Annonce
Byudvikling

Farvel til overdækningen af banegraven i Aarhus: Det er ikke en let beslutning for transportministeren

De seneste måneder er der kommet en række forslag til indretningen af en ny bydel i kølvandet på en overdækning af banegraven i Aarhus. Men nu har transportministeren meddelt, at overdækningen ikke bliver til noget. Illustration: LOCO Architects

AARHUS: Det er ikke en let beslutning.

Det understreger transportminister Benny Engelbrecht (S) i kølvandet på en beslutning om at droppe planen om at overdække banegraven i Aarhus.

Et stort flertal af partierne i Folketinget står bag afgørelsen, der i Aarhus er en brat afslutning på måneders debat om indretningen af en ny bydel over banegraven.

Annonce

Benny Engelbrecht oplyser, at partierne ser for store og for mange risici forbundet med at gennemføre overdækningsprojektet samtidig med den planlagte elektrificering af jernbanenettet og udbygningen af Aarhus H.

- Overdækningen af banegraven i Aarhus er et utroligt spændende og visionært projekt, så det er derfor ikke en let beslutning. Men der er bred enighed om, at første prioritet er at sikre el-tog til Aarhus og Aalborg, og vi vil derfor ikke risikere en forsinkelse på grund af overdækningsprojektet, siger transportministeren.

Længere perroner

Muligheden for en overdækning af banegraven i Aarhus tog form i marts sidste år.

Dengang besluttede forligskredsene bag to transportaftaler på Christiansborg at lade Banedanmark undersøge mulighederne for at overdække banegraven.

I beslutningen deltog regeringen, SF, Enhedslisten, radikale, konservative og Liberal Alliance. Partierne har aktier i de to centrale transportaftaler, Togfonden og Aftale om Grøn Transportpolitik.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) synes godt om idéen med at overdække banegraven i Aarhus. Men sammen med en bred vifte af partier i Folketinget vil han først og fremmest være sikker på, at elektrificeringen af jernbanetrafikken til Aarhus og Aalborg er klar ultimo 2026. Foto: Emil Helms

Banedanmarks arbejde viser, at overdækningen af Banegraven er mulig. Men projektet risikerer at forsinke elektrificeringen af jernbanen, der skal være klar i slutningen af 2026.

Det ønsker partierne ikke, og derfor har de besluttet at skrinlægge overdækningen.

Der er samtidig enighed om, at Banedanmark skal fortsætte arbejdet med helhedsløsningen for selve jernbaneprojekterne. Derfor arbejder Banedanmark videre med projekterne om længere perroner, øget kapacitet og et nyt spor 8 i den videre projektering vedrørende Aarhus H.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Samlet set er det umuligt at gå trist hjem fra Havnær

Danmark

Torsdagens coronatal: Syv færre indlagt det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Multihandicappet dreng fra Aarhus er død med coronavirus

Østjylland For abonnenter

Efter 71 år uden hovedbygning: Godsejer vil genopføre Rathlousdal ved Odder

AGF

Forfærdelig start: AGF i undertal efter udvisning for film

Sport

Kære læser, i nat får vi måske en århusiansk guldmedalje: Her er overblikket over OL-døgnet

AGF For abonnenter

Bagkanten: 5 gode grunde til, at det ikke er så slemt i AGF, som det ser ud

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Byudvikling

Vigtigt for projekt Kongelunden: Aarhus Cyklebane har en stor værdi, men skal ikke fredes

Erhverv

Aarhus Airport åbner ny rute: Godt nyt til mode- og fodboldfans

Aarhus

Rotter kravler ind i automatiske toiletter: Det er derfor, nogle af dem er i stykker

Aarhus

Øl til nydelse, øl til deling og øl til mad: Aarhus Bryghus er det største i byen

Aarhus For abonnenter

Holy shit: Stiften tjekker byens automatiske toiletter -  sarte sjæle bedes klikke på en anden artikel

Aarhus

Dagens corona-data: Så faldt der lidt mere ro over smittetallet

Annonce