Annonce
Aarhus

Facit i skandalesagen: 15 ledere har fået sanktioner

Foto: Flemming Krogh

Skandalesagen i Teknik og Miljø har kostet tre chefer jobbet, mens 12 ledere har fået påtaler og advarsler eller er blevet degraderet. Direktør hemmeligholder, hvor mange, der har fået påtale eller advarsel senest i kølvandet på Kammeradvokatens undersøgelse af 21 personalesager.

AARHUS: I alt 15 chefer og ledere i Teknik og Miljø har fået tjenstlige sanktioner, siden avisen for flere år siden begyndte at bore i de betændte forhold i den nu bortviste topchef, Claus Pedersens afdelinger.

Hårdest er det gået ud over de to centerchefer, Claus Pedersen og Claus Nickelsen og direktøren, Erik Jespersen, der alle tre er blevet afskediget.

Derudover har 12 fået mildere sanktioner spændende fra tjenstlig tilrettevisning over påtale til advarsel og degradering.

Det oplyser den midlertidige direktør for Teknik og Miljø, Erik Møberg.

Annonce

I al hemmelighed

Han ønsker derimod ikke at oplyse, hvor mange og hvilke sanktioner, han har uddelt i kølvandet på Kammeradvokatens undersøgelse af de 21 personalesager i Teknik og Miljø.

- Med byrådets beslutning om at give de tidligere medarbejdere en undskyldning, er der for kommunens vedkommende sat et punktum i personalesagen. Der har ikke været et politisk ønske om at få oplyst, hvad der er uddelt af sanktioner i den del af sagen. Derfor vil jeg heller ikke bidrage med oplysninger om det til offentligheden, siger Erik Møberg.

Han vil dog godt oplyse, at ingen er blevet afskediget i kølvandet på Kammeradvokatens rapport, men at der er givet sanktioner i form af advarsler og påtaler.

Samlet drejer det sig - i følge avisens skøn - om, at fem-seks ledere har fået sanktioner i denne omgang for den måde, de har behandlet medarbejdere i deres afdelinger.

Tal ordentligt til folk

- Kammeradvokatens undersøgelse viser, at nogle ledere har omtalt og tiltalt medarbejderne i en tone, der er udtryk for menneskelig disrespekt. Det har jeg påtalt skarpt i samtaler med de pågældende, siger Erik Møberg og fortsætter:

- I 1-1-samtaler med folk har jeg sagt direkte, at de skal finde en anden måde at kommunikere på. Det er ikke en tjenstlig påtale men et tydeligt forsøg på at påvirke kulturen i organisationen.

For at bryde med den kultur, der herskede under Claus Pedersens ledelse, har Erik Møberg også meget kraftigt understreget, at man skal orientere opad i systemet, hvis man føler sig under pres af sin chef til at handle i strid med regler, aftaler og almindelig ordentlig opførsel.

Ny struktur, nye i toppen

Som konsekvens af skandalesagen er hele strukturen i Teknik og Miljø blevet ændret. Det betyder blandt andet, at stabsfunktionen, der blandt andet skal holde styr på, at tingene foregår efter reglerne i de enkelte centre, er blevet styrket. Det samme er HR-afdelingen, der nu er en del af staben. Netop HR-afdelingen har været et svagt punkt har såvel Kammeradvokatens undersøgelse som tidligere Ernst & Youngs undersøgelser vist.

- I Natur og Vejservice er hele den gamle ledelse nu skiftet ud, og vi har fået en mere klar ansvarsfordeling for formændene. Bardunerne er strammet hele vejen rundt, siger Erik Møberg.

