Annonce
Kultur

Film: Ninna, kære Ninna

Den livsglade, strålende og farverige Ninna (Susanne Juhasz) fra grillbaren kastes ud i en afgrundsdyb krise, da hendes søn, Dennis, på sin 18-års fødselsdag annoncerer, at han flytter hjemmefra. Han har allerede sagt ja til lejligheden. Snart krakelerer Ninnas kulørte ydre og giver plads for en dybere underliggende angst og usikkerhed. Fabian Wullenwebers er et ærligt og kærligt, lille komediedrama med en bund af socialrealisme. En film, der skiller sig ud af mængden af danske komedier, ikke mindst på grund af emnet men også takket være Susanne Juhasz, der leverer en pragtpræstation i rollen som Ninna. Pressefoto
Susanne Juhasz er ganske enkelt fabelagtig som damen fra grillbaren, der kigger ud på verden, men selv har svært ved at følge med den i Fabian Wullenwebers bittersøde komediedrama.

Filmanmeldelse: I sydsjællandske Præstø drøner hun livsglad omkring på sin røde Puch Maxi. Ninna, damen fra Grillbaren. Klædt som en pornostjerne. Eller rettere en eks-pornostjerne, som hendes gamle mor på plejehjemmet udtrykker det. Måske ikke ret langt oppe ad den sociale rangstige, men farverig, sprudlende, humørfuld og altid klar med en vittighed, der ligger lige på kanten af det politisk ukorrekte.

- Jeg elsker mit job på grillen i den lille lorteby, jeg bor i, indleder Ninnas voiceover ”Ninna” og slår fast, at hun er det strålende midtpunkt i Fabian Wullenwebers komediedrama om singlekvinden Ninna, der kastes ud i en krise, da sønnen Dennis vælger at flytte hjemmefra kort efter hans 18-års fødselsdag. Og hvordan Ninna overhovedet kan få sin grundvold rystet af noget så naturligt som sønnens fraflytning kommer langsomt for dagen, da der kradses i denne farvestrålende humørbombes overflade.

Ninna er langt fra den første sære, elskelige, stærke og farverige kvinde vi har mødt gennem filmmediet. Hun har meget til fælles med den overoptimistiske, ligefremme lærerinde Poppy i Mike Leighs fortryllende ”Happy-Go-Lucky” og ligesom de stærke, postmoderne kvinder i ”Ditte & Louise”, ”En fantastisk kvinde”, ”Gloria” og ”Aurore - 50 somre” stikker instruktør Fabian Wullenwebers ”Ninna” fingeren i kønsidentitetskrisen for at tage temperaturen på kvindens værd og selvværd anno 2019. Eller cirka deromkring. Kvinderne i de beslægtede værker følte sig overflødige og tomme. Endda usynlige. Måske på grund af fraværet af mænd og en traditionelt tonet kønsidentitet. ”Ninna”s centrale figur har samme problem, men hun er i filmens optik også et produkt af 70’ernes bløde, kønsneutrale opdragelse, hvor kønsrollerne var i opløsning og både kvinder og mænd kæmpede for at skulle redefinere sig selv i en verden, hvor det ikke længere var rigtig okay at være det ene eller det andet.

Annonce

Vi tror på Ninna

I filmens åbningsscene ser vi, hvordan en otteårig Ninna får spoleret dukkehuslegen af moderen, der tager faderdukken fra hende og kaster den i skraldespanden. - Så kan han ligge her og blive kvalt i sit eget bræk, siger hun selvtilfreds. Måske ikke den optimale måde at håndtere faderens alkoholisme. Herefter følger konfrontation efter konfrontation med det modsatte køn indtil den nu voksne Ninna midt i fyrrene står isoleret og alene. Fraskilt. Uden kontakt til den alkoholiserede far og på øjeblikkelig kollisionskurs med enhver mand, der nærmer sig. Og nu er det så sønnen, Dennis, tur. Med hans ønske om at flytte hjemmefra ramler hendes verden sammen.

Wullenwebers kunstneriske ambitioner er måske ikke så store som hos Sebastián Lelio, Mike Leigh og Blandine Lenoir, og ”Ninna” føles på mange måder som en mindre film. Den håndterer sit emne lidt lettere, mere selvironisk og direkte, men stadig med en klangbund af målrettet social observans.

Heldigvis er der Susanne Juhasz som midtpunkt for de hele. For på fortryllende vis overstråles filmens begrænsninger af en blændende central figur. Formet af hovedrolleindehaver og manuskriptforfatter Susanne Juhasz, så hun virkelig rækker ud og griber dig om hjertet. Med Juhasz’ portræt af den farverige, rapkæftede og stærke Ninna, der er skrøbelig, lille og uafklaret indeni, står vi med en af filmsæsonens store, mindeværdige skikkelser. Vi tror på Ninna som menneske. Vi tror på hendes smerte. Og vi griner hjerteligt og indlevende med, når hun sætter enhver modstand til vægs med sydende sarkasme, kontant grillbarjargon og et humør uendeligt meget større end livet.

Film: ”Ninna”

Komedie, dansk, spilletid: 90 minutter, tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Stjernedrys over århusianske galopfolk

Læserbrev

Læserbrev: En god by for alle vores børn

For godt fem år siden blev de første blokke revet ned i Gellerup. Vi husker billeder af, hvordan gravkøerne rykkede ind i området og indvarslede nye tider. Meget er sket siden da. Gellerup er forandret, men vi har stadig langt igen. De sidste fem års udvikling har betydet, at vi nu har en helt ny infrastruktur i området, så busser og biler kører inde i hjertet at Gellerup. Området er åbnet og delt op i mindre enheder og hænger bedre sammen med resten af byens infrastruktur. Vi har også fået en ny bypark med den flotteste kunstgræsbane, og vi har fået et markant nyt kontordomicil med over 1000 kommunale arbejdspladser. Nye beboerne er flyttet ind i de første private boliger i området, og et nyt kollegie har taget godt imod 150 nye, håbefulde studerende. Sammen med mange gode kræfter har vi formået at starte en reel forandring af et af Danmarks mest udsatte områder. Vi har investeret massivt, og vi har givet området vores fulde opmærksomhed. I Bispehaven har vi som i Gellerup lavet en udviklingsplan med markante fysiske forandringer, og vi har øje for de områder, som bevæger sig opad på listen over udsatte boligområder. I de kommende år fortsætter vi vores arbejde med at støtte byggeri af almene familie- og ungdomsboliger i resten af byen, og vi skal etablere nye boligformer i udsatte boligområder, som kan fastholde og tiltrække ressourcestærke beboergrupper. Vi renoverer også de tilbageblevne almene boliger, så vi sikrer, at de fortsat er attraktive på det århusianske boligmarked. Boligforeningerne gennemfører renoveringerne med massiv støtte fra Landsbyggefonden, og det betyder, at lejlighederne fortsat har en meget fornuftig husleje. Samtidig skal vi naturligvis sikre, at de nuværende beboere enten får mulighed for at blive boende eller kommer godt videre til andre bydele. Vi skal tage hånd om genhusningen, så vi sikrer, at de får en god start i deres nye område. Målet er at skabe en sammenhængende by, hvor vi kommer hinanden ved på tværs af sociale skel. I dag er vores by delt. Det skal vi ændre, så alle får mulighed for at blive en del af vores by og få gode og indholdsrige liv, der giver mening både for dem og for samfundet. Det er børnene og de unge, der tegner vores bys fremtid, og det er deres trivsel, der står forrest i udviklingen af vestbyen. Børn og unge spejler sig i deres nærområde, og de opbygger fællesskaber i familien, i fritiden og daginstitutioner og i skolen. Det er her, de lærer, hvordan verden ser ud, og her de møder den kultur og de normer, de skal forholde sig til. Den viden sætter retningen for vores arbejde. Det er derfor, at vi fortsætter vores udvikling af området, og det er derfor vi skaber mødesteder, der både har en nærhed til vestbyens børn og unge, og samtidig tilbyder dem et spejl af samfundet. Vi vil modvirke parallelsamfund og i sidste ende sikre, at en langt højere del af områdets voksne beboere er selvforsørgende. Det er vigtigt, at vi gør noget, og at vi gør noget nu. Tre gange så mange børn i Gellerup og Toveshøj som i resten af Aarhus har i 2018 hverken opnået mindst 02 i dansk eller matematik, mere end hvert tredje barn i Gellerup og Toveshøj er overvægtigt, og otte gange så mange treårige har over seks huller i tænderne sammenlignet med resten af byen. Det er ikke godt nok, og derfor sætter vi ind. Fremtidens Aarhus skal have en blandet beboersammensætning med en mangfoldighed af boliger i alle bydele, både når det gælder boligtyper, boligstørrelser, prisniveauer og ejerformer. Den blandede by er en afgørende forudsætning for at skabe en god by for børn, for vi ved, at den blandende by giver markant bedre forudsætninger for at klare sig fremadrettet i livet i forhold til at vokse op i socialt udsatte boligområder. Her er den nye skole, som åbner i Gellerup skoleåret 2025/26 helt afgørende, for netop i skolen har vi mulighed for at mødes på tværs af indkomstgrundlag og baggrund. Vi fortsætter også med at investere i idrætsfaciliteter, som også vil være centrale mødesteder. Især den nye sports- og kulturcampus i midten af Gellerup med nyt bibliotek, bevægelseshus og beboerhus samlet under ét tag bliver i en klasse for sig og vil give et helt nyt liv i bydelen til glæde for hele byen. Også de nye faciliteter med blandt andet klubhus og kunstgræsbane, der vil blive etableret i Ellekær-området, vil give et løft til området og bidrage til at skabe spændende og trygge bydele i vestbyen. I de forløbne fem år er der sket store forbedringer – forude venter flere. For at vi kan lykkes, skal vi fortsat arbejde tæt sammen med boligforeninger, investorer, byens erhvervsliv og de mange frivillige kræfter, vi har i vores by, så vi sammen får skabt en sammenhængende og tryg by med plads til alle og med gode muligheder for alle vores børn.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];