Annonce
Biler

Fiat klar med spare-versioner af 500 og Panda

De nye Fiat 500 og Fiat Panda hybrid-modeller kører mere harmonisk og har et lavere forbrug end den nuværende grundmodel, lover Fiat. Foto: Fiat
De små Fiat 500- og Panda-modeller kommer nu som milde hybrider, der sænker forbruget med 20 til 30 procent.

De helt små Fiat-modeller bliver nu mere brændstoføkonomiske. Det sker, når det italienske mærke snart lancerer 500- og Panda-modellerne som milde hybrider, hvor et batteri, som lades op af bremse- og deaccelerationsenergi, hjælper benzinmotoren med at strække dråberne.

Fiat 500 Hybrid bliver den første af modellerne, som lander herhjemme i første kvartal, mens Panda følger i det næste.

Hjertet bliver dog den nyeste generation af Fiats trecylindrede 1,0-liters motor på 70 hk, for en mild hybrid kan ikke køre på ren el under nogen omstændigheder. Sammenlignet med den nuværende 1,2-liters grundmotor på 69 hk skærer den nye motor 20 procent af forbruget i 500 og Panda samt 30 procent i Panda City Cross. Samtidig er den nye opsætning med til at give en lyd- og vibrationsfri start, lover Fiat.

Importøren har dog ikke oplyst de endelige tal for brændstofforbruget.

Annonce

Også andre på vej

FCA-koncernen er på vej med flere delvist elektrificerede modeller i 2020. Det er Lancia Ypsilon som mild hybrid og plug-in-versioner af Jeep Renegade, Compass and Wrangler.

Genbrugsplast indendørs

Den milde hybrid-kombination betyder, at benzinmotoren automatisk slukkes, når bilen sættes i frigear ved hastigheder under 30 kilometer i timen. Her får bilen energi fra litiumbatteriet, der sikrer, at føreren fortsat kan kontrollere bil og kørsel.

Vedkommende kan løbende få information om hybridsystemet, som automatisk anbefaler føreren at skifte til frigear, når omstændighederne tillader det.

Hybridudgaverne af 500 og Panda kan spottes på et ”Hybrid”-badge på bagenden og ”H”-logo på instrumentbordet.

Importøren søsætter også en Fiat 500 Hybrid Launch Edition, som vil have sæder, der som de første i bilindustrien er delvist lavet med materialet Sequeal Yarn, som blandt andet består af genanvendt plastic, hvor 10 procent af det er hentet fra havet og 90 procent fra land.

Fiat ventes at vise den produktionsklare version af en elektrisk Fiat 500 på forårets motorshow i Genève. Den skal i produktion senere på året. Der skulle også være en ren Fiat 500 elbil på vej, men den er der endnu ingen officielle oplysninger om.

Nye krav presser på

De skrappere miljøkrav betyder, at bilproducenterne kan få bøder af EU, hvis modelprogrammet udleder for meget CO2.

Det klarer Fiat i 2019 og 2020 delvist ved at købe kvoter af Tesla. Men de nye elektrificerede modeller skal være med til at rette op på dette.

Der er ikke oplysninger om priser for de nye Fiat hybrid-modeller.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce