Annonce
Aarhus

Ferrari-racer og ingen CO2 tegner Classic Race

Classic Race Århus løfter sløret for programmet for årets løb i Århus Classic Race Århus løfter sløret for programmet for årets løb i Århus

Onsdag afslørede folkene bag Classic Race Aarhus flere spændende begivenheder omkring billøbet i byens gader.

Om cirka en måned genlyder Aarhus af brølene fra Classic Race Aarhus.

Annonce

Billøbet afholdes for tredje gang 22. - 24. juni og ligesom sidste år bliver hovedattraktionen et felt af historiske Formel 1 racere.

Men for første gang vil en Ferrari F1 racer køre på en dansk racerbane, fortalte bestyrelsesformand i Classic Race Aarhus, Niels Brøchner, da der onsdag middag blev afsløret flere nyheder omkring billøbet. Se billederne: Præsentation af Classic Race Aarhus 2012

Et af trækplastrene, der skal lokke tilskuere til, er en helt speciel bil. Det er nemlig den kongeblå Cadillac V 8 fra 1933, som feltmarskal Montgomery blev transporteret rundt i under befrielsesdagene i 1945. Den er udlånt fra Strøjer samlingen på Fyn og nu står den i Aarhus og blinker i solen.

»Jeg er mere til noget, der kan køre lidt stærkere,« tilstår Martin Jørgensen, fodboldspiller og ambassadør for Classic Race Aarhus.

Han ved nøjagtig, hvornår interessen for smukke og hurtige biler rigtig tog fart.

»Det startede i Italien. Efter 12 år der var jeg bidt af en rød Ferrari,« fortæller han.

Nu består hans private bilpark af bl.a. en Porche, en Multipla fra 1966, tre Fiat 500'er i den originale udgave og en Volvo.

En overraskende side ved årets billøb er det faktum, at løbet bliver CO2 neutralt. Hvordan kan det nu gå til, når der under billøbet bliver brændt omkring 7000 liter brændstof af?

»Det kan det fordi vi opkøber CO2 kvoter. Der er begrænsning på, hvor meget CO2 en virksomhed må udlede og det styres på verdensplan. Hvis man udleder mere kan man købe sig til kvoter, og det er det vi gør. Vi rykker dem blot i stykker, så vi forhindrer at andre udleder CO2. Faktisk har vi købt kvoter som svarer til 8000 liter benzin,« fortæller Flemming Viktor Andersen, racerkører deltager i Classic Race Aarhus og forretningsudvikler i virksomheden E3 Light.

Billetter til Classic Race Aarhus kan købes på BilletNet eller på løbssekretariatet, der har til huse på Nordhavnsgade 10.

Dagsbilletter koster 250 kr. og weekendbilletter koster 450 kr.

Der er gratis adgang fredag.

Børn under 14 år har gratis adgang ifølge med voksne.

Se mere på www.craa.dk

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Aarhus

Genlæs livebloggen fra uddelingen af michelinstjerner: Flere Aarhus-restauranter beholdt stjernen

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce