Annonce
Biler

Fem biler i slutrunden til Årets Bil

Her er de fem finalister: Fra venstre er det BMW 3-serie, Kia Xceed, Peugeot 208, Tesla Model 3, BMW 1-serie. Foto: Lars Krogsgaard
Peugeot 208, Tesla Model 3, Kia Xceed, BMW 1-serie og BMW 3-serie stemt i finalerunden til Årets Bil 2020.

Det er et på mange måder usædvanligt felt, som nu går videre i finalerunden til årets Bil 2020. Det står klart, efter at godt en snes motorjournalister over to dage har prøvekørt og vurderet en buket på 24 af årets største bilnyheder på FDM Jyllandsringen.

De fem biler, som i de kommende uger skal nøjere vurderes, er Tesla Model 3, Peugeot 208, Kia Xceed samt BMW 1-serie og 3-serie.

Fra avisen deltog Christian Schacht og Jens Overgaard i juryen, og disse er også med til at vælge den endelige vinder, som afsløres ved et arrangement torsdag den 27. november.

Formand for Danske Motorjournalister Karsten Lemche er ikke overrasket over finalisterne.

- Det er alle helt nye biler, der fås eller snart kan fås i elektriske udgaver, så de passer godt til tiden, vi lever i, siger han.

Annonce

Finalisterne

BMW 1-serie

BMW 3-serie

Kia Xceed

Peugeot 208

Tesla Model 3

Disse biler nåede ikke i finalen: Audi Q3/Q3 Sportback, Audi e-tron, DS 3 Crossback, Hyundai Nexo, Kia e-Soul, Range Rover Evoque, Mazda 3, Mazda CX-30, Renault Clio, Renault Zoe, Skoda Kamiq, Skoda Scala, Subaru Forester e-Boxer, Tesla Model 3, Suzuki Jimny, Toyota Corolla, Toyota Camry, Toyota RAV4, Toyota GR Supra og VW T-Cross.

Tesla med Netflix og karaoke

Især Tesla Model 3 og den nye Peugeot 208 var der på forhånd store forventninger til, og det var da også disse to modeller, der fik flest stemmer, mens det var mere ligeligt fordelt på resten af bilerne. Således blev Toyota Corolla og Skoda Kamiq overhalet på målstregen af de to BMW'er.

Tesla har gået sin sejrsgang i flere europæiske lande, og selv om den ikke længere er helt så ny som visse andre kandidater, var juryen enig i, at det er den nok bedste elbil lige nu.

Derfor kørte Model 3 i finalen foran andre nye elbiler som Audi e-tron, Kia e-Soul og Renault Zoe.

Kombinationen af rækkevidde og præstationer overgår ganske enkelt konkurrenterne, lød det fra nogle af dommerne, mens andre hæftede sig ved den avancerede infotainmentdel, hvor man i den seneste opdatering blandt andet kan se Netflix, når bilen holder stille, og der er sågar indbygget karaoke.

Det er meget længe siden, at et enkelt bilmærke har haft to modeller med i finalen, men både 1-serien og 3-serien begejstrede med klassiske køreglæde, selv om den mindste BMW nu er gået over til forhjulstræk.

Overraskelsen Kia Xceed

Den lille 1-serie er blevet mere praktisk anlagt med mere plads i kabinen og en lækker kabine, og selv om den i første omgang kun fås med klassiske benzin- og dieselmotorer, er der lagt op til, at den kommer som plug-in-hybrid og sandsynligvis også elbil i løbet af halvandet år.

Den klassiske 3-serie er blevet behørigt fornyet med respekt for forgængeren, så den kører fortsat fremragende, men der er blevet tilsat en knivspids komfort og moderne infotainment, så den nu er en af firmaklassens bedste biler.

At den også er aktuel som plug-in-hybrid er yderligere et plus.

Det var også en lille overraskelse, at Kia Xceed kørte direkte ind i finalen, men adskillige dommere var meget positive over for design og komfort i den forhøjede mellemklassebil, der også byder på fornuftigt sikkerhedsudstyr og sparsommelige motorer.

Samtidig kommer den som økonomisk plug-in-hybrid til næste år, hvilket er et stort plus i en Årets Bil-kåring.

Årets Bil i Danmark 2020

Årets Bil kåres af Danske Motorjournalister.

