Annonce
Udland

EU kræver Danmark viser vejen til at nå stort klimamål

Danmark lover en renere transportsektor, men EU-Kommissionen savner svar på, hvordan målet indfris.

I en evaluering af en dansk klimaplan for de kommende ti år kræver EU-Kommissionen, at Danmark redegør for, hvordan vigtige mål nås.

Der påpeges flere mangler i udkastet til den nationale plan, som den afgående regering har fremlagt for perioden 2021 til 2030.

- Kommissionen henstiller, at Danmark tager skridt mod at redegøre for sin plan om at nå drivhusgasmålet for 2030 for emissioner, der ikke er omfattet af EU's emissionshandelssystem, hedder det blandt andet.

Specifikt savnes der i udkastet tiltag i byggesektoren for at øge omkostningseffektiviteten. Der kræves også en præcisering af planlagte transportpolitikker.

Desuden ønsker EU klarhed over, hvordan ambitioner for renere og mere effektiv transport og køretøjer nås.

Med det sidste følger en appel fra Dansk Energi til den kommende regering om at komme i gang så snart som muligt.

- De biler, vi køber nu, kører jo også rundt på vejene i 2030. Så alt, hvad vi køber i år, der kører på diesel og benzin, har indflydelse på de mål, vi sætter, siger administrerende direktør, Lars Aagaard, i kommentar.

Danmark skal med forløbskurver og flere foranstaltninger i transportsektoren vise vejen til at nå transportmålet i EU-direktivet om vedvarende energi, skriver kommissionen.

Danmark har et halvt år til at tilføje og "rette op" på klimaplanen.

EU-kommissærerne Maros Sefcovic og Arias Canete konstaterede i forbindelse med offentliggørelsen af planerne, at der var problemer i alle lande.

Ingen af "klimaplanerne var perfekte". Målet er ifølge Canete at "nå samme niveau af perfektion" i de nationale planer, når de nu skal rettes til.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

'Juldamperen' Svanen sejler igen efter ulykke: - De nødvendige sikkerhedstiltag er afsluttet

Leder For abonnenter

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Annonce