Annonce
Indland

Fire store danske festivaler afskaffer engangsplastglas

Med genbrugelige plastglas vil NorthSide, Roskilde Festival, Tinderbox og Grøn mindske mængden af plastaffald.

Festivalgængere på fire af Danmarks største festivaler skal fremover nyde deres kolde drikkevarer fra glas af genbrugeligt plastik.

Festivalerne NorthSide, Roskilde Festival, Tinderbox og Grøn har hvert år langet over to millioner engangsplastkrus over disken, men det skal der altså ændres på.

Det oplyser Tinderbox i en pressemeddelelse.

De gamle glas af engangsplast bliver på årets festivaler erstattet af genbrugelige plastglas, som er udviklet af Tuborg i samarbejde med de fire festivaler.

Tuborg har løbende fået rådgivning fra miljøorganisationen Plastic Change for at finde den rette løsning. Løsningen indebærer blandt andet, at Tuborg stiller en ny, mobil opvaskemaskine til rådighed, der besøger de fire festivaler.

Opvaskemaskinen bliver 13,4 meter lang og kan vaske over 9000 genbrugsplastglas i timen.

Glassene bliver således vasket på stedet, og når de bliver slidte, bliver de sendt tilbage til leverandøren, som sørger for, at materialet bliver genbrugt.

De genbrugelige plastglas bliver produceret i Herning af Kifa Plast.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hellere nedrivning end alibi-bevaring: Randersvej-eksemplet er komisk

Se nu den stakkels ensomme røde murermestervilla på Kalmargade ved Randersvej. Alene tilbage på en kæmpe byggegrund står den bevaringsværdige villa fra 1933 og vidner om et spøjst forløb fyldt med kompromiser. Hærget, brændt, grafittiovermalet. Fire andre bevaringsværdige bygninger på samme byggegrund måtte lade livet, så omdannelsen af området kunne gå i gang og 171 nye lejligheder og 15 rækkehuse snart kan begynde at vokse op af jorden. Men DEN villa skulle blive, så man ikke fra kommunen gav en bygherre grønt lys til uden videre at fjerne fem boliger, som var udpeget som bevaringsværdige. Men var det nu også den rigtige beslutning? Ingen er i hvert fald særligt tilfredse med resultatet, der er spøjst og en smule fjollet, som formand for foreningen Bykultur Aarhus også tidligere har kaldt det. Den omtalte villa er nemlig bevaringsværdig i kraft af den kontekst, den var opført i. Men når hele konteksten forsvinder, og den i stedet bliver omringet af højt nybyggeri, så er bevaringen decideret komisk. Og nu skal den endda død og pine opføres igen, selvom en brand har spist hele 1. sal, loft og tag og den kommer til at fremstå ny og langt fra original.

Annonce