Annonce
Aarhus

Facit er gjort op: Aqua var fedest af alle på de fede fredage

Aqua med Lene Nystrøm i front indtog førstepladsen. Foto: Albert Tureczek
Fed Fredag i Tivoli Friheden overgik igen sig selv med 176.000 gæster.

AARHUS: Gnags med Peter A.G. Nielsen og Anne, Sanne & Lis pressede sig på til sidst, men ingen kunne slå Aqua, når det handlede om at samle flest gæster i 2019 til Tivoli Frihedens Fed Fredag.

Aqua med Lene Nystrøm som forsanger samlede 14.885 publikummer på en solfyldt sommerdag 12. juli og satte sig dermed på tronen over, hvem der var fedest denne sommer fredag aften i Havreballeskoven i Aarhus.

Gnags fulgte efter med 13.633 på andenpladsen.

DAD blev nummer tre med 12.615, og den dag, 28. juni, var rockdrengene også begunstiget af sol og sommer.

Og selv om rockmammaerne Anne, Sanne & Lis er elsket af hele landet, og de havde fint vejr i lørdags, 13. september, så formåede de kun at kæmpe sig ind på fjerdepladsen med 11.774 gæster.

Christoffer satte sig på fjerdepladsen med 12.032 tilhørere. Det var 2. august, da solen skinnede, og vejret var lækkert.

Annonce

Sådan har besøget været

  1. Aqua 14.885 (sol 12. juli)
  2. Gnags 13.633 (sol 30. august)
  3. D-A-D 12.615 (sol 28. juni)
  4. Christoffer 12.032 (sol 2. august)
  5. Anne, Sanne & Lis 11.774 (lunt 13. september)
  6. Tina Dickow 10.494 (sol 31. maj)
  7. Danser med Drenge 9.823 (sol 21. juni)
  8. Jacob Dinesen 9.715 (sol 26. juli)
  9. Infernal 9.107 (skyet 24. maj)
  10. Lars Lilholt 8.841 (sol, byger 7. juni)
  11. Noah & Rasmus Walther 8.393 (sol 19. april)
  12. Poul Krebs 7.519 (skyet 19. juli)
  13. Birthe Kjær 7.101 (skyet 9. august)
  14. Magtens Korridorer 6.662 (regn 14. juni)
  15. Dodo & the Dodos 5.960 (regn 3. maj)
  16. Skinz & Bro 5.438 (23. august sol)
  17. Fool, Clara og Alexander Oscar 5.157 (skyet 5. juli)
  18. Morten Breum 4.389 (regn 6. september)
  19. Den Gale Pose 3.795 (regn 10. maj)
  20. Joey Moe 3.641 (regn 26. april)
  21. Marvelous Mossel 2.930 (skyet 16. august)
  22. Hjalmer 2.490 (regn 17. maj
    I alt 176.394 gæster
    Gennemsnit 8.018

Tæt på 50.000 har sæsonkort

- Samlet set havde vi rekordpublikum med 176.394 gæster, og det er cirka 8000 flere end sidste år, der var det hidtil højeste. Men i år har vi haft en koncert mere end sidste, 22 mod 21, fordi Anne, Sanne & Lis kom med i sidste fase, siger direktør Henrik Ragborg Olesen i Tivoli Friheden.

Han er tilfreds.

- Set i lyset af, at seks af dette års koncerter var påvirket af regn mod ingen sidste år, er resultatet godt. Når vi kan fastholde de høje besøgstal, skyldes det ikke mindst, at cirka 50.000 østjyder går rundt med et sæsonkort i lommen. De kan bruge det året rundt og ikke mindst til koncerterne, siger Henrik Ragborg Olesen.

Han har det indtryk, at Fed Fredag er blevet en institution, hvor nogle gæster kommer uden præcist at vide, hvem der optræder. Koncerten er bare en god start på weekenden.

- Vores mål er at holde fast i den gode udvikling og hele tiden give gæsterne den oplevelse, som vi kan se er værdsat. For mange begynder oplevelsen med spisning eller drinks, og nogle slutter med afterparty i Hermans, siger direktøren.

Se koncerterne på spotted.dk

Ved næsten alle Fed Fredag-koncerterne i år har Århus Stiftstidendes billedsite spotted.dk haft fotografer på pletten.

De har taget hundredevis af billeder fra begivenhederne af både kunstnerne og publikum, så hvis du var til stede og har lyst til at genopleve de fede fredage, kan du genkalde minderne og måske finde dig selv og dine venner på spotted.dk.

Gnags med en veloplagt Peter A. G. samlede 13.633 på andenpladsen (billedet er fra 2016). Foto: Steen Elsted Rasmussen
DAD havde 12.615 gæster og endte på tredjepladsen. Foto: Steen Elsted Rasmussen
Christoffer begejstrede 12.032 tilhørere ved den fjerdemest besøgte Fed Fredag i år. Foto: Steen Elsted Rasmussen
Anne, Sanne og Lis - here er det fra venstre Sanne, Anne og Lis - samlede flere end 11.000 i lørdags. Foto: Steen Elsted Rasmussen
Så tæt stod 11.774 gæster i lørdags, da Anne, Sanne & Lis optrådte i Tivoli Friheden. Foto: Steen Elsted Rasmussen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Genlæs livebloggen fra uddelingen af michelinstjerner: Flere Aarhus-restauranter beholdt stjernen

Annonce