Annonce
Aarhus

Farvel til 20.000 gæster om året: Gigantisk krydstogtskib dropper Aarhus

Costa Favolosa i Aarhus og gæsterne på vej ud i byen. Foto: Flemming Krogh

Costa Favolosa - der har besøgt Aarhus 15 gange om året - er snart fortid i byen. Mindre afløsere på vej.

AARHUS: Det store, italienske Costa-rederi forlader Aarhus med sine krydstogtskibe i 2018. Men VisitAarhus har afløsere klar. Skibe fra andre lande kommer til, så Aarhus mister kun omkring 20.000 gæster på ændringerne.

Costa Favolosa rummer 3780 passagerer hver gang, det lægger til kaj ved Aarhus Havn, og det sker i alt 15 gange i år. Det er i alt 56.700 passagerer.

- Vi har vidst længe, at Costa ikke ville fortsætte efter de tre år, rederiet nu har lagt ruten omkring Aarhus. Blandt krydstogtpassagerer er mange gengangere, og de vil gerne se nye steder. Derfor ændrer Costa ruten og destinationerne. Aarhus var en del af en rute til Norge, forklarer direktør for VisitAarhus, Peer H. Kristensen.

Annonce

Krydstogter til Aarhus

Krydstogtskibes anløb og passagerer i Aarhus 2015-20182015: 11 skibe - 27.485 passagerer

2016: 29 skibe - 71.804 passagerer

2017: 36 skibe - 82.348 passagerer

2018: 40 skibe - 96.500 passagerer

Forventet besøg 2019: 35 skibe - 73.000 passagerer

Det store skib fylder godt i havnen. Foto: Jens Thaysen

Konkurrent kommer

Turistbranchens førstemand har længe været i gang med at skaffe andre kunder til anløb i Aarhus, og det er lykkedes.

- Næste år kommer en af Costas største konkurrenter, det store italienske rederi MSC med et skib, og dertil er der nye skibe fra England, Frankrig og USA. Flere af de britiske rederier skruer op for krydstogter med flere anløb, siger Peer H. Kristensen.

Lige nu ser der ud til at komme besøg af 35 skibe med 73.000 passagerer i 2019.

Costa Favolosa ved kaj. Foto: Flemming Krogh

Gæsterne er tilfredse

Det glæder turistchefen, at Costa ikke forlader Aarhus på grund af utilfredshed.

- Både rederiet og kunderne har været meget tilfredse med besøgene i Aarhus, hvor guiderne er i stand til at håndtere mange forskellige sprog. Udviklingen af kulturtilbud har gjort Aarhus attraktiv, og man kan ikke opleve det hele på få timer eller på en dag, som man kunne for år tilbage. Det har også den effekt, at tyskere vender tilbage på et citybreak, når de har været her på krydstogt. Afstanden for dem er jo ikke så voldsom, så de kører hertil og tager sig bedre tid til at besøge seværdighederne, siger Peer H. Kristensen.

VisitAarhus forsøger at få Costa-rederiet til at vende tilbage om nogle år.

- Vi holder møde med dem i næste uge i Genua, og jeg er fortrøstningsfuld, siger turistchefen.

Største år hidtil

I år når Aarhus op på 40 anløb af krydstogtskibe, og det er suverænt det største nogensinde.

Det første skib var her 4. maj, og det sidste kommer 6. oktober.

Samlet set vil der komme 96.557 gæster med skibene. Heraf sejler 56.700 med Costa Favolosa, der i øvrigt har endnu to anløb i Aarhus i år. Det er på torsdagene 30. august og 6. september.

