Annonce
Fødselsdage

Født til forsiden, men med hjerne bag

Malou Aamund har haft, hvad hun selv uden fortrydelse har kaldt, en zigzagkarriere. Via modelbranchen og Christiansborg har den i dag placeret hende i toppen af Google Danmark. Søndag 28. juli fylder hun 50 år. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Malou Aamund har været et kendt navn i medierne, siden hun var ganske ung, og haft en alsidig løbebane som model, erhvervschef og politiker. Nu fylder hun 50 år.

50 Malou Aamund, som søndag 28. juli fylder 50 år, er på mange måder sin fars - den utraditionelle erhvervsmand Asger Aamund - datter.

Ligesom ham har hun drevet det langt i erhvervslivet - med titlen som administrerende direktør i Google Danmark som foreløbigt højdepunkt. Som han har hun også blandet sig i politik og begået sig blandt de kendte som topmodel og har sågar i en fjern fortid været kæreste med kronprinsen.

Men selv om Malou Aamunds navn for alvor blev bredt kendt på grund af en famøs promillekøretur uden kørekort med Frederik i bilen, så har hun for længst markeret sig i sin egen ret som stærk erhvervskvinde.

Selv har hun beskrevet, hvordan den helt ligeværdige opdragelse af hende og broren Martin rustede hende godt til en mandsdomineret teknologibranche. Samtidig blev der i barndomshjemmet lagt stor vægt på, at hun og broren ikke skulle være forkælede "rigmandsbørn", men lære selv at tage fat.

Moren, billedkunstneren Suzanne Aamund, viste hende betydningen af at være i balance med sig selv.

Endelig har valget af ægtefælle været afgørende for hendes karrieremæssige succes, har hun tidligere fortalt til Alt for damerne:

- Hvis du som kvinde gifter dig med én, du ikke er ligeværdig med, hvor I ikke vil børnene lige meget, hvor I ikke er lige engagerede i karriere, og hvor I ikke er vant til at tage hensyn til hinanden uden, at det føles som et offer, bliver det i sidste ende et valg mellem familieidyl og karriere.

Løsningen på den ligning blev kanalchef på Radio24syv Mikael Bertelsen, som hun har tre døtre med. Malou Aamund mødte ham og fik tidligt børn. Faktisk var hun gravid, mens hun lavede speciale på CBS som cand.merc. Det lærte hende, at der er vigtigere ting end arbejde.

Alligevel er der blevet tid til en flot lederkarriere. Først ti år i IBM inklusiv to års udstationering i USA. Siden i Microsoft og fra 2016 som direktør for Google Danmark. Undervejs blev der også tid til et politisk intermezzo først i Ny Alliance og siden i Venstre. Hun forlod dog hurtigt Christiansborg igen for et karrieretilbud fra Microsoft, men hun mener, at de politiske oplevelser har rustet hende.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce