Annonce
Danmark

Finansministeren er blevet far og går på barsel i 14 dage

Mens Nicolai Wammen er på barsel, vil skatteminister Morten Bødskov overtage hans opgaver.

Finansminister Nicolai Wammen (S) er blevet far til en dreng, og derfor vil han de næste 14 dage være på barsel.

Det oplyser Finansministeriet tirsdag.

I et opslag på Facebook skriver finansministeren:

- Karen og jeg har oplevet et af livets helt store mirakler: Vi er blevet forældre til en fantastisk dreng på 50 cm og 3480 gram. Vores dejlige lille Christian, skriver Nicolai Wammen.

Han skriver desuden, at han har planlagt at tage mere barsel senere. Ifølge Finansministeriet er det ikke fastlagt endnu, hvornår og hvor lang tid han vil tage barsel.

- Nu glæder vi os til 14 fælles dejlige dage med det lille vidunder, inden jeg vender tilbage på kontoret igen i starten af februar. Senere bliver der mulighed for mere barsel for både mor og far.

Det fremgår ikke af opslaget, hvornår sønnen Christian blev født, men ifølge Århus Stiftstidende fandt fødslen sted mandag aften.

Nicolai Wammens opgaver overdrages til og med den 3. februar til skatteminister Morten Bødskov (S), som i perioden vil være fungerende finansminister.

Nicolai Wammen blev i 2016 gift med Karen Lund Wammen, efter at han havde friet til hende i rådhustårnet i Aarhus.

I forvejen har han sønnen Carl med Julie Rademacher, der var folketingsmedlem for Socialdemokratiet mellem 2007-2011.

Wammen blev udpeget til finansminister 27. juni. Siden 2015 havde han været politisk ordfører i Socialdemokratiet, hvor han også tidligere har været forsvarsminister og europaminister.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce