Annonce
Livsstil

Fitbit Ionic er den ideelle træningsmakker - men der er for få apps

Fitbit Ionic er kommet i en særlig Adidas Edition, som koster 700 kroner mere end den almindelige udgave. Den har fået et opdateret design og byder på en række nye træningsøvelser og -assistance via de indbyggede apps. Pr-foto

Ionic er Fitbits første bud på et smartwatch. Fitbit laver gode aktivitetstrackere, og den aktive del har Ionic også godt styr på - men er uret smart nok?

Vi har testet uret i en særlig Adidas-udgave med dertilhørende træningsrem. Det blå og grå retro-design er ikke for alle, men personligt er jeg fan af udseendet, og det er i alle tilfælde et meget behageligt ur at have på - også under træning og om natten.

Uret er desuden let at indstille via den dertilhørende app, og det er efterfølgende meget intuitivt at bruge.

Annonce
Fitbit Ionic tåler vand ned til 50 meter, og blev i testen her brugt under svømning, cykling, styrketræning og spinning. Den løser alle opgaverne flot takket være nøjagtige målinger, herunder gps-målinger, som præsenteres overskueligt på både ur og i app. Pr-foto

God til træning

I forbindelse med denne test er uret brugt under svømning, cykling, styrketræning og spinning. Det er hurtigt at komme i gang med træningen, og det giver nøjagtige resultater. Der er selvfølgelig også de almindelige målinger, som skridt, kalorieforbrænding osv. Der er et hav af muligheder for inspiration til træning via urets apps, men indimellem kan det virke kontraintuitivt, at man skal bruge mobil-appen og ikke bare kan opsætte tingene på uret - for eksempel når man skal indstille længden af det bassin, man svømmer i.

Ionic har både gps-tracking, puls-måler og en intern hukommelse på 2,5 GB til musik. Du kan dermed få kort-oversigt over din løbe- eller cykelrute, nøjagtig viden om din puls og forbrænding, og takket være den interne hukommelse kan jeg lade telefonen blive hjemme og med et sæt bluetooth-øretelefoner have musik under træningen. Det er et stort plus og gør Ionic til en populær træningsmakker.

Displayet på Ionic er noget af det mest iøjnefaldende ved uret, for det er enormt farverigt og skarpt. Det kommer især til sin ret, når man ser træningsøvelser som her. Pr-foto

Få styr på din søvn

Ionic overrasker positivt med en detaljeret tracking af søvn, hvor appen redegør overskueligt for resultaterne. Når man er gået i seng i ordentlig tid og alligevel er helt udmattet næste morgen, kan Ionic give indblik i, hvad der er gået galt i løbet af natten, på en overskuelig måde. Særligt over tid får man en bedre fornemmelse for, hvad der udgør en god nats søvn.

Den gode komfort samt muligheden for at indstille en diskret alarm, der ikke vækker andre, gør det også relevant at sove med uret på. Endelig understøtter en batteritid på hele fire dage, at man kan sove med uret på. Den lange batteritid er i det hele taget et plus, og uret er god til at sige fra i god tid, når man skal til at tænke på at lade det op. Når man bruger uret til musik, går det selvfølgelig ud over batteritiden.

For få apps

Når det kommer til smart-delen, imponerer Ionic i mindre grad. Der er i skrivende stund for få apps at vælge imellem. Og det får uret til at føles mindre smart, at jeg ikke kan bruge flere af mine favorit-apps direkte på uret - for eksempel Facebook og live-opdatering på sport og danske nyheder. Til gengæld fungerer de apps, der er, fint - dog særligt de indbyggede apps til træning. De er hurtige og intuitive, og der er masser af muligheder for at få dem tilpasset, så de passer nøjagtigt til dit individuelle træningsbehov - og så er der også masser af inspiration at hente.

Ionic kommer desuden med et rigtig flot display, der understøtter især de farverige træningsapps godt, og der er så meget lysstyrke, at uret let kan bruges selv i direkte sol. Ionic gør det også muligt at læse sms'er og tage imod opkald direkte på uret, og det fungerer upåklageligt.

Ionic gør en god figur, hvis du ønsker et ur til at bruge under træning og til generel tracking af aktivitetsniveau og søvn. Hvis du forventer et smartwatch, der kan mere end at vise sms'er, tage imod opkald, må du væbne dig med tålmodighed - i skrivende stund er app-udvalget for begrænset.

Pris og tilgængelighed: Kan købes på nettet og i butikker for 2699 kroner i Adidas Edition og 1999 i almindelig udgave.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

To lokale restauranter var samlet til Michelin-aften: - Vi er glade for udmærkelsen, nu går vi efter en stjerne næste år

Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffet

Annonce