Annonce
Fødselsdage

Fødselsdag: Nysgerrigheden driver kunstværket

Charlotte Munck kan for tiden opleves i biograferne i filmen "Kollision". Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Charlotte Munck, der oprindeligt er fra Djursland, breder sig i dag over skuespil, sang og arbejde bag kulisserne på både de skrå brædder og den store og lille skærm. Mandag 2. december fylder hun 50 år.

50 Det var som Anna Pihl, at Charlotte Munck blev et kendt ansigt. Fra 2006 til 2008 fulgte over en million danskere uge efter uge med i politibetjentens brogede arbejds- og privatliv i TV2-serien af samme navn.

Mandag 2. december runder Charlotte Munck 50 år, og i årtiet siden har hun ikke ligget på den lade side. Flere serier, utallige teateroptrædener og film i ind- og udland har hun medvirket i. Og ud over skuespillet har hun indspillet plader og optrådt som jazzsanger.

Et alsidigt cv, der drives af Charlotte Muncks lyst til at udforske verden.

- Hvis jeg kigger tilbage på mit liv, har der været nogle få ting, der peger i samme retning. Mønstre, der gentager sig. Én ting er, at jeg altid spørger mig selv og min omverden: "Jamen, hvad hvis man så det på en anden måde?". Det har været en konstant indtil nu. Og min nysgerrighed. Den er der hele tiden, har hun fortalt til Berlingske.

Lægedatteren fra Ørsted på Djursland er uddannet fra skuespillerskolen ved Odense Teater i 1998. Det første store gennembrud kom i 2001 i Hella Joofs film "En kort - en lang", hvor Charlotte Munck spiller en kvinde, der forelsker sig i den homoseksuelle Jacob. Hun blev nomineret til både en Robert og en Bodil som bedste kvindelige hovedrolle.

Charlotte Munck har også spillet med i film som "Den eneste ene" og "Kongekabale", og i de senere år har man blandt andet kunne opleve hende i Avaz-brødrenes "Mens vi lever" og "Kollision". Hun spillede desuden hovedrollen i den tyske film "Meeres Stille" i 2013.

I fjernsynet har hun ud over "Anna Pihl" haft bærende roller i "Rita" og "Bedrag".

På Det Kongelige Teater, Betty Nansen, Østre Gasværk og flere andre teatre har hun medvirket i stykker og musicals som "Festen", "Ivanhoe", "Cabaret", "Brokenhagen" og "My Fair Lady". Hun er tilmed begyndt at arbejde som dramaturg.

I 2007 begyndte Charlotte Munck også at gøre sig bemærket på musikscenen. Sammen med to gamle venner udgav hun det stille, alvorlige album "Instruktioner til Gud" og var på en mindre turné rundt i landet, og hun har siden optrådt i andre konstellationer.

Annonce
Charlotte Munck voksede op på Djursland, men flyttede til København som 18-årig. Foto: Kasper Palsnov/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Alle tiders jul med pressefotograferne

Læserbrev

Parkering på fiskerihavnen. Er vi blot en stime gubbier i akvariet?

Det forekommer mig ret bizart, at to rådmænd offentligt diskuterer, hvem der mon er skyldig i den ene fejl efter den anden, samtidig med at vi borgere blot ser på cirkusset. Det var i ingens interesse, at parkeringsforholdene blev ændret på Fiskerihavnen. Men af en eller anden finurlig bureaukratisk grund ændrede man det uden argumentatorisk grund. Vi så det også med projekt Aarhus Folkepark, hvor der heldigvis blev oprettet borgergrupper mod indgriben i vores grønne områder. Burde det overhovedet være nødvendigt at oprette protestgrupper? Burde borgerdemokrati/-inddragelse ikke være en ren selvfølge? Heldigvis landede Lind Invest og Salling Fondene lidt ro på bølgen i akvariet. Men også her går det stærkt, og før vi fik set os om, hed projektet pludselig Kongelunden. Jo, demokratiets vej i akvariet vil ingen ende tage. Gubbierne svømmer konstant rundt og følger bare strømmen af fodringen fra oven. Det er, som om byrådets aktører i akvariet helt har glemt, at de er medaktører og skal varetage miljøet i vandet til gavn for alle. Det kunne være ønskeligt, at man lyttede noget mere til borgerne og stillede dem overfor flere valg, så det ganske enkelt var flertallet, der havde en sidste stemme, i forhold til om det skal være den ene eller den andens byudviklers forslag, der bliver realiseret i de forskellige enormt store projekter, der skal udvikle byen. Vi skal alle være her, og vi skal alle behandles med respekt.

Aarhus For abonnenter

Tøfting går til Herning: Men Gå-Petersen gik fra Aarhus til Paris og tilbage igen med to øl og en serveringsbakke

Annonce