Annonce
Erhverv

Fik 70.000 kroner i Løvens Hule: Der er stadig penge på kontoen

De to idémagere Niels Rahbæk (til venstre) og Carsten Møller. Privatfoto

To århusianere fik 70.000 kroner i "Løvens Hule" - uden at miste ejerskab - for pædagogisk redskab til unge.

AARHUS: En århusiansk skolelærer og en århusiansk kunstner slap tirsdag aften ud af "Løvens Hule" 70.000 kroner rigere.

De to fik penge i DRs tv-program "Løvens hule", og de skal bruges til at udvikle deres gode idé med titlen "BoBoxen", der blandt andet indeholder en "humørmåler".

- Det er et pædagogisk dialogværktøj om følelser, som min kollega Carsten Møller, der er terapeut og lærer, og jeg har udviklet sammen, siger kunstneren Niels Rahbæk.

- Værktøjet kalder vi "BoBoxen". Den består af "Face:it", en farvet metalplade med flytbare magneter, et spejl samt en illustreret bog om anvendelsen, forklarer Niels Rahbæk.

- Redskabet er rettet mod børn og unge, for eksempel skoleelever, der har svært ved at udtrykke sig sprogligt og derfor slår, råber og skaber sig for at komme ud med deres budskab. Det drejer sig om unge, som har svært ved at håndtere deres følelser, siger Niels Rahbæk.

Møller står for den pædagogiske del, mens Rahbæk står for den grafiske og kunstneriske. De har mødt hinanden på Sødalskolen i Brabrand, hvor Carsten Møller er ansat, og Niels Rahbæk har værksted.

Annonce

Bogreception

Bogen til "BoBoxen" lanceres ved en reception tirsdag 24. april kl 16-18 i Vogn1 på Godsbanen i Aarhus.

Åbningstale holdes af rådmand Thomas Medom, og desuden taler Maria Bødiker, der er ambassadør for foreningen "Snak om det", og familieterapeut og specialist i børn og sorg, Anna Prip.

Der er mulighed for at se og prøve BoBoxen i funktion.

Carsten Møller viser bogen, der er udviklet senest. Foto: Chili Djurhuus
Sherin fra 3. X på Sødalskolen viser en følelse med Humørmåleren. Foto: Chili Djurhuus

Intuitivt værktøj

- Vores værktøj er intuitivt. Barnet sidder med "Face:it" foran sig, og på spørgsmål som "Hvordan har du det lige nu", viser barnet følelsen ved at flytte rundt med magneterne på metalpladen. Det udvider samtalen til også at inkludere ansigtsaflæsning eller spejling. Barnet oplever, at dialogen om svære følelser er lettere, når det foregår gennem et redskab, som ikke er barnet selv, forklarer Niels Rahbæk.

Pengene fra "Løvens Hule" fik de allerede sidste sommer, da udsendelsen blev optaget, så de har arbejdet videre på projektet siden.

- Vi har kunnet udvikle redskabet med en bog, der kommer på gaden 24. april, så vi ikke behøver holde kurser for, at det kan bruges. Vi har ikke brugt alle pengene endnu og har planer om yderligere udvikling, siger Niels Rahbæk.

De to fik pengene uden betingelser - giverne skulle ikke have en andel i det. Der var 50.000 kroner fra Jesper Buch og 10.000 kroner fra hver af de to andre, Birgit Aaby og Christian Stadil.

- Vi håber, at flere nu vil købe og bruge systemet. Vi har arbejdet med det et års tid, og der er gang i det, men en guldgrube bliver det næppe, siger Niels Rahbæk, der dog ser muligheder, hvis BoBox kommer til udlandet.

3. X på Sødalskolen viser deres ansigter med BoBoxen. Foto: Chili Djurhuus
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

To lokale restauranter var samlet til Michelin-aften: - Vi er glade for udmærkelsen, nu går vi efter en stjerne næste år

Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffet

Annonce