Annonce
Fødselsdage

Fødselsdag: Så er der fest i Mexico

Den mexicanske rigmand Carlos Slim fylder tirsdag 28. januar 80 år. Foto: Alfredo Estrella/Ritzau Scanpix
Carlos Slim er Mexicos rigeste. Han var engang verdens rigeste mand, men det kan blive småt for alle. Formuen er nede på 64 milliarder dollar. Nu fylder han 80 år.

80 Det siges, at hver gang en eller anden ringer op fra en telefon i Sydamerika, så triller der penge ind på Carlos Slim Helus konto. Han og hans familie har kontrol over telefonselskabet America Movil, og det er Sydamerikas største mobilselskab.

Det amerikanske magasin Forbes har Slim på sin top 10-liste over verdens rigeste. Han er aktuelt nummer fem med en anslået formue på 64 milliarder dollar - omkring 416 milliarder kroner. Så der skulle være penge nok til et par solide fødselsdagskager, når rigmanden tirsdag 28. januar fylder 80 år. For 64 milliarder dollar er en slags penge for de fleste af os, men Slim har set bedre tider.

Tilbage i 2014 regnede Forbes ham en overgang for verdens rigeste, men han blev overhalet af amerikaneren Bill Gates fra Microsoft, selv om Slim dengang havde en formue på over 70 milliarder dollar.

Han kunne formentlig takke den mexicanske regering for, at han pludselig blev fattigere - eller snarere mistede lidt af milliardformuen - for et politisk indgreb rettet mod Slims teleselskabers dominans førte til, at hans formue blev mindre.

Slim har dog spredt sine investeringer, så han ikke er så sårbar, hvis telebranchen rammes. CNN skriver, at han er blevet kritiseret for at have en slags monopolstatus på teleområdet. Forbes skriver, at han har investeret i den mexicanske byggesektor, i forbrugsvarer, i ejendomsmarkedet og mineindustrien, og han ejer 17 procent af New York Times.

Dollarmilliardæren er delvist araber. Hans far var libanesisk indvandrer til Mexico, og det samme var hans mormor og morfar. Faderen døde, da Slim var 13 år. Det var året efter, at Slim havde købt sine første aktier - i en mexicansk bank.

Slim, der er enkemand, har seks børn. En del af sine penge bruger han på velgørenhed og støtter blandt andet USA's tidligere præsident Bill Clintons fond. Desuden har han støttet medicinalforskning og eksempelvis også genopbygning i slumkvarterer i Mexico City.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce