Annonce
Byudvikling

Farvel til overdækningen af banegraven i Aarhus: Det er ikke en let beslutning for transportministeren

De seneste måneder er der kommet en række forslag til indretningen af en ny bydel i kølvandet på en overdækning af banegraven i Aarhus. Men nu har transportministeren meddelt, at overdækningen ikke bliver til noget. Illustration: LOCO Architects

AARHUS: Det er ikke en let beslutning.

Det understreger transportminister Benny Engelbrecht (S) i kølvandet på en beslutning om at droppe planen om at overdække banegraven i Aarhus.

Et stort flertal af partierne i Folketinget står bag afgørelsen, der i Aarhus er en brat afslutning på måneders debat om indretningen af en ny bydel over banegraven.

Benny Engelbrecht oplyser, at partierne ser for store og for mange risici forbundet med at gennemføre overdækningsprojektet samtidig med den planlagte elektrificering af jernbanenettet og udbygningen af Aarhus H.

- Overdækningen af banegraven i Aarhus er et utroligt spændende og visionært projekt, så det er derfor ikke en let beslutning. Men der er bred enighed om, at første prioritet er at sikre el-tog til Aarhus og Aalborg, og vi vil derfor ikke risikere en forsinkelse på grund af overdækningsprojektet, siger transportministeren.

Annonce

Længere perroner

Muligheden for en overdækning af banegraven i Aarhus tog form i marts sidste år.

Dengang besluttede forligskredsene bag to transportaftaler på Christiansborg at lade Banedanmark undersøge mulighederne for at overdække banegraven.

I beslutningen deltog regeringen, SF, Enhedslisten, radikale, konservative og Liberal Alliance. Partierne har aktier i de to centrale transportaftaler, Togfonden og Aftale om Grøn Transportpolitik.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) synes godt om idéen med at overdække banegraven i Aarhus. Men sammen med en bred vifte af partier i Folketinget vil han først og fremmest være sikker på, at elektrificeringen af jernbanetrafikken til Aarhus og Aalborg er klar ultimo 2026. Foto: Emil Helms

Banedanmarks arbejde viser, at overdækningen af Banegraven er mulig. Men projektet risikerer at forsinke elektrificeringen af jernbanen, der skal være klar i slutningen af 2026.

Det ønsker partierne ikke, og derfor har de besluttet at skrinlægge overdækningen.

Der er samtidig enighed om, at Banedanmark skal fortsætte arbejdet med helhedsløsningen for selve jernbaneprojekterne. Derfor arbejder Banedanmark videre med projekterne om længere perroner, øget kapacitet og et nyt spor 8 i den videre projektering vedrørende Aarhus H.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Nyt plejehjem for demensramte borgere åbner i Aarhus

Aarhus

Livet i en fredet bygning: - Vi lever på husets præmisser

Danmark

Få overblikket over de nye rejseregler her: Hvornår må vi grænsehandle og rejse på ferie?

Annonce