Annonce
Udland

Fire hvide tigre skulle smugles ind i Libyen

Leonhard Foeger/Reuters

En libyer er blevet taget ved grænsen mellem Tunesien og Libyen med fire levende, hvide tigerunger i bagagen.

Tunesiske myndigheder har afsløret et forsøg på at smugle fire tigerunger over grænsen og ind til det urolige Libyen.

Tigre er i forvejen meget sjældne, men de her tigre er hvide tigre, og dem er der kun få af tilbage i verden.

Smugleren er libyer. Han har forklaret, at han købte tigrene i en privat zoo i Enfidha-regionen i det østlige Tunesien.

Den zoo, hvor han siger, han købte dem, annoncerede for to måneder siden, at der var født tigre.

- Men han havde ingen dokumenter, der kunne bevise, at han havde købt tigrene. Han havde heller ikke de nødvendige tilladelser til at bringe dem ud af tunesisk territorium, siger toldvæsnet.

Hvide tigre og hvide løver er uhyre sjældne. Verdensnaturfonden (WWF) anslår, at der globalt kun er nogle hundrede store hvide katte tilbage.

Det menes, at den hvide farve skyldes en genfejl.

Antallet af vilde almindelige tigre er faldet fra 100.000 i år 1900 til omkring 3900 i dag.

I de senere år er antallet begyndt at stige en smule, men tigre er fortsat en dyreart, der er truet af udryddelse, siger WWF.

De fire hvide tigerunger er nu overdraget til landbrugsministeriet i Tunesiens sydlige Medenine-provins.

Der er åbnet en juridisk efterforskning af libyeren, der imidlertid ikke er anholdt.

/ritzau/AFP

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce