Annonce
Alarm 112

Fem unge svenskere tiltales for dobbeltdrab i Herlev

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Ifølge politiets efterforskning var det bandemedlemmer fra Sverige, der stod bag drab på to mænd i juni 2019.

Efter omfattende efterforskning har anklagemyndigheden ved Københavns Vestegns Politi rejst tiltale for et dobbeltdrab begået sidste sommer.

Annonce

Her blev to mænd på 21 og 23 år dræbt af en serie af skud, der blev affyret mod en bil i Sennepshaven i Herlev sidst på eftermiddagen den 25. juni.

Fem unge svenske bandemedlemmer er tiltalt for at have dræbt de to mænd, der ifølge politiet er fra en rivaliserende bande i Sverige.

Det skriver Københavns Vestegns Politi i en pressemeddelelse.

Den ene af de tiltalte blev anholdt få dage efter drabet. Siden fandt politiet - i samarbejde med svensk politi - frem til de øvrige fire.

De blev udleveret til Danmark, fremstillet i grundlovsforhør i Retten i Glostrup og efterfølgende varetægtsfængslet.

De fem bandemedlemmer er tiltalt for at have begået drabene som en del af en verserende konflikt mellem to svenske bander. De er mellem 17 og 25 år.

Foruden drab er de tiltalt for et drabsforsøg.

Det hænger sammen med, at en tredje person, der sad i bilen i Sennepshaven sammen med drabsofrene, slap uden at blive ramt af skud.

Det er tidligere beskrevet, at de nu tiltalte har somalisk baggrund. De er alle - ligesom de dræbte var - svenske statsborgere.

Efter dobbeltdrabet flygtede gerningsmændene i en bil - en Audi - der senere blev fundet brændt af i Nærum i Nordsjælland.

I bilen fandt politiet en automatriffel af typen AK-47 og en pistol.

I dagene efter drabet skrev svenske medier, at de dræbte var sat i forbindelse med banden Shottaz i Stockholm-forstaden Rinkeby. Den ene skulle have en ledende rolle i grupperingen.

Banden har ligget i strid med en anden gruppe kaldet Dödspatrullen.

Drabssagen skal behandles i Retten i Glostrup og begynder efter planen den 10. august. Der er afsat otte dage til sagen.

/ritzau/

Pressemeddelelse fra Københavns Vestegns Politi
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce