Annonce
Fødselsdage

Fødselsdag: Skuespilleren, der ikke blev Indiana Jones

Den amerikanske skuespiller Tom Selleck fylder 75 år onsdag 29. januar. Foto: Mario Anzuoni/Reuters
Tom Selleck er kendt fra flere film og tv-serien "Magnum P.I.", hvor han er privatdetektiv på Hawaii. Onsdag 29. januar fylder han 75 år.

75 Det er i rollen som privatdetektiv på Hawaii, at Tom Selleck især kendes. Tv-serien "Magnum P.I.", der var en af de mest populære i 1980'erne, indbragte den amerikanske skuespiller både en Emmy-pris og en Golden Globe.

Tom Selleck, der fylder 75 år onsdag 29. januar, har desuden medvirket i flere film. Blandt andet "Farlig vej til Kina" fra 1993 og "Tre mand og en baby" fra 1987, ligesom filmserien "Jesse Stone", og ikke mindst "Venner", har haft ham på rollelisten.

Thomas William Selleck, som det fulde navn lyder, er født i Detroit i en familie af efterkommere af engelske indvandrere. I dag bor han på en stor avocadofarm i Californien med sin kone, skuespillerinden Jillie Mack. De har været gift i flere end 30 år, og da Tom Selleck for nylig blev spurgt, hvad opskriften er på et langt ægteskab, lød det, at han og Jillie først og fremmest er et godt team.

- Vi foretager os ikke noget eller træffer nogen beslutninger uden først at konsultere hinanden, sagde Tom Selleck.

Det er sagt om ham, at han måske er mest berømt for den filmrolle, som han aldrig fik. For faktisk skulle han have spillet Indiana Jones i "Raiders of the lost Ark" ("Jagten på den forsvundne skat"). Men producenten af "Magnum P.I." ville ikke lade ham arbejde på andre projekter, og i stedet gik rollen til Harrison Ford.

Tom Selleck er kendt som en både moderne og konservativ mand. Han tog barselsorlov, da hans datter, Hannah, blev født, hvilket var usædvanligt dengang. Til det mere konservative hører, at han støttede republikaneren John McCains kandidatur ved det amerikanske præsidentvalg i 2008.

Også National Rifle Association (NRA) er tæt forbundet med Tom Selleck. Organisationen, der arbejder for privatpersoners ret til at bære våben, havde i en periode skuespilleren som talsmand.

Det markante overskæg er en del af Tom Sellecks image. Da han for nogle år siden skulle spille politikommissæren Frank Reagan i politiserien "Blue Bloods", overvejede han at barbere det af. Men det faldt ikke i god jord.

- Jeg tænkte, det kunne være en ny start. Producenterne var med på idéen, men der gik omkring en halv dag, før tv-netværket sagde nej. Og det var så den idé, har Selleck fortalt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce