Annonce
Gear

Få hjemmeservice til bilen

Et firma som Central Carwash har tre pakker af rengørings-abonnementer at vælge imellem, og de er meget forskellige. Foto: Colourbox
Flere firmaer klar med nye muligheder for rengøring af din bil. Nogle sker på abonnement i centre med vente-lounge, mens andre rykker hjem til dig. Vi ridser nogle af mulighederne op.

Når nu du kan få hjemmeservice til at klare rengøringen, en vinduespudser til at ordne udsynet og en havemand til at klippe græsset eller hækken, hvorfor så ikke også betale sig fra det sure slid med at rengøre bilen ind- og udvendigt?

Sådan lyder buddet fra en ny type firmaer. Det gælder blandt andre Central Carwash, som startede i Aalborg, og nu udvider med Aarhus og har som mål at blive landsdækkende. Her sælger man indvendig rengøring af bilen i kombination med udvendig håndvask på abonnement, hvor pakkerne koster fra 299 til 499 kroner om måneden, og hvor der er indvendig rengøring med fra det midterste abonnement til 349 kroner. Det gælder for ydelser ad libitum, selv om der dog skal bestilles tid.

Annonce

Convenience for bilejere

Det findes en række områder med servicer, hvor livet kan gøre lettere for dig som bilejer.

Det gælder lige fra dækhoteller hos forhandlere, værksteder og dækcentre til flatrate-abonnementer på bilvaske eller indvendig rengøring af bilen på abonnement. Som ved alle abonnementsordninger skal du gøre dig klart, hvor meget du vil bruge dem, og om du har et reelt behov.

Folk får det aldrig gjort

Vi har tidligere fortalt om den nye trend med flatrate-abonnement til vaskehaller, hvor du kan købe månedsabonnement helt ned til 69 kroner hos et selskab som Wash World, der er skabt af folkene bag Fitness World. Her går man bare et skridt videre.

Ifølge Damir Stojkovic, der er indehaver af Central Carwash, er der mange bilejere, som gerne vil slippe for den sure pligt med at støvsuge bilen, pudse vinduer og måske rense sæder. Han uddyber, hvem kunderne typisk er.

- Det er folk, som prioriterer nogle andre ting end at stå i vaskehallen og gøre bilen ren, men som sætter pris på at have en bil, der er pæn og ren, siger Damir Stojkovic.

- Det er generelt folk, der har en travl hverdag, og som ikke selv vil stå med det. Rengøringen er lidt en øv-opgave, som de fleste har brug for, men som de ikke får prioriteret og gjort. De har bare ikke opdaget endnu, at der er en løsning. De kan godt overkomme at køre bilen igennem bilvasken og tænker så, at de springer støvsugning og rudepudsning over og klarer det næste gang. Men så bliver det aldrig gjort, siger Damir Stojkovic.

Mange af kunderne er ejere af dyrere biler som BMW, Audi og Tesla, som går ekstra meget op i bilen. De kan så sidde og arbejde i kunde-lounger i de godt 40 minutter, en behandling tager. Ifølge Damir Stojkovic er det også travle børnefamilier, hvor børnene ofte får lov til at spise i bilen på vej til og fra skole eller institution, og seniorer med luft i økonomien, der benytter sig af ordningen.

Convenience er populært

Konceptet bag Central Carwash er udviklet med hjælp fra Anders Dirksen, som er en guru inden for udvikling af kædekoncepter og sidder med i bestyrelsen. Det betyder, at alle procedurer er sat i system lige fra booking til udførelsen og slutteligt en servicebog, hvor kunden kan følge alt, hvad der er gjort ved bilen.

Nogle firmaer går et skridt videre. Det gælder for eksempel Ecowash med base i Aarhus, der rykker hjem til dig og laver ind- og udvendig rengøring. Her koster det 449-899 kroner pr. rengøring for en bil i VW Up-størrelse, mens en bil i VW Touareg-størrelse koster 749-1149 kroner.

Netop muligheden for at kunne tilkøbe sig til ydelser, der giver convenience og en lettere hverdag, er stigende, konstater man hos FDM.

Jørgen Jørgensen er seniortekniker i FDM’s tekniske rådgivning.

- Vi ser det jo med serviceaftaler på nye biler, hvor det snarere mere er reglen end undtagelsen, at folk tilkøber en sådan. De køber sig en form for sikkerhed omkring vedligeholdelsen, siger Jørgen Jørgensen og fortsætter:

- Det er lidt det samme med delebilsordninger, hvor man betaler sig til en ydelse, hvor man så har adgang til bilen under bestemte vilkår. Her har man så adgang til nogle gange vask og rengøring.

Flere firmaer tilbyder håndvask af bilen som et alternativ til de kæder, der har flatrate-abonnement på en klassisk vaskehal. Her skal man dog ikke bestille tid som ved håndvask. Foto: Colourbox
Få rengjort bilen indvendig som en del af et fast abonnement. Sådan lyder tilbuddet i en af de nye trends inden for bilpleje og convenience. Foto: Colourbox
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Aarhus

Turbåd ligger stille i Aarhus Havn: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

Annonce