Annonce
Kultur

Fantasifuld ungdomstrilogi

Twilight møder Star Wars i aarhusianske Mette Bundgaard Laursens nye science fiction-trilogi, der både rummer teenagedrama og fjerne galakser.

Den aarhusbaserede forfatter Mette Bundsgaard Laursen debuterer med ikke mindre end en hel science fiction-trilogi på Forlaget Facet.

Annonce

Serien har fået navnet »Caldera« og foregår både i et dansk gymnasiemiljø og i en fjern galakse.

Hovedpersonen Kate er en cool og selvsikker gymnasieelev, der er tilfreds med sin position som klassens nørd.

Samtidig er hun fordomsfuld overfor klassens populære typer og derfor også svær at overbevise, da klassens nye fyr - som mest af alt ligner en hot, californisk surfer - vil giftes med hende i en fjern galakse.

Trilogien er skrevet i et uhøjtideligt, spændstigt og tilstræbt »ungt« sprog. Den bæres i høj grad oppe af hovedpersonens skarpe personlighed og sarkastiske humor, der gang på gang punkterer rumprinsen Noahs højtidelige skæbnesnak.

Det giver en god dynamik i handlingen og koblingen mellem realistisk teenagehverdag og det ydre rum fungerer overraskende godt.

Desværre er skildringen af det moderne ungdomsliv flere steder præget af klichéer og manglende viden.

Der er masser af trekantsdramaer, jalousi, usikkerhed og drukfester, men det kommer ofte til at fremstå ensformigt og karikeret. Forsøget på at være »ung med de unge« lykkes altså kun delvist.

Selvom serien næppe appellerer til gymnasieelever, så er der ingen tvivl om, at den vil gå rent ind hos en lidt yngre målgruppe.

Plottet er intelligent tænkt og især dets science fiction-elementer, samt det komplicerede - og komiske - forhold mellem de to hovedpersoner vil sandsynligvis vække stor begejstring.

Serien er uden tvivl et interessant bud på en ny vinkel på science fiction-genren; den får en tiltrængt afstøvning og viser sit potentiale til at blive det nye »store« hos de mange tweens og teenagere, der for tiden pløjer sig igennem uanede mængder fantasy og horror.

»Caldera 1-3«

Mette Bundgaard Laursen, 399 kroner. Udkom 12. maj 2014 på Forlaget Facet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce