Annonce
Biler

FDM: Det er billigst at køre elbil

En bil som den kommende VW ID.3. tegner som en af de mest sikre investeringer. Foto: VW
Nye beregninger fra FDM viser, at det er billigst at køre elbil tæt fulgt af plug-in-hybrid frem for benzin og diesel i klassen omkring 300.000 kroner.

Hvad kan betale sig på den lange bane - elbil, plug-in-hybrid eller en mere konventionel benzinbil?

Det kan være svært at gennemskue, hvad det koster at holde en bil kørende. Men umiddelbart er elbilen det mest økonomiske, i hvert fald når vi taler biler omkring 300.000 kroner, der kører 20.000 kilometer om året over fem år.

Det viser den seneste beregning fra FDM over alle udgifter, som viser, at det, på trods af svagt stigende eludgifter, for biler med strøm-abonnement er en smule billigere at køre elbil end benzin- eller dieselbil.

Ifølge FDM’s beregninger koster det i gennemsnit 3,58 kroner pr. kilometer at holde elbilen kørende.

Det er noget billigere end for konventionelle biler i samme prisklasse, og tallene ligner tendensen fra i fjor. Det er særligt udgifterne til strøm i stedet for benzin eller diesel for at drive bilen og ejerafgift, der er lavere for elbilerne, og som kan mærkes på det samlede løbende budget.

- Årets bilbudget er især interessant, hvis man overvejer at skifte til en el- eller plug-in-hybrid. Både fordi det giver et grundigt overblik over alle udgifterne ved at holde bil, og fordi det afliver myten om, at det er dyrere at køre elbil, siger FDM’s biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.

Annonce

Udgifter til el

De gennemsnitlige udgifter pr. kilometer ved køb af bil til 300.000 kroner, der kører 20.000 kilometer årligt over fem år er følgende:

Elbil: 3,58 kroner.

Plug-in-hybrid: 3,73 kroner.

Med i udregningen er blandt andet taget el-abonnement, service, forsikring og værditab.

For en benzin- eller dieselbil, hvor der er medtaget brændstof frem for el, omkring 275.000 kroner svinger udgifterne mellem 3,64 og 4,13 kroner pr. kilometer.

For biler omkring 350.000 kroner svinger de mellem 4,34 og 4,88 kroner pr. kilometer.

Vil have ro på elafgift

Hvis man drager en direkte sammenligning med en plug-in-hybrid til samme pris, er det stadig elbilen, som er billigst at holde kørende - men forskellen er ikke stor. Det skyldes blandt andet, at efterspørgslen på de populære plug-in-hybrider betyder, at værditabet endnu er en smule mindre end på elbiler. Det kan dog ændre sig de kommende år.

Der er nemlig en joker. Det er således uklart, om elbiler også de kommende år vil være billigere end benzin- og dieselbiler Det afhænger helt af, om de vil blive pålagt afgifter, og hvor høje disse bliver.

- Fra politisk side ønsker man, at flere skal vælge elbiler til for at fremme den grønne omstilling. Som vores bilbudget viser, kan det økonomisk også være en god idé. Det kan dog hurtigt ændre sig. Allerede fra næste år står afgifterne til at stige markant, og fra 2022 udløber elbilernes nuværende fritagelse fra elafgiften. Begge dele vil gøre det meget dyrere at køre elbil. Derfor efterlyser FDM en langsigtet løsning på afgiftsspørgsmålet, hvis ikke salget af elbiler skal gå i stå, siger Søren W. Rasmussen.

Vælg de nyeste elbiler

Jan Lang, som er analytiker hos Bilbasen, er enig i betragtningerne fra FDM.

- Hvis du køber en elbil fra 2019, 2020 eller 2021, så har du en afskrivning 25 procent mindre end en tilsvarende benzinbil. Det, som kan tippe balancen, er, hvis tilskuddet til el forsvinder, og omkostningerne stiger markant, og så koster den det samme at have kørende som en tilsvarende benzinbil, siger Jan Lang, der peger på, at ældre elbiler, som typisk har mindre batteri og kortere rækkevidde, er dyrere at holde kørende.

Han er også enig i, at plug-in-hybrider har en lav afskrivning.

- De dufter lidt af elbil, siger han.

Også for ejere af benzin- og dieselbiler er FDM’s bilbudget for det kommende år godt nyt. Især lave renter og faldende brændstofpriser gør det nemlig samlet en smule billigere at være bilejer i 2020 i forhold til året før.

Konkret falder udgifterne to til fire procent svarende til op til 4500 kroner. Største besparelse har de dyreste biler.

En plug-in hybrid holder prisen godt og kan således være ganske billig at køre i. Foto: Kia
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce