Annonce
Aarhus

Fleksibel abonnement på el-delebiler i boligforening

<p>Det er biler som den her, beboere i Egevangen i Solbjerg nu kan komme ud at køre i, når de tegner abonnement på et antal køretimer om måneden. Foto: TADAA!</p>

Boligforening stiller ladestander op ved boliger i Solbjerg og laver aftale med firma, hvor beboerne kan tegne abonnement på en el-delebil.

Beboerne i de 137 boliger i Boligforeningen Aarhus Omegns afdeling Egevangen i Solbjerg kan nu abonnere på en el-delebil på nogenlunde samme måde, som man tegner telefonabonnementer alt efter, hvor stort ens forbrug er.

Annonce

Som den første boligforening i landet, har Aarhus Omegn stillet en ladestation op og indgået en aftale med firmaet TADAA! om, at beboerne kan abonnere på den eller de delebiler, firmaet parkerer ved bebyggelsen.

»Vi kigger løbende på, hvordan vi kan gøre vores boligforening mere attraktiv for nuværende og fremtidige beboere. Med delebiler fra TADAA! kan vi tilbyde vores beboere adgang til en bil, uden de udgifter som normalt er forbundet med at være bilejer«, fortæller boligforeningens direktør, Leif Jensen, i en pressemeddelelse.

I praksis fungerer abonnementsordningen sådan, at beboeren via en app booker en el-delebil, henter den på en p-plads nær boligen, fjerner ladestikket, låser bilen op med app'en og kører så meget, som han eller hun har brug for. En løsning som er nem at administrere for både bruger og boligforening.

»En delebil kan erstatte behovet for mellem fire og 10 privatejede biler og dermed et tilsvarende antal p-pladser. Det giver væsentligt mindre pres på parkeringsarealet i området, og da der er tale om elbiler, skal de have en fast, central placering med ladeudstyr. Det betyder, at brugerne altid ved, hvor de kan finde bilen, når de skal bruge den«, slutter Søren Skov Bording, der er direktør for TADAA!.

Der er fire typer abonnementer afstemt efter beboernes kørselsbehov. Prisen begynder fra 0 kr./måned for dem, der kun skal bruge en el-delebil en gang eller to om måneden. De skal så oveni betale 49 kr. pr. halve time, de bruger bilen.

De øvrige abonnementer inkluderer henholdsvis seks, 24 og 48 timers brug af bilen om måneden - til priser fra 179 til 799 kr. om måneden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

'Juldamperen' Svanen sejler igen efter ulykke: - De nødvendige sikkerhedstiltag er afsluttet

Leder For abonnenter

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Annonce