Annonce
Kultur

Først skal kunsten vises, siden spises

<p>Song Dong viser nye værker sidst på 2017 i Kunsthal Aarhus. Foto: Kim Haugaard</p>

Kineseren Song Dong vender tilbage med nye, spektakulære værker.

Annonce
Den store kinesiske kunstner Song Dong har vist nogle af sine værker to gange i Aarhus, og hver gang har det vakt opsigt.
Denne kæmpe lysekrone, som er lavet af plasticemballage, viste Song Dong på Aros indtil maj i år. Foto: Kim Haugaard
Nu kommer han igen med nye, spektakulære ting.
Mormoderens hus med alle de mange enkeltdele var udstillet i Kunsthal Aarhus. Pr-foto
I forbindelse med, at Aarhus er kulturhovedstad kommer Song Dong med en soloudstilling i slutningen af 2017 i Kunsthal Aarhus.
De to foregående gange har han optrådt først i kunsthallen og siden på Aros i udstillingen »A New Dynasty - Created in China«, der sluttede i maj.
Her viste han en kæmpe lysekrone, der ved nærmere øjesyn viste sig at bestå af brugt plastikemballage.
Tidligere havde han i Kunsthal Aarhus vist en kæmpe rekonstruktion af sin mormors hus, der omgives af de tusinde ting, som hun samlede i sit liv.
Dengang havde udstillingen lige været vist på Museum of Modern Art i New York.
Annonce

Spiselig model af Aarhus

I 2017 viser Kunsthal Aarhus soloudstillingen »Collaborations« (»Samarbejder«). Her begynder Song Dong med at lave en spiselig model af Aarhus og en åben forestilling, hvor borgerne kan spise byen, der er lavet af kiks.
Værket »Eating the City« markerer starten af kunsthallens fejring af kulturhovedstaden.
Samtidig vil Song Dong udvikle sit værk, arkitekturinstallationen »The Centre of the World« (»Verdens Centrum«) i haven ved Kunsthal Aarhus i J. M. Mørks Gade.
Det nye værk tager udgangspunkt i den grundlæggende forestilling om et kinesisk tempel og skaber en arkitektonisk platform for aktivt medborgerskab i midtbyen. Det placerer Aarhus i verdens centrum.
Song Dong ser projektet som en handling af gæstfrihed. Han inviterer folk ind i et fælles rum for at udveksle ideer og tilbyder en platform for ytringsfrihed.
Allerede i begyndelsen af 2017 viser Kunsthal Aarhus den schweiziske kunstner Thomas Hirschhorn, der er internationalt anerkendt for sine installationer, collager og sociale happenings i det offentlige rum.
Der er altid et politisk budskab i hans værker.
Her præsenterer han en serie af pixelcollager, hvor det vigtigste budskab i billedet står skarpt, mens resten er pixelleret.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

'Træls', 'tåbeligt' og 'det vil vi ikke tolerere': DF-bagland kritiserer degradering af Kofod og Kjærsgaard

Annonce