Annonce
Aarhus

Første rigtige arbejdsdag for letbanen: Masser af tomme sæder

Jonas Juhl fra Aarhus C. nød, at der var god plads i morgen-letbanetoget til Aarhus Tech. - Før kørte jeg med bus, Linie 2A, og der stod vi tit som sild i en tønde, forklarede han. Foto: Axel Schütt

Passagererne har tilsyneladende ikke helt vænnet sig til, at Aarhus har fået en letbane. "Rolig nu", lyder det fra Midttrafik.

Tirsdag 2. januar begyndte den første "rigtige" arbejdsdag for Aarhus Letbane med tusindvis af århusianere, der skulle på job fra morgenstunden. Letbanen klarede opgaven fint - men der var overraskende få passagerer med.

Midt i myldretiden mellem klokken syv og otte kørte to næsten tomme tog fra Aarhus H. med retning mod Skejby. Først med afgangen klokken 7.45 med retning mod Skejby blev toget halvfuldt. Og det kørte næsten tomt tilbage.

Skal vi være nervøse?

Er der allerede nu noget, der tyder på, at byens nye letbane bliver en passagermæssig fiasko?

Det kan der endnu ikke gives et klart svar på.

For det første holder en del mennesker tilsyneladende fri 2. januar - at dømme efter antallet af biler på vejene i Aarhus Midtby tirsdag morgen.

For det andet er der endnu ikke kommet gang i de to "fødelinier" til letbanestrækningen i den indre by, strækningerne til Odder og Grenaa.

- Hånden på hjertet, først til efteråret får vi et retvisende billede af, hvor mange der vil bruge letbanen, siger Ole Sørensen, leder af planafdelingen i Midttrafik.

Først til efteråret. Hvorfor nu det?

Det er ikke fordi, at Midttrafik ikke kan tælle, hvor mange der kører med. To letbanetog er forsynet med den nødvendige teknologi til at registrere, hvor mange passagerer der står af og på.

Det varer bare adskillige måneder, inden vi får letbanens fulde potientiale at se, mener Ole Sørensen.

I øjeblikket tyder intet således på, at strækningen til Grenaa åbner ret lang tid før sommerferien.

- Og så ryger vi ind i sommerferien og først derefter vil vi få at se, hvad letbanen kan rent passagermæssigt, mener Ole Sørensen.

I flere europæiske byer, som har fået moderne letbane og sporvogne, er andelen af borgere, der kører kollektivt, steget. Det er den samme udvikling, man håber på i Aarhus.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Aarhus For abonnenter

Moesgaard Museum beskyldes for at skæmme naturperle: - Det er jo ren Klondike med udsigtstårn og campingvogn

Navne

Mindeord: Joan Drews var en kreativ og hårdfør kvinde med en ukuelig vilje til at overvinde smerte

Alarm 112

To personer løb over for rødt for at nå bus: Begge blev kørt ned og sendt på skadestuen

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

AGF For abonnenter

Stiften har været AGF-karaktererne igennem: Her er årets spiller, forårets profil og sæsonens bedste kamp i den rædderlige sæson

Alarm 112

Campingvogn var fuldstændig overtændt: Meterhøje flammer spredte sig til naboen

Erhverv

Kommunen køber kæmpe ejendom i Viby for 34 mio. og har van(d)vittige planer for bygningerne

Endnu en havørn fundet død med hagl i kroppen, men ingen ved, hvorfor eller hvem der gør det: - Det er noget forbandet svineri

Aarhus

Champagne kan nydes i enhver anledning: Interessen for mousserende vine er på vej frem

Sport For abonnenter

Se nedrykningsbraget fra 2. division: Middelfart kæmpede mod Brabrand

Byudvikling

Nu kan der bygges tæt i Sonnesgade - men byrådet løfter en pegefinger

Annonce