamin Simsek foreslår, at kommunen etablerer såkaldte stelere ved krydset, der kan hejses og sænkes afhængig af tidspunkt på dagen.Midt på dagen, om aftenen og om natten skal krydset fungere som et normalt T-kryds. Men i myldretiden skal stelerne sørge for at Mindet lukkes for gennemkørende trafik. Lukningen vil ske om morgenen fra klokken 6.30-9.30. Og om eftermiddagen i tidsrummet 14.30-18.00.

Resten af tiden kan Mindet bruges som smutvej, og man kan komme til og fra parkeringspladserne i Dokk1 fra begge retninger.

To hold steler skal sørge for at spærre for gennemkørsel ved Mindet i travle perioder morgen og eftermiddag. Sådan lyder et forslag fra Teknik og Miljø, som byrådet drøftede onsdag aften. Grafik: Aarhus Kommune

SF: Dårligt forslag

Heidi Bank (V) medgav, at det ikke var den perfekte løsning, men mente, at det var et skridt i den rigtige retning.Jan Ravn Christensen (SF) var derimod ikke jublende begejstret for at bruge fem millioner kroner på et forsøg.- Hvis det kunne lede folk ud af fattigdom eller i beskæftigelse eller rykke på klimadagsordenen, så måske. Men at bruge fem millioner kroner på at forhindre folk i at begå ulovligheder ja, så står vi af. Jeg kan heller ikke genkende, at det er så kaotisk i krydset i dag, som folk påstår, sagde SF'eren, der cykler forbi hver dag i myldretiden både tidligt og sent.

Ros fra R, EL og DF

Opbakning til steler fik rådmanden derimod fra De Radikale:

- Når man kommer forbi, kan man ikke være i tvivl om, at der er en udfordring, der skal løses. Vi glæder os til at se, om vi kan udvikle det til en mere permanent løsning, sagde kulturrådmand Rabih Azad-Ahmad (R).

Keld Hvalsø (EL) kan også se problemerne i krydset og støtter et forsøg:

- For det er fodgængere og cyklister, der bliver ofre, når nogen bryder loven.

Knud N. Mathiesen (DF) var ligeledes meget tilfreds med, at der snart kommer en løsning.

- Til tider er det tæt på at være kaos dernede. Det er rigtigt ærgerligt og burde være løst, da man byggede Dokk1.

Forslaget blev som sagt sendt til behandling i teknisk udvalg og skal senere tilbage til byrådet til eventuel godkendelse.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce