Annonce
Debat

Få nu ryddet op i egne rækker, Venstre

Debat: Venstre må se at få ryddet op! Spørgsmålet om næstformandsposten må afklares hurtigst muligt, inden der går ged i det hele. Kristian Jensen har optrådt så illoyalt, at selv en blind må kunne se det, men naturligvis ikke Eva Pilgaard Haue, der her i avisen 13. august påstår, at jeg nedgør Venstres æresmedlem Britta Schall-Holberg, fordi hun vedholdende har ført kniven i ryggen på sit parti igennem lang tid.

Men sagen er, at Britta Schall-Holberg nedgør sig selv og ikke forstår at holde sin kritik indendøre. Kristian Jensen er ikke et formandsemne. Han besidder hverken loyalitetens eller tålmodighedens nådegave. The Dark horse er på nuværende tidspunkt Jakob Ellemann-Jensen, men det er ikke tiden for ham endnu.

Uanset den idelige hetz mod Lars Løkke Rasmussen har han vist, at han kan være formand. To gange har han været statsminister og har ført Venstre frem. Sidst ved Europaparlamentsvalget med en fordobling af Venstres mandater og ved folketingsvalget med en fremgang på ni mandater. Med den parlamentariske situation, vi har i Danmark, kan der ikke regeres med rendyrket liberalisme delvis efter højskolesangbogen.

Men modsætningen - den rendyrkede socialisme - ser vi med den nye socialdemokratiske regering med støtte fra SF, Enhedslisten og delvis de radikale. Det er den borgerlige udfordring, som jeg absolut er overbevist om bedst mødes med Lars Løkke Rasmussen som oppositionsleder. I Folketinget ved man godt, hvad Lars Løkke Rasmussen kan, når han bider sig fast. En sand politisk mester, som ser folkestyrets muligheder, for i Danmark har vi ifølge Grundloven folkestyre og ikke partistyre. Mon ikke DF og LA har fået noget at tænke over efter partiernes markante valgnederlag? Ikke mindst DF, som flirtede med Socialdemokratiet og satte de borgerlige muligheder over styr i et forsøg på stemmefiskeri, uden at der var bid.

Forsøgene på politisk kongemord i Venstre er heldigvis mislykkedes. Lars Løkke Rasmussen er fortsat formand og er den eneste, som kan skaffe nøglerne tilbage til statsministeriet og en ny borgerlig regering, som kan matche de store politiske udfordringer, som ikke alene toner sig i horisonten, men som allerede nu har meldt sig på banen og vil vokse omkring klimaspørgsmålet og udlændingepolitikken.

Annonce
Uffe Clausen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Bundsgaard: Jeg ser flere fordele ved at afskaffe rådmandsstyret

Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Ransagning af bil førte politiet til skunklaboratorium: 100 ulovlige planter beslaglagt

Aarhus

Elever på nedskæringstruet gymnasium strejker: Vi håber, at de kan se, at det er forkert

Annonce