Annonce
Kultur

Farvel til Illums på Lille Torv - goddag til Paustian

Det synger på sidste vers med Illums Bolighus på Lille Torv. Til gengæld genåbner butikken snart med - lover ejerne - et endnu bedre sortiment. Pressefoto

Det store bolighus på Lille Torv lukker ved udgangen af november.

AARHUS: De sidste par år har der stået "Illums Bolighus" med store, sorte bogstaver på den gamle hvide bygning på Lille Torv, men fra 1. december er det slut. Der bliver skiltet nemlig pillet ned og erstattet med et nyt med titlen "Paustian".

Den nye butiks udvalg kommer ifølge administrerende direktør Susie Kristensen til at fokusere på bæredygtigt design, som kombineres med klassiske og skandinaviske varer. Det bliver derfor et sortiment, der kommer til at være endnu større end det, butikken under Illums-navnet i dag kan byde på.

- Med det nye samarbejde får vi fra 1. december mulighed for at præge butikken endnu mere og gøre os endnu mere interessante for vores publikum på Lille Torv. Nu har vi fra 1. december indgået en franchise aftale med Paustian, der har både de nordiske brands, men samtidig flere nye internationale brands sammenlignet med Illum Bolighus, og det ser vi meget frem til, siger Susie Kristensen.

Også hos Paustian er de begejstrede for det kommende samarbejde med butikken på Lille Torv, hvor Paustians salg til privatkunder bliver flyttet over.

- Det passer virkelig godt ind i vores ambitiøse udvikling af Paustian brandet, hvor respekt for historien suppleres med nyt, der skal gøre det endnu mere vedkommende, overraskende og tilgængeligt for kunderne at besøge os. Og så er det jo en helt fantastisk ejendom og beliggenhed i Aarhus, der både giver os mere fysisk plads og danner en smuk, historisk ramme om Paustian her i byen, siger Frantz Longhi, der er direktør og medejer af Paustian A/S.

Annonce
Susie Kristensen, administrerende direktør for Illums Bolighus i Aarhus, fortsætter i den nye butik. Foto: Kim Haugaard

Tager højde for nethandel

Om Paustian i Østbanegården på Skovvejen 2 i Aarhus siger Frantz Longhi:

- Vi har været begrænset af pladsen til at iscenesætte de gode brands på Østbanen. Nu kan vi brede os mere ud. Jeg tror, branchen vil opleve mange ændringer, blandt andet mere onlineshopping. Det kræver, at de fysiske butikker er tæt på kunderne, i bevægelse og har de rigtige varer og oplevelser. Indretningsarkitekt Vivian Boje og butikschefen på Skovvejen, Line Pecht, er de helt rigtige til at folde visionen ud.

Paustian oplyser, at detailaktiviteterne på Skovvejen i første omgang vil fortsætte uændret. Det ventes dog, at det på et tidspunkt er en fordel for kunderne, at detailaktiviteterne samles på Lille Torv, mens salget på kontraktmarkedet og til erhvervslivet fortsætter uændret på Østbanegården.

- Vi finder på mere end det, vi allerede har. Det er spændende, at der sker nye ting og godt med forandringer og nye øjne til at se på det hele. Med det nye kan vi virkelig folde os ud, og Paustian bliver et stort brand med højt niveau, siger Vivian Boje.

Navneskiftet sker altså 1. december, mens den endelige omstrukturering af butikken er færdig 1. marts 2019.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Hele familien stepper op for klubben

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce