Annonce
Aarhus

Første butik i Danmark: Gigant-kæde fra Kina lander i Aarhus

Et tilfældigt vindueskiggeri for et år siden i Kina udenfor en af kæden Ximi Vogues butikker betyder, at Mohamed Abdi Warsame lørdag åbner kædens butik nummer 1621. Det er den første af sin slags i Danmark. Foto: Ravn
Ximi Vogue sælger med 1600 butikker på verdensplan alt fra kopper, tøj, legetøj, elektronik til makeup. Kædens første butik i Norden åbner i Bazar Vest.

BRABRAND: En gigantisk butikskæde, Ximi Vogue, med asiatisk design - og ting og sager for enhver smag - åbner lørdag i Aarhus. Nærmere bestemt i Bazar Vest.

Ximi Vogue, der er et kinesisk brand, har 1600 butikker i 83 lande. Butikskædens indtog i 150 kvadratmeter i hjertet af Bazar Vest markerer samtidig kinesernes første butik i Norden.

Ximi Vogue har stort set alt på hylderne. Fra nips til tøj, sko, legetøj, makeup, digitalt udstyr, værkstøj, kopper og boligindretning. Bag åbningen i Aarhus og Danmark står 34-årige Mohamed Abdi Warsame, der som rejsemontør stødte på butikskæden under sit arbejde i Kina. Han har i det seneste år arbejdet på sagen, forhandlet lejemål med Olav de Linde i Bazar Vest, talt sig frem med kineserne og er nu blevet såkaldt Franchisetager i butikskæden.

- Det var virkelig en aha-oplevelse, da jeg kom ind i butikken første gang. Der er altid noget, du kan bruge. Og det er ting af kvalitet. Vi skifter samtidig for eksempel sko, tøj, huer og andet ud alt efter sæsonen, så der hele tiden er nye varer. Folk får en ny oplevelse, hver gang de kommer herind - og du går altid ud med to-tre ting, du kan bruge, siger Mohamed Abdi Warsame.

Annonce

Bazar Vest passer prefekt

Ximi Vogues motto er "Fast Fashion Life Style". Løst oversat står det for "Hurtig mode og livsstil". Stort set alt design på varenumrene er enten koreansk eller japansk. Varerne er produceret i Kina.

- Bazar Vest passer perfekt til den første butiksåbning. Det er en af Nordens største bazarer, Vi henvender os til masser af forskellige mennesker, og Bazar Vest er netop kendetegnet ved at være multietnisk med forskellige folk og kunder. Jeg havde samtidig nogle fine forhandlinger med folkene bag Bazar Vest. De har behandlet mig godt. Nu håber jeg blot, at det går så godt, at vi også kan brede Ximi Vogue ud til flere andre steder i Danmark, siger Mohamed Abdi Warsame.

Mohamed, Mohamed og Mohamed

Alt er klar til lørdagens butiksåbning. Frugten af halvandet års hårdt arbejde med at lave en plan for forretningen, forhandlinger med kineserne i deres hovedkvarter i Guangzhou - og rejse den nødvendige kapital.

- Jeg var ikke et øjeblik i tvivl om potentialet, da jeg satte mine ben i Ximi Vogue første gang. Men jeg var ikke nået så langt uden mine meget tætte venner, Mohamed Osman og Mohamed Adan, der heldigvis også kunne se potentialet, siger Mohamed, der sammen Mohamed og Mohamed er klar til det nye butikseventyr.

Tre gange Mohamed supplerer nemlig hinanden stort. Den ene er revisor med pengeforstand, den anden håndværker - og så er Mohamed Abdi Warsame klar til at tage imod kunderne i den nye butik fra lørdag.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Aarhus

Nye patienter i isolation: Danskere testes for coronavirus i Aarhus

Aarhus For abonnenter

Vandchef vil forebygge katastrofer: Ønsker flere engsøer ved Aarhus

Aarhus For abonnenter

Ombudsmand trækkes ind i sag om privatisering af veje i Aarhus: Er der sket lovbrud og fiflet med sandheden?

Annonce