Annonce
Fødselsdage

Finsk verdensmester med iskold attitude

Kimi Räikkönen sluttede på en imponerende sjetteplads i sit allerførste Formel 1-grandprix i Australien i 2001. Foto: Bernadett Szabo/Reuters
Kimi Räikkönen, der fylder 40 år torsdag 17. oktober, kalder sig selv for "iceman" og er kendt for sin kølige tilgang til både medier og racerløb.

40 Med seks podieplaceringer i det samlede VM-mesterskab - én af dem på øverste trin - har Kimi Räikkönen for alvor bidt sig fast som en, der skal huskes i Formel 1's historie.

Den finske racerkører, der torsdag 17. oktober fylder 40 år, kalder sig selv for "iceman". Navnet beskriver meget godt det kølige overblik, Räikkönen har vist på racerbanen, når han gennem tiden har hevet den ene sejr hjem efter den anden i motorsportens fornemste selskab.

Helt tydeligt blev det, da han under et løb i 2012 fra sin førerposition på 20. omgang fik dessiner fra mekanikeren over radioen.

- Lad mig være i fred. Jeg ved, hvad jeg skal gøre, lød det kølige svar fra Räikkönen.

Køligheden var også til at tage og føle på i Formel 1-sæsonen 2007, hvor Räikkönen vandt sæsonens sidste grandprix og blev verdensmester i sin Ferrari foran Lewis Hamilton og Fernando Alonso, der begge blot havde et enkelt point op til finnen.

Navnet rammer også plet i forhold til Räikkönens generelt iskolde attitude over for medier og offentligheden, som sjældent får et dybere indblik i hans tanker.

- Jeg er her ikke for at tilfredsstille folk, jeg er her for at gøre mit bedste på racerbanen, har han blandt andet udtalt.

Men Kimi er bare Kimi, lyder beskrivelsen kærligt fra flere af Formel 1-feltets kørere, og Räikkönens kyniske strategi har i den grad virket. Trods de mange år i sporten er der ikke noget, der tyder på, at den erfarne finne er blevet hægtet af. I sidste sæson sluttede han samlet som treer og kørte i alt 251 point hjem til Ferrari. I år kører han for Alfa Romeo, som han også har kontrakt med i næste sæson.

Räikkönen er gift med Minttu Virtanen, og sammen har de to børn.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Islændinge pillede brodden af Århus

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Annonce