Annonce
Aarhus

Få en grøn køretur inden for Ringvejen: 100 elbiler til deling på vej til Aarhus

De 100 biler af mærket Renault Zoe kommer til at holde forskellige steder indenfor Ringvejen. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Firmaet Green Mobility kommer til Aarhus i samarbejde med NRGi. Det betyder at der kommer 100 flere elbiler indenfor Ringvejen.

AARHUS: Det kan være et gevaldigt bøvl at have bil i Aarhus, bare det at finde en parkeringsplads indenfor ringgaden er nok til at give de fleste århusianske bilejere nervøse ticks i koblingsknæet.

De senere år er der dog kommet forskellige løsninger til århusianere, som gerne vil have en nem måde at transportere sig rundt på, men ikke nødvendigvis har brug for en bil hverdag - deleordninger som Letsgo og Gomore, for eksempel. Nu er der et nyt skud på den stamme på vej. Den hedder Green Mobility, og byder på el-biler på en deleordning. Bilerne, som er omkring 100 Renault Zoe, kan bookes og låses op via en app, men modsat de deleordninger som findes nu, står de ikke et fast sted.

- Vi kører med et koncept, der hedder Freeflow, hvor man kører bilen fra A til B, og så afleverer bilen ved B. Der er ingen faste pladser til bilerne, men vi får nogle hotspots i blandt andet Bruuns Galleri, Z-huset og ved Molslinjen, fortæller Thomas Heltborg Juul, der er administrerende direktør hos Green Mobility.

Annonce

Samarbejde med NRGi

Green Mobility eksisterer i dag allerede i Oslo og København, og i Aarhus bliver ordningen sat i gear i samarbejde med elselskabet NRGi.

- Vi vil gerne bidrage til en fremtid, hvor persontransporten baserer sig på el i stedet for fossile brændsler. Vi er et andelsejet selskab, som jo er en variant af deleøkonomi, og derfor finder vi GreenMobility’s delebilskoncept interessant, siger direktør i NRGi, Jacob Vittrup.

Bilerne dækker en zone på 50 kvadratkilometer. Den zone dækker indenfor ringvejen, dog med enkelte undtagelser som for eksempel Bilka i Tilst, fortæller Thomas Heltborg Juul. Bilerne kan som udgangspunkt parkeres hvor som helst, men hvis man parkerer dem nær en offentlig ladestander, optjener man minutter til sit abonnement. De minutter kan så bruges på de næste køreture.

Bilerne lander efter planen i Aarhus 22. november. I forbindelse med lanceringen tilbyder Green Mobility nogle gratis prøveminutter, og i øvrigt kan man se de forskellige priser på firmaets hjemmeside eller i app'en.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

En opvisning i socialdemokratiske valgløfter

Da Helle Thorning-Schmidt i 2011 tiltrådte som Danmarks første kvindelige statsminister, blev det hurtigt klart, at det reelt var de radikale, der sad på magten, mens stort set ingen af hendes socialdemokratiske mærkesager og valgløfter blev gennemført. Da landets næste kvindelige statsminister, Mette Frederiksen, mandag kunne præsentere sin første finanslov, var det det stik modsatte - en opvisning i hvordan man sætter sig på magten og gennemfører sine valgløfter, mens det radikale støtteparti blev kørt helt over. Anført af tidligere Aarhus-borgmester finansminister Nicolai Wammen lykkedes det at få lavet ikke alene en af de rødeste finanslove meget længe set. Der er samtidig fundet plads til at kunne gennemføre rigtig mange af de socialistiske løfter, som vælgerne blev stillet i udsigt op forud for valget i sommer. Godt nok er det helt store valgløfte om tidlig tilbagetrækning til de fysisk nedslidte endnu ikke gennemført, men rigtig mange af de øvrige løfter er faktisk. Ikke mindst fik psykiatrien et meget længe ventet løft. I årevis har området været forbigået og kraftigt underprioriteret, og derfor var det også helt på sin plads, at Wammen levede op til løfterne fra valgkampen og sikrede midler til en af vores samfunds mest udsatte grupper. Der er stadig plads til forbedring, men finansloven var på det punkt et skridt i den rigtige retning. Til gengæld må det være mere end svært for den radikale leder Morten Østergaard at kigge sine vælgere i øjnene i disse dage. Socialdemokraterne gav enkelte indrømmelser på indvandrerpolitikken, men ellers bankede Wammen for alvor de radikale på plads, og radikale vælgere må med skuffelse konstatere, at dagene, hvor partiet via Margrethe Vestagers ledelse styrede Danmark, endegyldigt er forbi. I hvert fald er det umuligt at se radikale aftryk på den økonomiske del af finansloven, som til gengæld desværre må skabe jubel hos SF og Enhedslisten. For endnu en gang er den socialistiske misundelsespolitik og mærkesager slået igennem for fuld kraft med ekstra arveafgift og øget offentligt forbrug. Radikale har ellers gentagne gange langet ud efter borgerlige regeringer og specielt støttepartiet Dansk Folkeparti, som er blevet beskyldt for at se stort på alt andet indvandringspolitikken, men det er lige præcis det samme, man med rette nu kan beskylde det tidligere borgerlige midterparti for. Det virker i hvert fald som om, at Morten Østergaard har givet køb på alle økonomiske ønsker for at få små indrømmelser på spørgsmål om indvandring. Det er stærkt bekymrende, for Østergaard burde have været garanten for, at den røde regering økonomisk blev trukket i retning af midten. Det blev den på ingen måde, og derfor fik vi den rødeste finanslov i mange år. Den er blottet for jobskabende initiativer og hensyn til erhvervslivet men til gengæld med en regering, der bruger stort set hele det økonomiske råderum i et hug. Det giver øget velfærd på kort sigt men kan på længere sigt blive en meget dyr fornøjelse.

Aarhus

Flere mænd ville se Mormon-musicalen

112

Spottede fællestræk ved villaindbrud: Tre mænd fra Aarhus idømt flere års fængsel

Annonce