Annonce
Kultur

Farvel til Illums på Lille Torv - goddag til Paustian

Det synger på sidste vers med Illums Bolighus på Lille Torv. Til gengæld genåbner butikken snart med - lover ejerne - et endnu bedre sortiment. Pressefoto

Det store bolighus på Lille Torv lukker ved udgangen af november.

AARHUS: De sidste par år har der stået "Illums Bolighus" med store, sorte bogstaver på den gamle hvide bygning på Lille Torv, men fra 1. december er det slut. Der bliver skiltet nemlig pillet ned og erstattet med et nyt med titlen "Paustian".

Den nye butiks udvalg kommer ifølge administrerende direktør Susie Kristensen til at fokusere på bæredygtigt design, som kombineres med klassiske og skandinaviske varer. Det bliver derfor et sortiment, der kommer til at være endnu større end det, butikken under Illums-navnet i dag kan byde på.

- Med det nye samarbejde får vi fra 1. december mulighed for at præge butikken endnu mere og gøre os endnu mere interessante for vores publikum på Lille Torv. Nu har vi fra 1. december indgået en franchise aftale med Paustian, der har både de nordiske brands, men samtidig flere nye internationale brands sammenlignet med Illum Bolighus, og det ser vi meget frem til, siger Susie Kristensen.

Også hos Paustian er de begejstrede for det kommende samarbejde med butikken på Lille Torv, hvor Paustians salg til privatkunder bliver flyttet over.

- Det passer virkelig godt ind i vores ambitiøse udvikling af Paustian brandet, hvor respekt for historien suppleres med nyt, der skal gøre det endnu mere vedkommende, overraskende og tilgængeligt for kunderne at besøge os. Og så er det jo en helt fantastisk ejendom og beliggenhed i Aarhus, der både giver os mere fysisk plads og danner en smuk, historisk ramme om Paustian her i byen, siger Frantz Longhi, der er direktør og medejer af Paustian A/S.

Annonce
Susie Kristensen, administrerende direktør for Illums Bolighus i Aarhus, fortsætter i den nye butik. Foto: Kim Haugaard

Tager højde for nethandel

Om Paustian i Østbanegården på Skovvejen 2 i Aarhus siger Frantz Longhi:

- Vi har været begrænset af pladsen til at iscenesætte de gode brands på Østbanen. Nu kan vi brede os mere ud. Jeg tror, branchen vil opleve mange ændringer, blandt andet mere onlineshopping. Det kræver, at de fysiske butikker er tæt på kunderne, i bevægelse og har de rigtige varer og oplevelser. Indretningsarkitekt Vivian Boje og butikschefen på Skovvejen, Line Pecht, er de helt rigtige til at folde visionen ud.

Paustian oplyser, at detailaktiviteterne på Skovvejen i første omgang vil fortsætte uændret. Det ventes dog, at det på et tidspunkt er en fordel for kunderne, at detailaktiviteterne samles på Lille Torv, mens salget på kontraktmarkedet og til erhvervslivet fortsætter uændret på Østbanegården.

- Vi finder på mere end det, vi allerede har. Det er spændende, at der sker nye ting og godt med forandringer og nye øjne til at se på det hele. Med det nye kan vi virkelig folde os ud, og Paustian bliver et stort brand med højt niveau, siger Vivian Boje.

Navneskiftet sker altså 1. december, mens den endelige omstrukturering af butikken er færdig 1. marts 2019.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Blog: Julen varer ikke ret meget længere

For os, der nu er den ældste generation, er det ikke noget problem i hukommelsen at genskabe barndommens lykkeland i 1950’erne. Om man boede i midtbyen, på Trøjborg eller på Frederiksbjerg var et fedt, for det var det samme alle steder: boligblokke i fire-fem etager, der lå i karréer med gaderne på kryds og tværs. Og forsynings-centralerne lå lige henne på gadehjørnerne. Der lå en købmandsbutik på det ene hjørne, en bager på det andet, en slagter på det tredje og endelig en grønthandler på det fjerde. Og der var snesevis af dem, for de lå på hvert eneste gadehjørne overalt i byen. Men i 1960’erne og 1970’erne forsvandt alle disse småhandlende i løbet af en forholdsvis kort årrække; facaderne blev muret til og der blev indrettet hjørnelejligheder i de tidligere butikker. De store supermarkeder tog dem, gik vi og sagde – endskønt købmandens, slagterens og grønthandlerens butikslukning kun kunne tilskrives os selv. Det var jo os – kunderne – som holdt op med at handle hos dem, da vi i stedet søgte indenfor i det spændende supermarked med de bugnende varehylder og de deraf nødvendige indkøbsvogne. Og vi fik da også en form for personlig kontakt med den søde kassedame. Det var dét, der slog købmanden ihjel. Men det var kun indirekte supermarkedets skyld! Og nu gentager historien sig, men denne gang er det udvalgsforretningerne det går ud over. Tøj, sko, isenkram, smykker, bøger and-you-name-it bliver nu ligesom i 1960’erne solgt i nye og anderledes ”butikker” – nu kaldes de bare internettet. Nu skal folk end ikke rejse sig fra sofaen længere for at handle, hvorfor historien gentager sig: det er heller ikke nyheden e-handel, som nu er skyld i at de små fysiske butikker får det sværere og sværere – det er og bliver os, kunderne, der er begyndt at handle anderledes. Det hele skal naturligvis ses i sammenhæng med, at handels-uvidende byrådsmedlemmer og deres tilsvarende embedsmænd ommøblerer byen, så den sidste lyst, kunderne måtte have for at tage ind i city for at købe varer, nok også skal blive elimineret. Det bliver gjort vanskeligere og vanskeligere at køre rundt i byen – og det bliver efterhånden komplet umuliggjort at finde parkeringspladser. Det sidste fordi kommunen fjerner alle gammelkendte p-pladser for at tvinge bilisterne til at bruge kommunens egne p-misfostre Navitas og Dokk1 – som dog aldrig, aldrig, aldrig nogensinde bliver rentable, fordi de er placeret komplet tåbeligt i forhold til byens handelsliv. Butikker lukker vedvarende i hobetal. Det sker på daglig basis. Og som noget helt nyt ser vi nu også gamle, fine, velanskrevne og –konsoliderede firmaer indskrænke og lukke tabsgivende filialer, simpelthen for at rebe sejlene. Noget de store kædefirmaer af prestigemæssige årsager ikke tidligere har beskæftiget sig for alvor med – men nu udvises rettidig omhu og damage control. Så kig dig derfor godt rundt omkring på alle juledekorationerne, når du i disse dage er ud at købe julegaver. For det er meget tænkeligt, at julen ikke varer så meget længere. I takt med at der bliver færre butikker med næsten ingen omsætning fordi vi køber det meste på nettet, så bliver der heller ikke råd til for gadeforeningerne at sætte julepynt op. Flere af byens kendte handelsgader har jo allerede for længst fravalgt juledekorationerne, og indenfor en kort årrække kommer Strøgets flotte stjernehimmel formentlig heller ikke op. Det koster hvert år en halv million kroner, men med flere og flere ikke-betalende medlemsbutikker, bliver det jo umuligt for Strøgforeningen at finde økonomi til at bruge så mange penge på julelys. Men vi kan ikke stoppe det. Man har aldrig kunne stoppe naturlig udvikling. I 1960’erne buldrede supermarkederne frem og nu om dage er det så handlen på nettet. Det står ikke til at ændre. Det eneste vi så bare skal huske på, når vi om nogle år savner de hyggelige julelys i gaderne, er årsagen til, at der ikke længere er råd til den glædelige julehygge. Der er for få fysiske butikker til at betale.

Aarhus

Turbåd inspiceret efter at kvinder faldt i havnen: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

112

Forundret formand for Vejlby-Risskov Hallen: Er uforvarende blevet en del af svindelsag i Forsvaret

Annonce