FIFA 20-anmeldelse: Forsvaret får fortjent opgradering

EA Sports har givet dét, der foregår på grønsværen, en tiltrængt opdatering, og ændrer med FIFA 20 måden, vi spiller fodbold på. Men pengene i FUT fylder fortsat for meget, og karrieredelen mangler stadig co-op - trods kosmetiske ændringer. Pr-foto

Angreb sælger billetter, men forsvar vinder mesterskaber.

Sådan lyder en god gammel sportssandhed, man godt kunne fristes til at tro, at EA har skelet lidt til, da de skabte FIFA 20. For godt nok er det nye tiltag som set-up touch og sidelæns dribling, der skal lokke trofaste tilhængere til at skifte sidste års FIFA-model ud med den nye version, men det er det fornyede forsvarsspil, der endelig har skabt balance i tingene og vil få os til at starte spillekonsollen op igen og igen.

Det er især én ny funktion, der skal have en stor del af æren for det nye forsvarsspil, nemlig sidelæns bevægelse kombineret med sprint. Det er intet mindre end en fornøjelse at bruge funktionen til at dække pasningsbaner af med og få sin spiller i position til at kunne angribe boldholder i den helt rigtige vinkel.

Ændrer spillet

For første gang i mange år har den nye version af FIFA simpelthen ændret måden, undertegnede spiller spillet på – og det er i sig selv et kompliment for en serie, der år efter år får kritik for ikke at være det mindste fornyende. Med en genfødt defensiv på plads er det desuden nemmere at nyde FIFA 20’s nye tiltag på den anden side af bolden, hvor i særdeleshed den nye halvt løftede pasning skal hilses velkommen. Den gør det muligt at løfte bolden hen over en udstrakt fod fra en forsvarer og kan være forskellen på lige ved og næsten eller en åben målchance.

Den nye styremekanik til dødbolde lover også godt for fremtiden, og der skal nok blive fyldt på sociale medier med vanvittige frisparksmål, når først folk får øvet sig lidt - for den kræver lidt tilvænning.

Karriere mangler stadig co-op

Spillets største nyhed, når man kigger ud over selve gameplayet er tilføjelsen af Volta. Her har EA forsøgt at smelte FIFA Street og The Journey sammen til, hvad de formentlig selv vil kalde en episk rejse gennem gadefodboldverden med øget fokus på finter og moves. Kendsgerningen er bare, at storydelen er for klichefyldt, og level-up-systemet har for overfladiske perks, til at det for alvor sætter strøm til ret meget.

Der er således næppe noget i det nye spil, der kommer til at rykke ret meget ved folks FIFA-vaner, som i stigende grad domineres af FIFA Ultimate Team. Heller ikke selvom EA lover, at FIFA 20 har ”den mest autentiske og innovative udgave af spiltypen Karriere til dato”. Det er nemlig mest kosmetiske forbedringer, som ikke ændrer grundlæggende ved karriedelen og næppe vil føre den tilbage til fordums storhedstid - dvs. før tilføjelsen af FUT til spillet. Og med tanke på, hvor mange penge EA tjener på FUT, der i høj grad må siges at være pay to win, er det også svært at se det paradigmeskifte ske lige foreløbig.

Når det så er sagt, er karrieredelen stadig den spilmodus, der appellerer kraftigst til fodboldpuristerne, og de nye forbedringer er helt klart kærkomne. Flere modstanderhold end nogensinde før er tro mod deres modstykker fra den virkelige verden, og det øger glæden betragteligt ved at spille en hel sæson i ens favoritliga. Online co-op i karriere glimrer dog stadig ved sit fravær – kom nu ind i kampen, EA!

De sædvanlige fejl og mangler kan dog ikke tage fokus fra de mange euforiske fodboldoplevelser, spillet formår at diske op med, og årets udgave af FIFA er en bedre opgradering, end den længe har været.

Titel: FIFA 20

Udgivelsesdato: 24. september

Platform: Xbox One, PS4, pc, Nintendo Switch