Annonce
Gear

Fiskers næste elbil skal hedde Ocean

Den høje elektriske Fisker Ocean crossover ventes at få en rækkevidde på over 480 km. Foto: Fisker Inc.
Danske Henrik Fisker slipper flere detaljer ud om sin kommende elektriske SUV, der er døbt Ocean og får en rækkevidde på op til 480 kilometer.

Der er en klar mening med navnet på den næste elbil fra den danske bildesigner og iværksætter Henrik Fisker. Den nye Fisker Ocean, som modellen er døbt, skal nemlig være en usædvanlig miljøvenlig bil, som tager begreberne mere bogstavelige.

Bilen har, ligesom Fiskers lavere elektriske eMotion fra i fjor, solceller på taget, som leverer tilskudsenergi til bilen, der rækker til 1600 kilometer om året.

Samtidig er de indvendige tekstiler og måtter enten rent veganske eller produceret af genbrugsmaterialer fra blandt andet fiskenet.

Den danske designer har tidligere på året vist smugkig på den halvhøje crossover. Men nu kommer der flere detaljer og billeder af bilen, der er en konkurrent til Audi e-tron, Mercedes EQC og den kommende Tesla Model Y.

Annonce

Fisker Inc.

Dækker over firmaet, som drevet af danske Henrik Fisker, der er bildesigner og iværksætter.

Han har tidligere præsenteret den luksuriøse Fisker eMotion, der skal konkurrere mod Tesla Model S, og som er på banen inden for et par år. Inden da kommer Ocean, som blandt andet skal konkurrere mod den kommende Tesla Model Y. Flere modeller er på vej.

Kommer i 2021

Den nye model fra Fisker, som ventes i produktion i 2021, bliver 4,64 meter lang og er udstyret med et batteri på 80 kWh. Det giver en rækkevidde på op til 480 kilometer. Prisen i USA er på 40.000 dollar, hvilket svarer til 270.000 kroner, som dog ikke kan omsættes direkte til danske afgifter.

Men det er formentlig en model, som ikke vil blive solgt på traditionel vis med fuldbyrdet ejerskab, men derimod er et køretøj, som vil kunne lejes eller leases.

Henrik Fisker forklarer tankerne bag bilen:

- Gennem de seneste to år har vi arbejdet roligt hen mod at skabe et følelsesmæssigt tiltalende og økonomisk overkommelig elektrisk luksuskøretøj, der kan være et flagskib til at drive positiv global forandring. Det sker med brug af de mest bæredygtige materialer i forsyningskæden og skal være med til at ændre opfattelsen af, hvad en elbil kan være, lyder det fra Henrik Fisker, som uddyber baggrunden for designet for Ocean.

- Den har en dramatisk form med en bredskuldret holdning og en luksuriøs SUV-silhuet. Planen er at kombinere maksimal brugervenlighed med en hidtil uset køreoplevelse. Interiøret er rummeligt og ekstremt moderne, hvilket bringer en luksuriøs fornemmelse og tidløshed, som aldrig før har været set i et køretøj før, siger han.

Flere på vej

Henrik Fisker har også meldt ud, at hans virksomhed, Fisker Inc., arbejder med de nye og mere effektive solid state-batterier. De er dog udskudt indtil videre. Men perspektiverne er store for disse, som vil give den næste generation af elbiler fra danskerens firma en rækkevidde på mindst 800 kilometer.

Det gælder også eMotion, som er en konkurrent til Tesla Model S, men som angiveligt lanceres med litium-ion-batterier, som Ocean også vil blive det. Toyota har også meldt ud, at man herfra arbejder seriøst med solid state-batterier til de kommende elbiler fra den japanske gigant.

Den danskfødte bilmand har bebudet i alt tre elbiler inden for de næste par år. Der forlyder dog ikke noget om dansk import af de kommende Fisker-modeller.

Henrik Fisker er designeren, der har stået bag ikoner som BMW Z8 og Aston Martin DB9. Han har tidligere stået for udvikling og produktion af Fisker Karma, som var en luksuriøs elbil med en benzindrevet rækkeviddeforlænger. Men den type teknologi har han nu kørt i garagen til ære for de fuldbyrdede elbiler.

Bilen er bygget med udpræget brug af genbrugsmaterialer. Ocean er den første af tre nye elbiler fra Fisker, som kommer i produktion.
De indbyggede solceller vil kunne give bilen strøm til lidt ekstra rækkevidde, men ikke drive elbilen. Foto: Fisker Inc.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce