Annonce
Kultur

Film: Stillehavskrigens store fælde

Navigatøren Bruno Gaido (Nick Jonas) forsvarer sig mod angribende japanske jagerfly i Roland Emmerichs krigsactionfilm "Midway". En gammeldags krigsfilm med fokus på det spektakulære og storslåede. Heldigvis vajer det amerikanske flag knap så stift og urokkeligt, som vi er vant til fra instruktørens hånd. Pr-foto
Formatet er klassisk episk, kulørt og storslået. Roland Emmerichs krigsfilm om Slaget ved Midway mestrer den svære balancegang mellem spektakulær, maskulin underholdning og respekt for historiske fakta og krigens ofre.

Filmanmeldelse: Juni, 1942. Kun seks måneder efter japanernes angreb på den amerikanske flådebase ved Pearl Harbor har de japanske flådeenheder kurs mod Stillehavsøerne ved Midway. Japanernes mål er at få et militært fodfæste i Stillehavet, hvorfra deres fly kan nå og angribe mål på den amerikanske vestkyst.

Den amerikanske flåde kæmper med forældet materiel og slikker stadig sårene efter Pearl Harbor, men mændene har kampgejst, og altafgørende har man overraskelsesmomentet. Med den skarpsindige og dristige Nimitz i spidsen planlægger flåden nemlig en fælde for de japanske hangarskibe. En dristig fælde, der meget vel kan vende krigens gang. Men man er afhængig af efterretninger og kodeknækkere. Ikke noget beslutningstagerne i Washington traditionelt sætter deres lid til.

Egentlig befinder vi os i samme terræn som Michael Bays ”Pearl Harbor” og forgængeren ”Slaget om Midway” med Charlton Heston, Henry Fonda og James Coburn som filmstjernerne, der i 1976 skulle sælge historien og dramaet om et af Stillehavskrigens største slag til det brede publikum. Som i forgængerne er nøgleordene visuel ildkraft og underholdning. Tabstallene er enorme, men krigens gru og realisme er tilsidesat til fordel for en tone og et visuelt udtryk, der i langt højere grad end hos mange moderne krigsfilm trækker på det karikerede og spændingsmæssigt indbydende.

Annonce

Mister næsten pusten

”Midway” er først og fremmest formet og udtænkt som blændende, mainstreamorienteret underholdning. Kommer man med forventning om krigsfilm, der som Eastwoods ”The Flags of Our Fathers”, Malicks ”Den tynde røde linje” og Petersens ”U-båden” borer kameraet ind i krigens grusomhed og meningsløshed og på samme tid vægter det kunstneriske udtryk, vil man gå skuffet fra Emmerichs seneste storfilm. ”Midway” befinder sig på samme måde også i en anden verden. Men det er tegneserieæstetikkens og krigsromantikkens verden.

Stilen er typisk Emmerich. Den historiske akkuratesse og den intime realisme og nærhed til karaktererne er skiftet ud med patos og sans for det spektakulære. Det er stiliserede kamphandlinger og unuancerede heltegerninger, som vi finder dem i de klassiske små, sort-hvide, kvadratiske krigstegneserier ”Kampflyver” og ”Commando”. For længst ude af produktion herhjemme, men stadig at finde til en flad femmer i antikvariatets glemmekasse under nederste hylde. Flyvemaskiner tordner gennem eksplosioner. Kameraet følger de hvinende styrtbombemaskiners dødbringende last hele vejen ned gennem skibsdækket, men intet er så grufuldt eller nerveflænsende, at der ikke kan sættes punktum for spændingen med et sejrshyl og en kvik bemærkning. - Waahuuuu! Denne er for The Pearl!

På mange måder føles det hele håbløst gammeldags, og man kan ikke slippe den tanke, at både tiden og filmindustrien er løbet fra kantede og patriotiske værker som ”Midway”. Tiden er mere moden til et tragisk-ironisk greb om krigens gru som i Luke Davies og David Michôds mini-tv-serie over Joseph Hellers ”Catch-22” eller flabede og kontrafaktiske krigsfortællinger som Tarantinos ”Inglorious Bastards”.

Og alligevel. Som sine undertippede stillhavskrigshelte når ”Midway” mod alle odds i mål. Materialet er så omfattende og persongalleriet så stort, at man næsten mister pusten bare ved tanken, men fokuseret holder Emmerich fortællelinjen tæt på to bærende figurer, efterretningsofficeren Ed Layton (Patrick Wilson) og bombepiloten Dick Best (Ed Skrein). Der er skåret ind til benet, og det hele presses med et kondenseret, dramatisk schwung sammen om en spilletid, der ligger tættere på de to timer end de vævende, uudholdelige tre. Måske derfor føles nostalgien og fascinationen af mandsmod, heltebedrifter og krigsmateriel acceptabel og knap så skamfuld, som når Emmerich i utallige tidligere film med karakteristisk sans for storladen patriotisme planter et stift og urokkeligt Stars and Stripes midt i den amerikanske filmindustri.

Film: ”Midway”

Krigsfilm, amerikansk, kinesisk, spilletid: 138 minutter, tilladt for børn over 11 år.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Stop fodboldbaners plastsvineri

Vidste du, at det måske smadrer havmiljøet, når dit barn går til fodbold? Hvis dit barn spiller på en gammel kunstgræsbane, er det desværre tilfældet. Kunstgræsbaner er ofte lavet af gamle bildæk, der bliver sprættet op og raspet. Det gør banen blød og rar at falde på. På den måde minder det om rigtige græsbaner. Men det raspede bildæk, bliver ikke på banerne, det hentes med hjem og alle mulige andre steder, hvor fodboldspillerne færdes. Derfor kommer det også i grundvandet, og det ryger i havene, derved ødelægges havmiljøet. Og vi risikerer selv at komme til at spise mikroplasten, når de fisk, vi spiser, har indtaget plasten enten som direkte føde, eller fordi de spiser andre dyr, der har det i sig. Nåh, ja de fisk spises også af andre dyr, der spises af større dyr, og så har vi det overalt i naturen. Enhedslisten kræver derfor et stop for anlæg af kunstgræsbaner med det forurenende granulat i, og at vi får de gamle baner skiftet ud med nyt, miljøvenligt kunstgræs. Der findes i dag alternativer lavet af f.eks. kokosfibre, sukkerroer eller olivenkerner – så der er ingen undskyldning for ikke at komme i gang! Sverige overvejer et forbud, og EU-Kommissionen skal til foråret diskutere, hvilke tiltag der skal til. Lad den grønne bølge gå på vores boldbaner – så vi og vores børn kan spille fodbold med god samvittighed!

Aarhus For abonnenter

Bevaringsværdigt byggeri til salg: Prisen starter ved 14 millioner

Aarhus

Bruno har uddannet 400 til at spille jagthorn: - Jeg bliver ved med at spille, så længe jeg kan tygge smør

Danmark

Fund af væsentligt bevismateriale: Ledende nynazist og 27-årig varetægtsfængslet for hærværk på jødisk gravplads

Annonce