Annonce
Østjylland

Flaskepant giver flere røde næser

Stur stur nummer! Veranda er en af Danmarks flere end 50 hospitalsklovne og besøger blandt andet indlagte børn på Aarhus Universitetshospital. Til daglig hedder Veranda Karina Krægpøth Sørensen. Arkivfoto: Laura Aggernæs

Kunderne i Lidl kan donere deres flaskepant til de danske hospitalsklovne. Sidste år blev flaskepant for 110.000 kroner doneret i Region Midtjylland.

REGIONEN: Tryk her, hvis du vil donere din flaskepant.

Ja, vi kender alle den lille knap på flaskeautomaten, der sender panten i retning af velgørenhed i stedet for ned i lommen.

Ofte kan det være svært at gennemskue præcis, hvad pengene går til, men på nogle af pantknapperne veksles panten direkte til smil på hospitalernes børneafdelinger.

Lidl har nemlig et samarbejde med Danske Hospitalsklovne, og i kædens 21 butikker i Region Midtjylland trykkede kunderne sidste år i alt 110.000 kroner af sted til hospitalsklovnene, som dermed får mulighed for at besøge endnu flere unge patienter på regionens børneafdelinger.

På landsplan blev der doneret i alt 630.000 kroner til hospitalsklovnenes arbejde.

Annonce

Under den røde næse

Samarbejdet er en del af discountkædens CSR-strategi, som står for Corporate Social Responsibility (det at tage samfundsansvar, red), forklarer Lidls kommunikationschef, Morten Vestberg:

- Vi ønsker at støtte op om samfundsmæssige initiativer, som skaber værdi for samfundet og borgerne. Danske Hospitalsklovne er sådan et initiativ, og vi er rigtig glade for at støtte dem gennem vores samarbejdsaftale de sidste mange år, siger han.

Danske Hospitalsklovne har på landsplan 53 professionelt uddannede klovne med røde næser og godt humør. En af dem er Veranda, som under sin røde næse bærer det borgerlige navn Karina Krægpøth Sørensen.

- Mit vigtigste job er at være nærværende sammen med børnene. For gennem det nærvær sker der så mange andre ting. Her opstår humoren, venskabet og fantasien, siger Karina Krægpøth Sørensen, der besøger indlagte børn på Aarhus Universitetshospital.

Hospitalsklovnene stilles gratis til rådighed for hospitalsafdelinger og lignende institutioner og bliver aflønnet af Danske Hospitalsklovne, hvis arbejde kun er muligt med økonomisk støtte fra private, virksomheder og fonde.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Bundsgaard: Jeg ser flere fordele ved at afskaffe rådmandsstyret

Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Annonce