Annonce
Gear

Fiskers næste elbil skal hedde Ocean

Den høje elektriske Fisker Ocean crossover ventes at få en rækkevidde på over 480 km. Foto: Fisker Inc.
Danske Henrik Fisker slipper flere detaljer ud om sin kommende elektriske SUV, der er døbt Ocean og får en rækkevidde på op til 480 kilometer.

Der er en klar mening med navnet på den næste elbil fra den danske bildesigner og iværksætter Henrik Fisker. Den nye Fisker Ocean, som modellen er døbt, skal nemlig være en usædvanlig miljøvenlig bil, som tager begreberne mere bogstavelige.

Bilen har, ligesom Fiskers lavere elektriske eMotion fra i fjor, solceller på taget, som leverer tilskudsenergi til bilen, der rækker til 1600 kilometer om året.

Samtidig er de indvendige tekstiler og måtter enten rent veganske eller produceret af genbrugsmaterialer fra blandt andet fiskenet.

Den danske designer har tidligere på året vist smugkig på den halvhøje crossover. Men nu kommer der flere detaljer og billeder af bilen, der er en konkurrent til Audi e-tron, Mercedes EQC og den kommende Tesla Model Y.

Annonce

Fisker Inc.

Dækker over firmaet, som drevet af danske Henrik Fisker, der er bildesigner og iværksætter.

Han har tidligere præsenteret den luksuriøse Fisker eMotion, der skal konkurrere mod Tesla Model S, og som er på banen inden for et par år. Inden da kommer Ocean, som blandt andet skal konkurrere mod den kommende Tesla Model Y. Flere modeller er på vej.

Kommer i 2021

Den nye model fra Fisker, som ventes i produktion i 2021, bliver 4,64 meter lang og er udstyret med et batteri på 80 kWh. Det giver en rækkevidde på op til 480 kilometer. Prisen i USA er på 40.000 dollar, hvilket svarer til 270.000 kroner, som dog ikke kan omsættes direkte til danske afgifter.

Men det er formentlig en model, som ikke vil blive solgt på traditionel vis med fuldbyrdet ejerskab, men derimod er et køretøj, som vil kunne lejes eller leases.

Henrik Fisker forklarer tankerne bag bilen:

- Gennem de seneste to år har vi arbejdet roligt hen mod at skabe et følelsesmæssigt tiltalende og økonomisk overkommelig elektrisk luksuskøretøj, der kan være et flagskib til at drive positiv global forandring. Det sker med brug af de mest bæredygtige materialer i forsyningskæden og skal være med til at ændre opfattelsen af, hvad en elbil kan være, lyder det fra Henrik Fisker, som uddyber baggrunden for designet for Ocean.

- Den har en dramatisk form med en bredskuldret holdning og en luksuriøs SUV-silhuet. Planen er at kombinere maksimal brugervenlighed med en hidtil uset køreoplevelse. Interiøret er rummeligt og ekstremt moderne, hvilket bringer en luksuriøs fornemmelse og tidløshed, som aldrig før har været set i et køretøj før, siger han.

Flere på vej

Henrik Fisker har også meldt ud, at hans virksomhed, Fisker Inc., arbejder med de nye og mere effektive solid state-batterier. De er dog udskudt indtil videre. Men perspektiverne er store for disse, som vil give den næste generation af elbiler fra danskerens firma en rækkevidde på mindst 800 kilometer.

Det gælder også eMotion, som er en konkurrent til Tesla Model S, men som angiveligt lanceres med litium-ion-batterier, som Ocean også vil blive det. Toyota har også meldt ud, at man herfra arbejder seriøst med solid state-batterier til de kommende elbiler fra den japanske gigant.

Den danskfødte bilmand har bebudet i alt tre elbiler inden for de næste par år. Der forlyder dog ikke noget om dansk import af de kommende Fisker-modeller.

Henrik Fisker er designeren, der har stået bag ikoner som BMW Z8 og Aston Martin DB9. Han har tidligere stået for udvikling og produktion af Fisker Karma, som var en luksuriøs elbil med en benzindrevet rækkeviddeforlænger. Men den type teknologi har han nu kørt i garagen til ære for de fuldbyrdede elbiler.

Bilen er bygget med udpræget brug af genbrugsmaterialer. Ocean er den første af tre nye elbiler fra Fisker, som kommer i produktion.
De indbyggede solceller vil kunne give bilen strøm til lidt ekstra rækkevidde, men ikke drive elbilen. Foto: Fisker Inc.
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Små og store skridt mod vægttab

Uanset om man er sundhedsprofessionel eller privatperson, kan man nogle gange opleve at have rigtig store ambitioner på andre folks vegne. Det kan være, man sidder og taler med en ven eller patient, som ofte er rigtig ked af sin overvægt, og som nu proklamerer, at han vil skære ned på colaen. I sådan en situation kan den lyttende få tanken: ”Ja, det er meget godt, men det er jo ingenting i forhold til de ændringer, du burde lave – det dér alene kommer jo ikke til at gøre en forskel!” Den lyttende tænker måske, at for denne person er der rigtig mange andre kostændringer, som er meget mere relevante at tage fat på, og som i meget større omfang ville have en indflydelse på udseende eller sundhedstilstand. Og hvad med fysisk aktivitet og søvn og alkohol og …? Sådan en tanke kan på sin vis virke rationel nok: hvis en person eksempelvis udtrykker bekymring over risikoen for livsstilssygdomme, giver det jo mening for omgivelserne at tænke, at så bør personen sætte ind med de ændringer, der vil reducere risikoen mest muligt, hurtigst muligt. Omgivelserne kan måske endda opfatte det som deres pligt at sige: ”Det dér er bare ikke nok – du kan stadig få diabetes!”, og derefter gå i gang med at opliste alt det, der burde ændres i stedet. Måske er det ment som et forsøg på at redde den anden fra at bruge cola-reduktionen som en sovepude, eller fra at blive skuffet, når resultaterne udebliver. Man kan imidlertid også se på såkaldte ”små skridt” på en helt anden måde. For det første: det kan være, det er et rigtigt stort skridt for denne person! Det, der ville være let for dig at opgive, kan være en kæmpe sejr for din ven eller patient. For det andet: måske er det lige netop denne ændring, der kan give personen troen på, at andre ændringer kan lade sig gøre – at lykkes med dette skridt styrker troen på, at andre ændringer også kan lykkes, og dermed sandsynligheden for, at personen overhovedet gør forsøget med de andre ændringer. For det tredje: der kan være en grund til, at personen valgte lige præcis colaen, og ikke kagerne eller pizzaerne – lige præcis dén adfærd kan repræsentere noget helt individuelt, som gør det vigtigt at starte der. Når en person udtrykker intention om en livsstilsændring, som du finder for lille eller irrelevant, vil det sandsynligvis ikke have en god effekt på motivationen, hvis du går i gang med at argumentere for andre og mere omfattende ændringer. I stedet kan du prøve at gøre følgende: Anerkend den andens lyst til at handle på problemet og hans/hendes tro på, at dette første skridt kan lykkes (husk at du ikke ved, hvor stort et skridt det er for den anden), ved eksempelvis at sige: ”Du har tit nævnt dine vægtbekymringer, og nu har du fundet en sted, hvor det giver mening for dig at starte – dejligt for dig!” Vær nysgerrig og stil spørgsmål som: ”Hvorfor har du valgt at starte med netop det? Hvad tænker du, at der sker, hvis du lykkes med den ændring?” Det kan være, at den anden selv får nyt perspektiv på sin plan ved at udtrykke den til andre. Hvis du som fagperson føler dig forpligtet til at give information om, hvilke effekter man kan forvente af den foreslåede forandring, skal du selvfølgelig gøre det, men undersøg først, hvad personen allerede ved – måske er de udmærket klar over, at dette skridt i sig selv ikke gør underværker, og planen har hele tiden været, at det blot var en prøveballon, en start, en opvarmning, der skal give mod på mere. Men det, at de selv har valgt, hvor der skal startes, kan gøre en stor forskel for motivationen i det lange løb.

Annonce