Annonce
Aarhus

Først blev gamle dieselhakkere på gule plader smidt ud af bymidten: Nu kan endnu flere biler få kørselsforbud

En aftale om at gøre Danmarks største byer grønnere lægger op til, at kommuner kan forbyde dieseldrevne personbiler uden partikelfilter i miljøzoner. I Aarhus er det området inden for ringgaderne. Foto: Axel Schütt
Aftale i Folketinget giver Aarhus og andre store byer mulighed for at forbyde dieselpersonbiler uden partikelfilter at køre i miljøzonen samt indføre zoner, hvor der heller ikke må køre benzinbiler. - Det skal Aarhus benytte sig af, mener SF.

AARHUS: Livet kan godt gå hen og blive surt for bilejere med jævnlige ærinder i den mest centrale del af  Aarhus.

Med mindre da, at bilen kører på el eller brint.

I efteråret indgik regeringen og dens støttepartier, radikale, SF og Enhedslisten en aftale, der blandt andet skal skaffe renere luft i de største byer.

Annonce

Et af aftalens elementer er at give byerne mulighed for at indføre såkaldte nulemissions-zoner. Zoner, hvor kun biler uden forbrændingsmotor må køre. Dem med udstødningsrør er bandlyst.

Blækket på aftalen - den hedder i øvrigt "Aftale om miljøinitiativer  i grønne byer og en hovedstad i udvikling" - var knapt blevet tørt, før SF's byrådsgruppe stillede forslag om, at Aarhus Byråd skulle tilkendegive, at det agter at udnytte mulighederne i aftalen.

Forslaget blev behandlet på byrådsmødet 29. september 2021, og her var der flertal for at sende det til Teknik og Miljø, så magistratsafdelingen kunne lave en mere detaljeret indstilling om, hvordan de muligheder, aftalen indeholder, kan føres ud i livet i Aarhus.

Kun for el- og brintbiler

Den indstilling er klar og bliver behandlet på Magistratens møde mandag, hvor det vil vise sig, om der stadig er flertal for at benytte sig af de grønne muligheder i aftalen.

Aftalen om de grønne byer giver også kommuner lov til at indføre "nulemissionszoner". Områder, hvor kun elbiler og brintbiler må køre. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Som sagt er en af mulighederne en zone, hvor der kun må køre elbiler, brintbiler og andre køretøjer, der ikke drives af fossilt brændstof.  SF foreslår, at området indenfor allé-ringen - altså Nørre Allé, Vester Allé og Nørre Allé gøres til nulemissionszone.

Til efteråret sendes det lovforslag, der skal udmønte den politiske aftale, i høring. Indtil da er der så meget usikkerhed forbundet med nulemissionszoner, at Teknik og Miljø anbefaler, at man  venter med at fastlægge nulemissionszonens afgrænsning.

Annonce

Dieselpersonbiler ud af miljøzone

Hele området indenfor ringgaderne er i dag miljøzone, hvor dieseldrevne lastbiler, varebiler og busser kun må køre, hvis de er udstyret med partikelfilter.

Aftalen om grønne byer gør det muligt for kommuner også at forbyde dieseldrevne personbiler uden partikelfilter i miljøzonen. Partikelfiltre blev lovpligtige i dieseldrevne personbiler i 2011.

Ifølge aftalen om grønne byer er dieselpersonbiler den største kilde til partikeludledning fra trafikken i byerne.

Ved at dieselpersonbiler omfattes af miljøzonekravene, kan NOx-udledningen og særligt partikeludledningen nedbringes væsentligt i de største byer

Aftale om miljøinitiativer i grønne byer

Dieselpersonbiler står for 63 procent af partikeludledningen og cirka 50 procent af NOx-udledningen fra trafikken på byveje.

"Ved at dieselpersonbiler omfattes af miljøzonekravene, kan NOx-udledningen og særligt partikeludledningen nedbringes væsentligt i de største byer," står der i aftalen.

Et lovforslag om forbud mod dieselpersonbiler i miljøzoner har været i høring. Vedtages det, kan det træde i kraft 1. april og efter en frist på ni måneder, kan miljøzonen komme til at omfatte dieselpersonbiler fra 1. januar 2023.

Annonce

Forbud mod brændeovne

Andre seriøse miljøsyndere er brændeovne af ældre model. Brændeovne og pejseindsatse står for cirka 40 procent af den samlede danske partikelforurening. Og da ældre brændeovne skønnes af udlede op mod fem gange så mange partikler som nyere brændeovne, giver aftalen kommuner mulighed for at forbyde brændeovne fra før juni 2008 i områder, hvor der er fjernvarme eller naturgas.

Miljøministeriet har lavet et udkast til ændring af miljøbeskyttelsesloven, der giver kommuner mulighed for at forbyde de ældre brændeovne. Lovforslaget forventes vedtaget inden sommerferien. Vedtages det, vil Aarhus Byråd få en indstilling om udskiftning eller nedlæggelse af brændeovne, der er mere end 14 år gamle.



Annonce
Byudvikling For abonnenter

Stor udvidelse af Den Permanente på vej: Kan blive et aktiv for hele Aarhus

Danmark

Mandagens coronatal: 40.348 smittede det seneste døgn - yderligere 81 er blevet indlagt

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Serverede guldstøv, candyfloss og glimmer: Populær gourmet-restaurant drejer nøglen om

Navne For abonnenter

Farvel til en elsket overlæge: Man kan ikke sige noget skidt om Ole Helmig

Alarm 112

Kørt på skadestuen: Cyklist påkørt af bil ved rutebilsstationen

Alarm 112

Efter bølge af indbrud i biler: Dommer fængsler tre udlændinge mistænkt for at være på tyvetogt

Regeringen varsler lempelser: Her er restriktionerne, som eksperter er klar til at sige farvel til

Aarhus For abonnenter

Aarhus har aktier i store miljøsyndere: - Det skal stoppe nu, siger politikere

Navne

Multiartisten har skabt sin egen vej: Fra Nik og Jay-danser til magasindirektør og TV-vært

Aarhus

Hvor mange har haft corona uden at vide det? Nyt forsøg skal gøre os klogere på det - og hvor langt vi er i epidemien

Vanvittig diskussion om skuespillere: Kun en jøde må spille jøde, og kun en transkønnet må spille transkønnet

Aarhus

Se video: Bil gik op i flammer - vidne så to personer stikke af

Aarhus For abonnenter

Vil du nøjes med at få gjort rent en time hver anden uge? Her er svarene fra ældre-politikerne i Aarhus

Aarhus

Mere end hver fjerde test positiv: Aarhus fortsætter med højt smittetal

Annonce