Høsten af årets nyheder testes på FDM Jyllandsringen over to dage.

Her udvælger juryen på 24 medlemmer de fem biler, som går videre til finalen. Ved stemmelighed kan finalefeltet dog godt være større.

I år deltog 25 biler, og fem gik videre.

Vinderen kåres ved et stort arrangement 27. november.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Er du agil nok til fremtiden?

Er du parat til fremtiden med en kampklar hjerne og følelsesmæssig agilitet? Hvis du ikke aner, hvad agil betyder, så læs med, for det er ordet, som du skal flashe i din jobansøgning og til mus-samtaler i øjeblikket. Agil er ifølge ordnet.dk afledt af at agere og betyder, at man kan agere hurtigt, let og smidigt i sine bevægelser. Mest forbinder jeg agil med hundetræning, men af for mig ubegribelige veje er det blevet oversat til, at man kan ”navigere i uvished, handle passende under pres, tage kalkulerede risici i ukendte territorier, innovere og skabe en stabil fremdrift i høj sø”, som det står på en hjemmeside, hos en af de mange konsulenter, der tilbyder at give dig en kampklar hjerne, emotionel agilitet og agil lederkompetence. Her kunne en og anden jo nok føle sig koblet af fra start. Det kan man måske også i Landbrugsstyrelsens stillingsopslag, hvor man søger en ny medarbejder i form af en agil coach og anvender ordet ”agil” 26 gange i annoncen, hvis jeg har talt rigtigt. Som så mange andre stedet rulles det agile koncept nu ud for fuld skrue, også på offentlige arbejdspladser. Det består af en række sikkert gode og brugbare metoder, der kræver mere indsigt end jeg har, men det er ifølge stillingsannoncen noget med Daily Stand-ups og en række agile ceremonier, hvilket lyder lige vel ”loge-agtigt” for mig. Indtil for nylig var det disruption, der blæste ind over det ganske land. Enhver arbejdsplads stod med risiko for at blive disruptet eller på mere lavdansk forstyrret af ”nogen”, der på grund af den globale digitale motorvej kunne udføre jobbet hurtigere, billigere og med mere individuelle services. Til konferencer gjorde forretningsfolk sig klar til kamp, når det lød fra talerstolen, at mange vil blive overflødiggjort i løbet af de næste 5-10 år. Så er der brug for disruption-eksperter, hvis ikke angstens sved skal få overtaget. Det med disruption er ved at være overstået. Altså ikke konkurrencen, men som de fleste hotte ord kan management konsulenter kun leve af dem i få sæsoner. Som fremtidsforsker lever jeg også som konsulent, og jo mere forvirring og rav i gaden nye ord kan skabe, desto bedre for mig. Når det regner på præsten, drypper det også i min biks. For som fremtidsforsker har man fokus på at vende skråen og vurdere nye ord og tendenser, og det er der heldigvis i tiltagende grad brug for. Jo mere man forstår de vigtigste megatrends og krydspresset imellem dem, jo større er chancen for ikke at blive grebet af panik og angst, også når de nye hektiske buzzword opstår. Hvad er så det næste? Det er forhåbentlig ordet ”nænsomhed” og det er ikke så blødt, som det lyder. For måske er nænsomhed den nye effektivitet? Mange af de frække ord kan hurtigt slå en hjem i utilstrækkelighedsludo, for hvem evner eller orker i virkeligheden at besidde evige kampklare agile hjerner og hjerter? I fremtiden skal vi – bedste bud – leve af innovation og udvikling blandt andet i forhold til den grønne opstilling. Derfor skal alle byde ind med sine kompetencer og betragtninger, for den gode ide respekterer ikke ledelseslag. Det kan snildt være Lise i omstillingen, der opfatter et signal fra en kunde, der kan give anledning til en bedre service fremover. En sådan åben innovation kræver, at alle tør komme med deres ideer og ikke er så stresslammede, at kreative tanker er gået i baglås. Måske skal vi i fremtiden være mere nænsomme med hinanden, ikke grine af fjollede ideer og fejl eller dømme hinanden ikke agile, bare fordi man insisterer på at nyde sin traditionelle madpakke i sine ikke-agile sutsko.

Aarhus

Pladsmangel og dårlige faciliteter: Politiet drømmer om at flytte fra Politigården

Annonce