At politikere nødigt vil indrømme fejltagelser over mislykkede resultater, er de fleste mennesker enige om. Trist er det, at borgere yderst sjældent oplever en politikers indrømmelse af og - om nødvendig - en undskyldning for en politisk besluttet godkendelse af et projekt, der er mislykket, uanset antallet af implicerede rådgivere, konsulenttjenester og embedsfolk.
De trafikale problemer ved Dokk1 på havnen i Aarhus har voldt problemer i lang tid og gør det stadig uden beklagelser eller en udtalt undskyldning fra politisk side over den klare "trafikbæ", der fejlagtig er lagt ved Dokk1. Hvorfor mon? Måske er man bange for at tabe ansigt, eller er det måske, fordi mange politikere har tillagt sig den uvane, at de, når de bliver spurgt, benægter og bortforklarer fejltagelser, oftest med "uld i mund" - dog velvidende, at alle mennesker begår fejl. De fleste mennesker indrømmer fejl, politikere har svært ved det.
En vis mand sagde engang: "Nogle erkender udelukkende små fejl for at gøre det klart, at de ikke har begået nogen store".
Man kan spørge, om en ærlig offentlig erkendelse af noget juks kan bruges til noget? Ja da! Ærlighed fremmer forståelsen for en fejlslået handling. En betydelig respekt kan ofte opnås ved en klædelig offentlig erkendelse af - i det mindste - synlige eklatante fejltagelser. En politikers eftermæle vil være mere positivt ved fratrædelse og år derefter. Andre vil nok spørge på engelsk:" Who cares?"
Politikere bør altid være fokuserede på at tjene både samfund og borgere bedst muligt. Med netop det for øje stemmer vi vælgere på det parti eller den politiker, vi tror, vil tjene os bedst. Skuffede bliver vi borgere, når vi føler os snydt i sager og projekter, der viser sig at være fejlagtig disponeret, men godkendt af politikere.
Derfor vil det være en glædens dag, når og hvis byens borgmester træder frem i offentligheden og - på egne og den trafikansvarlige rådmands vegne - beklager den trafikale tumult ved Dokk1 og undskylder det misfungerende resultat samt det nuværende frakørselsdoktrin fra Dokk1, for derefter at præsentere en ny praktisk trafikplan for havneområdet, der logisk kan gelejde trafikanter på rette vej.
Et nyligt præsenteret og illustreret forslag i avisen anbefaler, at Sydhavnsgade i nordlig retning via Balticagade og spidsen af Honnørkajen forbindes med en smart vippebro til Bestseller-kajen og Kystvejen/Nørrebrogade. Således vil en nordlig omfartsvej være praktisk for mange, og trafiktumult vil formindskes betydeligt omkring Europaplads og Dokk1. Alternative løsninger er måske på tegnebrættet. "Rethinking" er stadig og evigt aktuelt.