Annonce
Aarhus

Farvel til forurening, støj og trængsel: SF vil have bilerne ud af midtbyen

SF ønsker store dele af midtbyen fri for biler. Arkivfoto: Kim Haugaard
Står det til SF, skal størstedelen af midtbyen i Aarhus være bilfri fra 2040.

AARHUS: En midtby, hvor bilerne er i undertal, og hvor størsteparten af trafikken foregår på to ben eller to hjul.

For nogle lyder det som en livgivende oase med bedre muligheder for at nyde kulturen, cafeerne og de åbne pladser midt i en støjende by, mens det for andre giver bange anelser om en ufremkommelig ørken, der vil trække den sidste handel væk af butikkerne.

SF i Aarhus har en drøm om, at Aarhus på sigt bliver bilfrit i centrum. Til den tid vil der i stedet for biler være fyldt med gående, løbende og cyklende mennesker. Der vil være masser af udeservering og varer fra butikker på gadeplan. Kort sagt en drøm om en by, hvor farten i midtbyen skal ned, så roen og de kulturelle oplevelser kan brede sig.

Annonce


Midtbyen skal være et sted, hvor det er rart at være som menneske. De store arealer vi nu bruger til biler skal vi i højere grad bruge til mennesker

Jan Ravn Christensen (SF), medlem af Aarhus Byråd og Teknisk Udvalg


Forslaget om den bilfri midtby er på byrådets dagsorden onsdag 3. februar.

Jan Ravn Christensen, der er SF's medlem af byrådets tekniske udvalg, betegner planen som en form for overbygning på Aarhus Kommunes mobilitetsplan og et indspil til den diskussion der kommer senere om en visionsplan for Aarhus Midtby.

- Det her er vores bud på udviklingen af midtbyen. Vi vil gerne rykke udviklingen i en anden retning, siger Jan Ravn Christensen.

Det skal gå hurtigere

Gennem de seneste mange år er midtbyen blevet mindre tilgængelig for biler, hvilket SF hilser velkommen, men står det til partiet må den udvikling gerne fremover ske hurtigere.

- Den udvikling har foregået som et langt sejt træk. Vi har ikke helt den tålmodighed, som det nuværende tempo kræver, og vi synes nok også, at vi skal gå længere med omstillingen til en bilfri by end byrådet hidtil har syntes, siger SF'eren.

Bilfri midtby som forslået af SF. Illustration: SF

Partiet lægger op til, at planen frem mod en bilfri midtby skal ske i etaper.

I første ombæring gælder det størstedelen af Latinerkvarteret. Her forslår SF, at Graven, Volden, Badstuegade, Bispegade, Rosensgade, Guldsmedgade, Klostergade på stækningen fra Klosterport til Studsgade og Studsgade på strækningen fra Klostergade til Paradisgade skal gøres bilfrit senest i 2025.

I årene efter 2025 er det så planen, at det bilfri område gradvist udvides således at hovedparten af vejene i området inden for Allé-ringen, der består af Nørregade, Nørreport, Kystvejen, Skolebakken, Havnegade, Europaplads, Dynkarken, Sønder Allé, Vester Allé og Nørre Allé er bilfri i 2040.

- Midtbyen skal være et sted, hvor det er rart at være som menneske. De store arealer, vi nu bruger til biler, skal vi i højere grad bruges til mennesker, siger Jan Ravn Christensen.

SF's forslag vil ikke helt fjerne bilerne fra midtbyen. Busser og taxier skal fortsat gennemskære den bilfri midtby via busgadeforløbet, og varetransport skal stadig være muligt til og fra butikkerne. Samtidig skal bilerne sikres adgang til p-husene.

Annonce

Det kræver omtanke

Det er ikke første gang, at byrådet ser et SF forslag om en bilfri midtby. I denne justerede udgave af forslaget ser Socialdemokratiet visse positive tiltag.

Steen Bording Andersen (S), der samtidig er næstformand i Teknisk Udvalg, forklarer, at det er vigtigt at få skabt en by, der er spændende, rar og tryg at gå i.

- Her kan bilfri områder være et godt greb, men vi skal gøre det med omtanke, forklarer han.

Partiet har to væsentlige holdepunkter i diskussionen om bilfri by eller ej. Dels skal der være ordentlig tilgængelighed til byens kulturliv og forretningsliv.

- Det er vigtigt, at vi ikke afskærer folk, der eksempelvis ikke går ret godt fra centrum. Samtidig skal vi sikre, at det ikke bliver fuldstændig umuligt at have en bil, hvis man bor inde i midtbyen.

Annonce

Nej tak til hetz mod bilisterne

I Venstre er holdningen den, at Aarhus skal være en levende by med et centrum, der er tilgængeligt for gående og cyklister, men der skal også være plads til bilen. Gruppeformand Gert Bjerregaard (V) ser gerne, at Aarhus arbejder hen i retning af flere sommergågader, som århusianerne kender det fra Vestergade og Graven.

- Gaderne bliver der ændret til gågader om sommeren, men med kørsel tilladt med max 15 km/t. Trafikanterne skal så indordne sig fodgængerne, så det bliver mere på de gåendes præmisser.

Men Venstre vil ikke afskære beboerne i centrum fra at have egen bil.

- Den mulighed skal de stadig have. Samtidig med det ønsker vi også at bevare, at den detailhandel med de mange spændende butikker vi har i vores by, har mulighed for at kunderne også har mulighed for at parkere deres bil i midtbyen, fortæller Gert Bjerregaard, der mener, at det er altafgørende, at der ikke bliver drevet hetz på bilisterne.

Ifølge Jan Ravn Crhristensen er SF dog ikke ude på at lægge yderligere pres på butikkerne i midtbyen.

- Midtbyhandlen er i forvejen presset af nethandlen. Det, som butikkerne skal kunne tilbyde, er en helt anden oplevelse i forbindelse med handlen. Det kan være kulturelle aktiviteter, gadesalg eller at folk kan nyde turen i et grønt område, mener Jan Ravn Christensen.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Årets webshop 2021: Eventyret startede omkring et bål for 25 år siden

Danmark

Tirsdagens coronatal:Yderligere 810 personer er testet coronapositive

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Familie på fem bor på få kvadratmeter: Livet på en husbåd er besværet værd

AGF For abonnenter

Bagkanten: Der er flere plusser end minusser ved AGF's nye formation

Sport

Den magiske målmand stod i vejen: Brabrand smider Hobro ud af pokalturneringen efter straffe

Alarm 112

83-årig mand savnet: Sidst set på Samsø

Aarhus For abonnenter

Trine blev 'hende fra Løvens Hule': Har knoklet benhårdt for at skabe en succes af glimmer og guld

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Navne

Mindeord om købmand Arne Nordendahl, Højbjerg

Alarm 112

Tidligere drabsdømt fængslet efter røveri: Blev tacklet og lagt i armlås af teenagesøn

Østjylland

Jimmy er manden bag dramatisk ugleredning: - Selvom man er stor og skaldet og har masser af tatoveringer, kan man godt være blød indeni

Aarhus

Strejkende sygeplejersker:  ... det er Christiansborg, der skal løse problemet med ligeløn

Aarhus For abonnenter

Mark sælger brygudstyr: Sådan kommer du i gang med at brygge øl

Alarm 112

'Rød alarm': Brand i køkken medførte evakuering af Bruuns Galleri

Annonce