Annonce
Rejser

Fedtfingre på museet

Et tryk på en knap: Med ipadden i hånden tænder museumsdirektør for Kongernes Jelling, Morten Teilmann-Jørgensen, den permanente udstilling. Oplevelsescenteret har gjort museumsoplevelsen interaktiv blandt andet ved hjælp af digitalefortællinger, animationer og 3D-billeder. De besøgende kan ved at trykke på knapper, ved at bevæge sig, og tage fat i ting selv bestemme, hvilke historier de vil høre om vikingekongerne, der samlede Danmark, og om jellingestenen(e). Selv om teknologien styrer det hele, betyder det ikke, at der er ting, der kan gå galt. En gang røg en sikring, så museumsmedarbejderne var nødt til at improvisere rundvisninger med lommelygter i hånden, fortæller de grinende. Men bøvl med en projektor og to genstartninger af computerne op til åbningstidspunktet, kan stadig give en museumsdirektør sved på panden. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Det digitale, interaktive museum, Kongernes Jelling, tændes med et tryk på en ipad. Og efter det første fedtede fingeraftryk er sat af museumsdirektøren, fortsætter de besøgende med at røre, hive, pille og bevæge sig gennem Danmarkshistorien. Historien om Jellingestenen, vikingekongerne og den nordiske mytologi bliver fortalt på forskellige måder, der alle involverer museumsgæsterne. Men hvad sker der på et museum, inden gæsterne går ind ad døren? Avisen stod tidligt op med museumsmedarbejderne og fulgte forberedelserne inden åbningen på en typisk sommerdag.

Brødtekst

Annonce

Oplev Kongernes Jelling

Kongernes Jelling er en del af Nationalmuseet. Oplevelsescentret ligger lige over for de to høje og de to jellingesten.

Der er gjort meget få arkæologiske fund i Jelling, til gengæld fremhæver museets udstilling de få fund, der er gjort, får foldet deres historier ud og supplerer dem med digitale fortællinger, så besøgende får fortalt vikingehistorie, lærer om den nordiske mytologi og får mulighed for digitalt at undersøge Jellingestenen og dens budskaber.

Historiefortællingen har de krydret med små, skæve indfald - for eksempel er en udstillingsmontre dedikeret til et dansk pas, så man kan se, hvordan udsmykningen af Jellingstenen bliver brugt i dag. Og der er også historien om, hvorfor teknologien Bluetooth har et rune-lignende logo.

Udstillingen er 1000 kvadratmeter stor. Foruden den permanente udstilling er der skiftende særudstillinger. For tiden udstilles danefæ, fundet af amatørarkæologer i hele landet. Derudover kan man besøge tagterassen med den smukke udsigt over Jelling-by samt de berømte høje og sten. Museet har en lille café, en museumsbutik og et madpakkehus.

Det er gratis at besøge Kongernes Jelling.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

Aarhus får et nyt galleri

Læserbrev

Læserbrev: Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU) går i glemmebogen som kæmpe succes

Alt imens de nye, store FGU-institutioner (FGU = Forberedende Grund Uddannelse) kæmper for at finde fodfæste, viser det sig, at forløberen, Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU), har været en stor succes (https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2019/sep/190927-syv-ud-af-ti-unge-kommer-godt-videre-efter-kombineret-ungdomsuddannelse). FGU-institutionerne er opbygget som meget store institutioner (Aarhus ca. 700 elever) og skal løse opgaven med at hjælpe unge uden forudsætninger for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse. KUU havde samme målsætning, men uddannelsen var baseret på institutionssamarbejder og dermed mindre pædagogiske miljøer med plads til individuelle forskelle. I Aarhus havde vi gennem pilotforsøg gjort positive erfaringer, med at forskellige mindre institutioner (bl.a. produktionsskoler og daghøjskoler) arbejdede sammen i respekt for indbyrdes forskelligheder og med plads til forskelligheden i målgruppen. Det førte naturligt frem til et forbilledligt samarbejde omkring den KUU, der nu viser sig at have været en stor succes, og hvor syv ud af ti unge er kommet godt videre. Lovgivningsprocessen bagved KUU var desværre præget af politisk uenighed, så opbakningen var ikke bred. Derfor blev KUU-lovgivningen tidsbestemt med udløb i 2021. Lovgiverne på Christiansborg købte sig tid til at blive enige om en løsning på den udfordring, man vidste var der. Resultatet blev FGU, en stor og samlende lovgivning med bred opbakning, hvilket naturligvis er positivt og helt nødvendigt. Desværre levner FGU-loven umiddelbart ikke plads til undervisningssamarbejder med mindre, selvstændige institutioner (f.eks. daghøjskoler), der dermed afskæres fra at bidrage med massiv erfaring og kompetencer, der nu ses dokumenteret gennem den succes, som KUU har været. Politiske ønsker om indflydelse og styrbarhed gik forud for hensynet til den sårbare målgruppe; systemkrav trumfer menneskehensyn og sund fornuft. Alt imens vi slikker sårene og kæmper for at holde os på benene, efter at have investeret massivt i at gøre det godt til gavn for målgruppen, ønsker vi FGU-institutionerne held og lykke med at løse opgaven. Men vi savner en forklaring på, hvorfor eksempelvis daghøjskolerne i Aarhus, der nu gennem fem år har bidraget massivt til en sjælden set succes på uddannelsesområdet, atter skal kæmpe for overlevelse efter at have spillet rollen som nyttige idioter. Når det så viser sig, hvor FGU oplever problemer, er vi naturligvis klar til at indgå i samarbejder, til glæde for de mange, der ikke lige er skabt til at trives på kæmpe institutioner.

Aarhus

Stor eftersøgning efter 4-årige der forsvandt fra børnehaven - men de skulle bare hjem at lege

Annonce