Annonce
Aarhus

Første tog kører 5:37: Odders borgmester skal tidligt op

Uffe Jensen skal tidligt op lørdag. Arkivfoto: Axel Schütt

Trafikstyrelsen har nu givet Aarhus Letbane den sidste tilladelse. Det betyder, at letbanen fra på lørdag kører med passagerer mod Odder.

Annonce

ODDER: Endelig. Efter næsten to års ventetid kan Odder på lørdag stige på letbanen.

Aarhus Letbane fik fredag eftermiddag den sidste godkendelse af Trafik- Bygge og Boligstyrelsen.

Det bekræfter styrelsens kommunikationschef, Kim Voigt Østrøm.

- De har fået tilladelsen, og det betyder, at letbanen kan begynde at køre med passagerer fra på lørdag, siger Kim Voigt Østrøm.

Det glæder i den grad Odders borgmester, Uffe Jensen (S). Han satser på at være med på jomfruturen med det allerførste tog.

Det betyder, at borgmesteren skal tidligt op. Det første letbanetog afgår nemlig fra Odder allerede kl. 05.37.

- Jeg må tidligt op, men det gør ikke noget. Jeg har det som et 10-årigt barn ved firetiden juleaften. Jeg kan slet ikke vente. Det er en stor og meget glædelig dag, siger Uffe Jensen.

Jeg må tidligt op, men det gør ikke noget. Jeg har det som et 10-årigt barn ved firetiden juleaften. Jeg kan slet ikke vente. Det er en stor og meget glædelig dag

Uffe Jensen, borgmester i Odder
Annonce

To år uden tog

Det er også meget lang tid, Odders borgere har været henvist til busser eller privatbiler, når de skulle til Aarhus.

På søndag er det præcist to år siden, at Aarhus Nærbane lukkede ned på både Odderbanen og Grenåbanen, så byggeriet af letbanen kunne gå i gang.

Derfor er det spændende, om passagererne kan lokkes tilbage til banen.

- Det er det. Jeg ved helt konkret, at flere har købt bil nummer to i frustration over, at der ikke kører tog. For som erstatning for et tog kan en bus slet ikke sammenlignes, siger Uffe Jensen.

Han har også hørt fra Odderborgere, der har meddelt, "at det tog kommer de aldrig til at bruge".

- Så letbanen ligger lidt lavt på tillidsbarometeret. Nu skal den bevise sit værd. Den skal vise, at den er driftssikker og holder køreplanen. Men jeg tror nu, at mange vil vælge at bruge den. Tog er en komfortabel rejseform, siger Uffe Jensen.

Annonce

Forsinkelse på forsinkelse

Da Aarhus Nærbane søndag 26. august 2016 indstillede driften, var det planen, at letbanen skulle være i drift mod både Odder og Grenaa i løbet af oktober 2017.

Et halvt år inde i 2017 blev åbningen flyttet til november 2017.

I efteråret 2017 gik det helt galt, da åbningen af den indre strækning i Aarhus måtte aflyses, da Trafikstyrelsen ikke ville give de nødvendige godkendelser.

Arbejdet med at tilfredsstille styrelsen betød, at åbningen af Odderbanen og Grenåbanen blev voldsomt forsinket.

- Det har været en lang rejse og ikke uden forhindringer at komme hertil, men vi løser løbende de udfordringer, der er ved at være Danmarks første letbane. Nu ser vi frem til at tilbyde indbyggerne syd for Aarhus samme gode rejseoplevelse med samme høje rettidighed og komfort som på den indre strækning, siger Aarhus Letbanes direktør, Michael Borre.

Annonce

To afgange i timen

Letbanen kører to gange i timen mellem Odder og Aarhus på hverdage. I myldretiden morgen og eftermiddag med en ekstra afgang. Køreplanen kan man se på midttrafik.dk.

Når strækningen mod Grenaa åbner - i letbanen forventer man at det sker i løbet af i år - udvides driften med fire afgange i timen mellem Aarhus H og Mårslet i dagtimerne.

På Odderbanen benytter letbanen det største af sine to togtyper. Det er det knapt 40 meter lange Tango, der har plads til 256 passagerer. På enkelte afgange vil det mindre Variobahn, der kører på den indre strækning i Aarhus, også køre på Odderbanen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce