Annonce
Debat

Fagbevægelsen og erhvervsorganisationer vurderer både ud fra klima og velfærd: Fordelene ved havneudvidelsen vejer tungere end ulemperne

"Aarhus Havn udgør også hjertet i Østjyllands store koncentration af faglærte arbejdspladser – en position, som vi ønsker at fastholde og udvikle, så vi sikrer, at de tusindvis af arbejdere på havnen også fremadrettet vil kunne skabe sig et levebrød i midten af Aarhus by", skriver Anders Strange, Kresten Vendelboe og Terje Vammen. Arkivfoto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix

I lyset af den igangværende debat om udvidelsen af Aarhus Havn ønsker vi at understrege havnens store betydning og behovet for at udvide dennes arealer efterhånden, som efterspørgslen på yderligere kapaciteter opstår.

Samtidig ønsker vi at adressere nogle af de – efter vores opfattelse – unuancerede argumenter mod udvidelsen, som for tiden fremsættes i den offentlige debat.

Som repræsentanter for store dele af Østjyllands og hele landets erhvervsliv og fagbevægelsen i Aarhus bakker vi op om den planlagte udvidelse af Aarhus Havn.

Annonce

Aarhus Havn er i dag Danmarks absolut største container- og erhvervshavn med en markant national såvel som regional infrastrukturel og erhvervsmæssig betydning. Med en markedsandel på hele 65 procent af al containergods kommer to ud af tre containere, der håndteres i landet, igennem kranerne på Aarhus Havn. Havnens enorme betydning for hele Danmarks handel med og kontakt til resten af verden er derfor utvetydig.

Med en vækst i containeromsætningen på 58 procent de seneste fem år tyder alt på, at denne betydning kun vil vokse fremadrettet. Særligt i forbindelse med, at det grønlandske rederi, Royal Arctic Line, fra i år rykker samtlige af sine godsaktiviteter til Aarhus Havn, bliver havnen et endnu vigtigere transitpunkt for søtransporten i Nordatlanten og i Østersøen med en øget containeromsætning til følge.

Økonomisk understreges betydningen ved, at Dansk Industri anslår, at et sted mellem fem og ti procent af dansk udenrigshandel går gennem Aarhus Havn, hvilket svarer til cirka 75-150 milliarder kroner om året. Et imponerende bidrag til hele landets økonomiske velstand – og dermed også den velfærd, som kommer hele samfundet til gode.

Også lokalt har havnen stor betydning for økonomien og beskæftigelsen i Aarhus og Østjylland. Det anslås, at havnen bidrager direkte og indirekte med omkring 10.000 arbejdspladser og en værditilvækst på cirka seks milliarder kroner.

Aarhus Havn udgør dermed også hjertet i Østjyllands store koncentration af faglærte arbejdspladser – en position, som vi ønsker at fastholde og udvikle, så vi sikrer, at de tusindvis af arbejdere på havnen også fremadrettet vil kunne skabe sig et levebrød i midten af Aarhus by.

Grundet pladsmangel er Aarhus Havn allerede nu i stigende grad nødsaget til at afvise virksomheder, som ønsker at udvide eller etablere nye havnerelaterede forretningsaktiviteter på havnens arealer. En tendens, som forventes at fortsætte fremadrettet, hvis ikke Aarhus Havn får mulighed for at udvide sine arealer ud i havet.

Når Aarhus Havn er nødsaget til at afvise virksomheder, der ønsker at etablere sig på havnens arealer, er det ikke kun et tab for havnen. Det er også et tab for østjyske virksomheders konkurrenceevne og dermed også for forbrugerne, der i sidste ende skal betale for de forøgede transport- og produktionsomkostninger.

I den samlede vurdering af fordele og ulemper ved havneudvidelsen er vores klare holdning, at Aarhus Havn bør have mulighed for at udvide sine arealer i takt med arealbehovet.

Uden den rette arealmæssige kapacitet vil mange af de synergieffekter og stordriftsfordele, som opnås ved at samle havnerelaterede virksomheder på samme areal, ikke kunne realiseres. Dette vil yderligere svække virksomhedernes konkurrenceevne – nationalt såvel som internationalt – med tab af økonomisk vækst og arbejdspladser til følge.

At den nuværende pladsmangel skyldes, at Aarhus Havn de seneste år har afgivet 60 hektar af sine arealer til udviklingen af de bynære havnearealer, er velbeskrevet og bestyrker kun argumentet for, at havnen bør have mulighed for at udvide yderligere ud i havet.

Hvis ikke Aarhus Havn får mulighed for at udvide, vil tusindvis af containere hvert år i stedet søge mod Hamborg eller andre nordeuropæiske havne for så derefter at blive fragtet med lastbil til Danmark og Østjylland. Denne løsning vil i sagens natur hverken gavne landets økonomi eller den bæredygtige omstilling.

Tværtimod er transport via søvejen den mest bæredygtige form for godstransport, hvor det eksempelvis anslås, at en 40 fods-container, som transporteres med lastbil fra Hamborg til Aarhus, belaster miljøet med fem gange så meget CO2 som, hvis samme container bliver fragtet via havet.

Selvom det er blevet foreslået, at Aarhus Havn med fordel kunne undlade at udvide og i stedet afgive den fremtidige vækst i containeromsætningen til andre havne – eksempelvis i Grenaa – er dette efter vores opfattelse ikke en gangbar løsning.

Ved at flytte en større andel af godstransporten til Grenaa Havn vil denne godsmængde fortsat skulle transporteres til de mange virksomheder i og omkring Aarhus. Dette vil i stedet blive med lastbiler, som både vil fylde mere på motorvejene og udlede langt mere CO2.

Ligeledes er det også tvivlsomt, at de største containerskibe, som kræver en væsentlig kapacitet samlet på samme havn, fortsat vil søge til Østjylland, hvis vi i stedet for at styrke og udbygge Aarhus Havn og dennes styrkeposition spreder godsmængden ud på flere mindre havne uden samme internationale konkurrenceevne.

Det er positivt, at så mange engagerer sig helhjertet i debatten og høringen om havneudvidelsen. Vi opfatter det som et opløftende tegn på, at borgere såvel som virksomheder i Aarhus – ligesom vi – bekymrer sig om byens fremtid og udvikling.

Derfor ser vi også positivt på, at der i planerne for havneudvidelsen allerede fra starten er lagt op til, at udvidelsen skal ske i etaper efterhånden, som efterspørgslen på yderligere kapaciteter opstår. Dette er sund fornuft, da vi ligesom byens øvrige borgere naturligvis ikke ønsker udvidelse blot for udvidelsens skyld.

I den samlede vurdering af fordele og ulemper ved havneudvidelsen er vores klare holdning, at Aarhus Havn bør have mulighed for at udvide sine arealer i takt med arealbehovet. Dette vil være med til at sikre, at både havnen, byen og hele landet også i fremtiden har de nødvendige infrastrukturelle og erhvervsmæssige forudsætninger for vækst, udvikling, arbejdspladser og en mere bæredygtig godstransport via søvejen.

På den baggrund opfordrer vi til, at Aarhus Byråd stemmer for udvidelsen af Aarhus Havn.

Annonce
Sport For abonnenter

Tre teams er tilbage i kampen om det nye stadion i Aarhus: Disse mageløse stadioner har de arbejdet på tidligere

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Revy-grin tilbage i Smilets by: Aarhus får igen sin egen revy

Aarhus For abonnenter

Blufærdighedskrænkelse eller ej? Derfor er stripshow i Universitetsparken næppe strafbart

Alarm 112

Batteri-virksomhed brød pludselig i brand: Beredskabet var massivt til stede

Aarhus

Så slap betjentenes tålmodighed op: 29-årig bilist måtte gå hjem

Skandaleramt region sender opråb om hjælp

Sport

Nyt Aarhus Stadion: Verdensberømte arkitekter med store stadioner på samvittigheden stadig med efter udskilningsrunde

Basketball For abonnenter

Se med her: Bakken Bears gik efter DM-guldet i kampen mod Svendborg Rabbits

Debat

Her findes ingen utidig snak om ældrebyrde: Seniorbofællesskabet Sonnesgården bygger de smukkeste broer mellem mennesker

Aarhus

Northside-direktør spåede godt billetsalg: Nu sælger festivalgæsterne deres billetter til spotpriser

Caroline Fleming og søn tømte familiens slot for værdier - dansk kulturhistorie går snart tabt for altid

Aarhus

Se video og alle billederne: 3000 unge festede alkoholfrit i Grimhøj til kæmpe sidste skoledags-fest

AGF For abonnenter

Hvem skal være ny cheftræner i AGF? Se Stiftens 10 bud fra drømmetræneren til de frække outsidere

Aarhus

Napoli-tricks i Bispehaven: To mænd hoppede ind i kvindes bil, holdt hende som gidsel og stjal hendes tasker

Annonce