Annonce
Aarhus

Første rigtige arbejdsdag for letbanen: Masser af tomme sæder

Jonas Juhl fra Aarhus C. nød, at der var god plads i morgen-letbanetoget til Aarhus Tech. - Før kørte jeg med bus, Linie 2A, og der stod vi tit som sild i en tønde, forklarede han. Foto: Axel Schütt

Passagererne har tilsyneladende ikke helt vænnet sig til, at Aarhus har fået en letbane. "Rolig nu", lyder det fra Midttrafik.

Tirsdag 2. januar begyndte den første "rigtige" arbejdsdag for Aarhus Letbane med tusindvis af århusianere, der skulle på job fra morgenstunden. Letbanen klarede opgaven fint - men der var overraskende få passagerer med.

Midt i myldretiden mellem klokken syv og otte kørte to næsten tomme tog fra Aarhus H. med retning mod Skejby. Først med afgangen klokken 7.45 med retning mod Skejby blev toget halvfuldt. Og det kørte næsten tomt tilbage.

Skal vi være nervøse?

Er der allerede nu noget, der tyder på, at byens nye letbane bliver en passagermæssig fiasko?

Det kan der endnu ikke gives et klart svar på.

For det første holder en del mennesker tilsyneladende fri 2. januar - at dømme efter antallet af biler på vejene i Aarhus Midtby tirsdag morgen.

For det andet er der endnu ikke kommet gang i de to "fødelinier" til letbanestrækningen i den indre by, strækningerne til Odder og Grenaa.

- Hånden på hjertet, først til efteråret får vi et retvisende billede af, hvor mange der vil bruge letbanen, siger Ole Sørensen, leder af planafdelingen i Midttrafik.

Først til efteråret. Hvorfor nu det?

Annonce

Det er ikke fordi, at Midttrafik ikke kan tælle, hvor mange der kører med. To letbanetog er forsynet med den nødvendige teknologi til at registrere, hvor mange passagerer der står af og på.

Det varer bare adskillige måneder, inden vi får letbanens fulde potientiale at se, mener Ole Sørensen.

I øjeblikket tyder intet således på, at strækningen til Grenaa åbner ret lang tid før sommerferien.

- Og så ryger vi ind i sommerferien og først derefter vil vi få at se, hvad letbanen kan rent passagermæssigt, mener Ole Sørensen.

I flere europæiske byer, som har fået moderne letbane og sporvogne, er andelen af borgere, der kører kollektivt, steget. Det er den samme udvikling, man håber på i Aarhus.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Nu bliver det alternativt: Byrådet diskuterer ældrepolitik for træer

Leder For abonnenter

Spørgsmål om habilitet: Jamen, er det ikke bare politik

Bünyamin Simsek er en kontant mand, rap og skrap i replikken. Som medlem af Venstres gruppe på syv er hans indflydelse i Aarhus Byråd begrænset. Blokken af socialdemokraterne og deres medspillere SF, Enhedslisten og Radikale kan skabe flertal, så rådmanden for teknik og miljø kan have svært ved at komme igennem med sine ideer. Sådan er politik. Så Simsek forsøger at markere sig på andre måder. Han har ikke spor imod at diske op med anderledes og provokerende ideer og forslag, og han går ikke af vejen for en god diskussion og et verbalt slagsmål. For eksempel som da han gik ind i sagen om p-pladserne ved fiskeforretningerne på havnen for nylig. Her tog han parti for de erhvervsdrivende, helt i pagt med Venstres holdninger. Det er også, hvad han gør i den sag, der nu er til diskussion. To medlemmer af byrådet mener, at Simsek har været lovlig tæt på erhvervsmanden Martin Busk, der har interesser i Risskov. De to byrådskolleger mener, at Simsek har været lidt for langt fremme i skoene i en sag, hvor Busk har søgt om lov til at udstykke en grund på Rolighedsvej 16 A i Risskov i to. Juridisk Afdeling i Aarhus Kommune har behandlet klagen fra de to politikere, og svaret er utvetydigt: Simsek er ikke inhabil i sagen. Rådmanden har holdt møder med Busk, de to er medlemmer af den samme forening, Det Borgerlige Skydeselskab, og de har været på rejser i Tyrkiet sammen med en del andre. Så de to klagere fra Enhedslisten og Radikale synes, de taler rigeligt meget sammen. Men er det ikke bare politik, det Simsek har gjort? Politikere går ind i et parti, der passer med deres synspunkter, og plejer interesser for de mennesker, som er på samme politiske linje. Det gør vel ikke kun Simsek, men det gør alle andre politikere. Det er en del af deres job. Og de forsøger at fremme de synspunkter, som deres parti og de selv repræsenterer. Så længe indstillinger til byrådet og afgørelser, de træffer, er inden for de gældende love og regler er der ingenting at komme efter. Det er vel også det, juridisk afdeling siger med afgørelsen.

Aarhus

Midtby-parkering udløser debat i byrådssalen: Venstre vil ændre nye regler, før de reelt er indført

Aarhus For abonnenter

Søskende i skyggen: Børn med syge søskende føler sig overset af forældrene

Annonce