Selv om jobbet har været slået op, er det stadig ikke lykkedes at finde en ny permanent chef for Natur og Vejservice som afløser fra Rasmus Wieland, der stoppede ved årsskiftet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Blog: Julen varer ikke ret meget længere

For os, der nu er den ældste generation, er det ikke noget problem i hukommelsen at genskabe barndommens lykkeland i 1950’erne. Om man boede i midtbyen, på Trøjborg eller på Frederiksbjerg var et fedt, for det var det samme alle steder: boligblokke i fire-fem etager, der lå i karréer med gaderne på kryds og tværs. Og forsynings-centralerne lå lige henne på gadehjørnerne. Der lå en købmandsbutik på det ene hjørne, en bager på det andet, en slagter på det tredje og endelig en grønthandler på det fjerde. Og der var snesevis af dem, for de lå på hvert eneste gadehjørne overalt i byen. Men i 1960’erne og 1970’erne forsvandt alle disse småhandlende i løbet af en forholdsvis kort årrække; facaderne blev muret til og der blev indrettet hjørnelejligheder i de tidligere butikker. De store supermarkeder tog dem, gik vi og sagde – endskønt købmandens, slagterens og grønthandlerens butikslukning kun kunne tilskrives os selv. Det var jo os – kunderne – som holdt op med at handle hos dem, da vi i stedet søgte indenfor i det spændende supermarked med de bugnende varehylder og de deraf nødvendige indkøbsvogne. Og vi fik da også en form for personlig kontakt med den søde kassedame. Det var dét, der slog købmanden ihjel. Men det var kun indirekte supermarkedets skyld! Og nu gentager historien sig, men denne gang er det udvalgsforretningerne det går ud over. Tøj, sko, isenkram, smykker, bøger and-you-name-it bliver nu ligesom i 1960’erne solgt i nye og anderledes ”butikker” – nu kaldes de bare internettet. Nu skal folk end ikke rejse sig fra sofaen længere for at handle, hvorfor historien gentager sig: det er heller ikke nyheden e-handel, som nu er skyld i at de små fysiske butikker får det sværere og sværere – det er og bliver os, kunderne, der er begyndt at handle anderledes. Det hele skal naturligvis ses i sammenhæng med, at handels-uvidende byrådsmedlemmer og deres tilsvarende embedsmænd ommøblerer byen, så den sidste lyst, kunderne måtte have for at tage ind i city for at købe varer, nok også skal blive elimineret. Det bliver gjort vanskeligere og vanskeligere at køre rundt i byen – og det bliver efterhånden komplet umuliggjort at finde parkeringspladser. Det sidste fordi kommunen fjerner alle gammelkendte p-pladser for at tvinge bilisterne til at bruge kommunens egne p-misfostre Navitas og Dokk1 – som dog aldrig, aldrig, aldrig nogensinde bliver rentable, fordi de er placeret komplet tåbeligt i forhold til byens handelsliv. Butikker lukker vedvarende i hobetal. Det sker på daglig basis. Og som noget helt nyt ser vi nu også gamle, fine, velanskrevne og –konsoliderede firmaer indskrænke og lukke tabsgivende filialer, simpelthen for at rebe sejlene. Noget de store kædefirmaer af prestigemæssige årsager ikke tidligere har beskæftiget sig for alvor med – men nu udvises rettidig omhu og damage control. Så kig dig derfor godt rundt omkring på alle juledekorationerne, når du i disse dage er ud at købe julegaver. For det er meget tænkeligt, at julen ikke varer så meget længere. I takt med at der bliver færre butikker med næsten ingen omsætning fordi vi køber det meste på nettet, så bliver der heller ikke råd til for gadeforeningerne at sætte julepynt op. Flere af byens kendte handelsgader har jo allerede for længst fravalgt juledekorationerne, og indenfor en kort årrække kommer Strøgets flotte stjernehimmel formentlig heller ikke op. Det koster hvert år en halv million kroner, men med flere og flere ikke-betalende medlemsbutikker, bliver det jo umuligt for Strøgforeningen at finde økonomi til at bruge så mange penge på julelys. Men vi kan ikke stoppe det. Man har aldrig kunne stoppe naturlig udvikling. I 1960’erne buldrede supermarkederne frem og nu om dage er det så handlen på nettet. Det står ikke til at ændre. Det eneste vi så bare skal huske på, når vi om nogle år savner de hyggelige julelys i gaderne, er årsagen til, at der ikke længere er råd til den glædelige julehygge. Der er for få fysiske butikker til at betale.

Aarhus

Turbåd inspiceret efter at kvinder faldt i havnen: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

112

Forundret formand for Vejlby-Risskov Hallen: Er uforvarende blevet en del af svindelsag i Forsvaret

Annonce