Annonce
Aarhus

Først skulle letbanen køre på diesel

Den davænde teknikrådmand Peter Thyssen og daværende borgmester Nicolai Wammen var inspireret af et letbanetog fra Tyskland der kører på strøm inde i byen og slår over på en dieselmotor ude på landet, da de første streger til Århus letbane skulle tegnes.

AARHUS: Oprindeligt var det slet ikke planen, at der skulle rejses master til kørestrøm på letbanestrækningerne uden for Aarhus.

Da de første streger til en letbane skulle slås, var davænde teknikrådmand Peter Thyssen og daværende borgmester Nicolai Wammen inspireret af Kassel i Tyskland, hvor et letbanetog kører på strøm inde i byen og slår over på en dieselmotor ude på landet.

Men andre byer syntes åbenbart ikke, at hybridtoget fra Kassel var nogen god idé.

For i 2012, da letbanen skulle strikke et udbud af letbanetogene sammen, var Kassel stadig det eneste sted i verden, hybridtoget kørte rundt.

Desuden var toget så dyrt, at letbanen regnede sig frem til, at den billigste anlægs-løsning ville være en elektrificering af hele banen fra Odder til Grenaa.

Desuden er eltog billigere at reparere og vedligeholde. Forventningen i 2012 var derfor, at en fuldt elektrificeret letbane bliver 13 millioner kr. billigere om året i drift end dieselhybrid-løsningen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Alarm 112

Ulykke i Odder skaber lange køer

Sport For abonnenter

Kommentar: Der er ingen vej udenom - Uefa eller Hjulmand taler usandt

Aarhus For abonnenter

Beboere frygter, at dødskørsel på Aarhus Ø vil koste liv: Vagter og afspærring af p-plads er i spil til at dæmpe uroen

Annonce