Med skibene i år er i alt 31.733 besætningsmedlemmer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Blog: Julen varer ikke ret meget længere

For os, der nu er den ældste generation, er det ikke noget problem i hukommelsen at genskabe barndommens lykkeland i 1950’erne. Om man boede i midtbyen, på Trøjborg eller på Frederiksbjerg var et fedt, for det var det samme alle steder: boligblokke i fire-fem etager, der lå i karréer med gaderne på kryds og tværs. Og forsynings-centralerne lå lige henne på gadehjørnerne. Der lå en købmandsbutik på det ene hjørne, en bager på det andet, en slagter på det tredje og endelig en grønthandler på det fjerde. Og der var snesevis af dem, for de lå på hvert eneste gadehjørne overalt i byen. Men i 1960’erne og 1970’erne forsvandt alle disse småhandlende i løbet af en forholdsvis kort årrække; facaderne blev muret til og der blev indrettet hjørnelejligheder i de tidligere butikker. De store supermarkeder tog dem, gik vi og sagde – endskønt købmandens, slagterens og grønthandlerens butikslukning kun kunne tilskrives os selv. Det var jo os – kunderne – som holdt op med at handle hos dem, da vi i stedet søgte indenfor i det spændende supermarked med de bugnende varehylder og de deraf nødvendige indkøbsvogne. Og vi fik da også en form for personlig kontakt med den søde kassedame. Det var dét, der slog købmanden ihjel. Men det var kun indirekte supermarkedets skyld! Og nu gentager historien sig, men denne gang er det udvalgsforretningerne det går ud over. Tøj, sko, isenkram, smykker, bøger and-you-name-it bliver nu ligesom i 1960’erne solgt i nye og anderledes ”butikker” – nu kaldes de bare internettet. Nu skal folk end ikke rejse sig fra sofaen længere for at handle, hvorfor historien gentager sig: det er heller ikke nyheden e-handel, som nu er skyld i at de små fysiske butikker får det sværere og sværere – det er og bliver os, kunderne, der er begyndt at handle anderledes. Det hele skal naturligvis ses i sammenhæng med, at handels-uvidende byrådsmedlemmer og deres tilsvarende embedsmænd ommøblerer byen, så den sidste lyst, kunderne måtte have for at tage ind i city for at købe varer, nok også skal blive elimineret. Det bliver gjort vanskeligere og vanskeligere at køre rundt i byen – og det bliver efterhånden komplet umuliggjort at finde parkeringspladser. Det sidste fordi kommunen fjerner alle gammelkendte p-pladser for at tvinge bilisterne til at bruge kommunens egne p-misfostre Navitas og Dokk1 – som dog aldrig, aldrig, aldrig nogensinde bliver rentable, fordi de er placeret komplet tåbeligt i forhold til byens handelsliv. Butikker lukker vedvarende i hobetal. Det sker på daglig basis. Og som noget helt nyt ser vi nu også gamle, fine, velanskrevne og –konsoliderede firmaer indskrænke og lukke tabsgivende filialer, simpelthen for at rebe sejlene. Noget de store kædefirmaer af prestigemæssige årsager ikke tidligere har beskæftiget sig for alvor med – men nu udvises rettidig omhu og damage control. Så kig dig derfor godt rundt omkring på alle juledekorationerne, når du i disse dage er ud at købe julegaver. For det er meget tænkeligt, at julen ikke varer så meget længere. I takt med at der bliver færre butikker med næsten ingen omsætning fordi vi køber det meste på nettet, så bliver der heller ikke råd til for gadeforeningerne at sætte julepynt op. Flere af byens kendte handelsgader har jo allerede for længst fravalgt juledekorationerne, og indenfor en kort årrække kommer Strøgets flotte stjernehimmel formentlig heller ikke op. Det koster hvert år en halv million kroner, men med flere og flere ikke-betalende medlemsbutikker, bliver det jo umuligt for Strøgforeningen at finde økonomi til at bruge så mange penge på julelys. Men vi kan ikke stoppe det. Man har aldrig kunne stoppe naturlig udvikling. I 1960’erne buldrede supermarkederne frem og nu om dage er det så handlen på nettet. Det står ikke til at ændre. Det eneste vi så bare skal huske på, når vi om nogle år savner de hyggelige julelys i gaderne, er årsagen til, at der ikke længere er råd til den glædelige julehygge. Der er for få fysiske butikker til at betale.

Aarhus

Turbåd inspiceret efter at kvinder faldt i havnen: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

112

Forundret formand for Vejlby-Risskov Hallen: Er uforvarende blevet en del af svindelsag i Forsvaret

Annonce