Annonce
Aarhus

Få overblikket: Fem nedslag på vejen til et nyt stadion

Der har været meget diskussion om et eventuelt nyt stadion i Aarhus. Nu ser det endelig ud til at der sker noget. Foto: Axel Schütt
Har du mistet overblikket i sagen om et nyt stadion? Så kan du få noget af det her.

AARHUS: Debatten om et nyt stadion i skoven i det sydlige Aarhus er dukket op i flere omgange, og derfor kan den også være nem at miste overblikket i.

Derfor har vi her samlet fem punkter, som er væsentlig for at forstå debatten, og vejen frem til nu, hvor et nyt stadion er tættere på end nogensinde.

Annonce

Løbebanen som ingen ka' li'

Den her er mildest talt ikke populær i Aarhus. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Stadion i dets nuværende form har fået skældud i flere omgange og fra flere kanter.

Løbebanen mellem fodboldbanen og tribunerne gør afstanden mellem publikum og fodboldspillerne alt for lang, og stadion kommer til at virke tomt - både under fodboldkampe og til atletikstævner.

Mange planer gennem årene

Sådan her ser den nyeste plan ud for stadion - tidsplanen for det nye arbejde. Foto: Axel Schütt

Der har været mange ideer til, hvad man skulle gøre ved stadion.

Man kunne grave banen ned og forlænge tribunerne nedad og indad og på den måde komme ind over løbebanen. Man kunne vende det eller flytte det til Lystrup. Alle muligheder, som nu bliver skrottet, fordi man har fået muligheden for at starte forfra.

Planlægningen har taget fart det sidste år

Rune Kilden er en af dem, der har fremlagt sin idé til, hvordan området kan se ud - her ved et debatmøde arrangeret af Århus Stiftstidende. Foto: Axel Schütt

Som sagt har debatten huseret gennem efterhånden mange år, men det er først på det seneste, at debatten er mundet ud i noget konkret.

Først investerede Aarhus Kommune i en rapport, der skulle undersøge behovet og siden har flere borgergrupper, AGF og et hold byudviklere også kommet med deres besyv til, hvordan området skal se ud.

Hestesporten er presset af planerne

Jydsk Væddeløbsbane har i et stykke tid levet en risikofyldt tilværelse - men nu skulle faren være drevet over. Foto: Axel Schütt

Bag Ceres Park ligger Jydsk Væddeløbsbane, og netop væddeløbsbanen har flere gange været flytningstruet, ikke mindst på grund af en lejekontrakt der nærmer sig udløbsdatoen.

De planer ser dog endegyldigt ud til at være skrinlagt, da flere af parterne ved mandagens pressemøde lagde op til at væddeløbsbanen ikke skal flytte.

Byggeret i grønt område har vakt postyr

De grønne områder skal bevares - og det ser i vid udstrækning ud til at de bliver det. Foto: Kim Haugaard

I lang tid så det ud til at der skulle udstedes byggeretter til de grønne områder omkring stadion.

Det fik mange af borgerne i området på barrikaderne, men på mandagens pressemøde lød det til at de borgere ikke længere skal bekymre sig om byggerier i samme skala som hidtil forventet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce