Annonce
Aarhus

Flere barer vil sende gave til værtshus i revnet bygning

Sanni Nielsen (tv) og Gitte Høyer-Nielsen voksede op sammen i Frydenlund. I dag driver de hvert sit værtshus i Aarhus. Privatfoto
Sanni Nielsen, der ejer værtshuset "Hos Anton" i Vestergade 69, skal have en ordentlig gave, hvis det står til en anden af byens værtshusholdere.

RISSKOV: På flere århusianske værtshuse har gæsterne haft pungen fremme for at støtte op om værtshusholder Sanni Nielsen, hvis værtshus, Hos Anton, har været lukket for gæster i mere end to måneder. Den ejendom, Vestergade 69, som værtshuset ligger, i slog i forbindelse med et byggeri på nabogrunden, så store revner, at beboerne måtte evakueres med kort varsel.

- Jeg har kendt Sanni siden vi var børn. Jeg kan mærke på hende, hun har det rigtig hårdt, siger Gitte Høyer-Nielsen.

Hun ejer Beefeater Pub i Risskov, hvor flere af gæsterne har smidt penge i en krukke, så der kan blive købt en gave til Sanni Nielsen.

- Jeg tænkte, hvordan kan jeg hjælpe hende. Jeg kan ikke rigtig gøre noget i forhold til den situation, hun står i. Hun siger, "at hvis det fortsætter ret meget længere, er jeg nødt til at dreje nøglen om". Sanni er i klemme i et system, der bare er så lortet og uretfærdigt, fortæller Gitte Høyer-Nielsen.

Gitte Høyer-Nielsen ved selv, hvor svært det kan være at få økonomien til at hænge sammen som værtshusholder.

- Hvis jeg havde stået i den sammen situation som Sanni, så havde jeg måtte lukke forretningen. Jeg har et deltidsjob som togfører ved siden af Beefeater Pub. Alt stiger; varme, vand og elektricitet. Min husleje stiger også med fem procent om året, men prisen på øl går flere steder den anden vej på grund af konkurrencen, siger hun.

Annonce

Jeg har kendt Sanni siden vi var børn. Jeg kan mærke på hende, hun har det rigtig hårdt,

Gitte Høyer-Nielsen

Ingen vil tage ansvaret

Beefeater Pub er ikke det eneste sted, hvor kunderne har smidt kontanter og kærlige tanker i en krukke med Sanni Nielsens navn på. På flere andre af byens værtshuse går snakken om den uheldige situation, ejeren af Hos Anton står i.

- Jeg ved, der er mange, der snakker om det, der foregår i Vestergade. Jeg håber, vi får råd til at give hende en ordentlig gave som et plaster på såret, siger Gitte Høyer-Nielsen.

Det er endnu uvist hvornår Hos Anton kan åbne for ølhanerne igen. Bygherren Nordcap og entreprenøren MT Højgaard kan ikke blive enige om, at placere ansvaret for skaderne på ejendommen.

En syn- og skønsmand skal afklare, hvordan og hvorfor de opstod.

Sanni Nielsen er dobbelt ramt. Ikke alene havde hun kort forinden købt det lejemål, som Hos Anton ligger i. Hun havde også sat det i stand for 650.000 kroner.

- Det er forfærdeligt for Sanni, at hun er kommet i den her klemme, hvor der ikke er nogen, der vil tage ansvar for det, der er sket. Det er jo hele hendes eksistensgrundlag, der er truet, siger Gitte Høyer-Nielsen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Hele familien stepper op for klubben

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce